Cxense Display

På date med BMWs nye turbo-motor
Pleasures første date med den nye BMW 328i med automatgear og turbomotor blev en anelse skuffende.
Foto: Red Star Photo
Bilen Af
Den nye turbo- motor i BMW 328i ser spændende ud og ligner et hit – i hvert fald på papiret.

En to-liters benzinmotor med sidste skrig i Twinpower-turboteknik fra BMW. Hele 245 hestekræfter fra de bare fire cylindre i kraftværket. Et yderst rimeligt forbrug på hele 15,9 kilometer per liter ved blandet kørsel. Og et forpligtende skilt på bagsmækken med skriften "328i".

Måske er det bare mig, der havde sat næsen for højt, da jeg forelskede mig på nettet inden vores første date

Det sidste skruer forventningerne i vejret med søde minder helt tilbage fra dengang, hvor 328i faktisk betød en 2,8-liters rækkesekser under hjelmen. Men det hele lyder næsten for godt til at være sandt.

 Og så er det jo desværre sådan her i livet, at hvis noget virker for godt til at være sandt, så er det som regel, fordi det ikke for sandt til at være godt.

Men vi vil jo så gerne tro på, at man bare kan skære motoren ned i størrelse, hugge et par cylindre af, smække en turbo på, og så køre glad videre, som om ingenting var hændt.

Ikke i mål

Det nye kraftwerk er jo i princippet en firecylindret udgave af mirakelmaskinen 335i. Og hvis nogen kan trylle i den retning, må det da være Bayerische Motoren Werke, der har beriget verden med så mange herlige maskiner?
Hvor er den gode lyd? Hvor er følelsen af det magtfulde drejningsmoment på 350 Nm?

Men nej, desværre. Ikke engang troldmændene fra München er kommet i mål med at knække den hårde ligning, der har skruet mine forventninger op i et passende højt gear. Efter få kilometer må jeg bare erkende, at den nye motor tegner en tydelig skuffelse i mine ører, mærkes for lidt i mine indre organer og giver et stik i mit gamle BMW-hjerte.

 Hvor er den gode lyd? Hvor er følelsen af det magtfulde drejningsmoment på 350 Nm, som på papiret næsten matcher dieselsøsteren 320d – men allerede fra 500 færre omdrejninger? Og hvor er de 245 hestekræfter, der får den til at lukke hullet op til 335i, den sidste sekscylindrede 3'er med benzinmotor?

Jeg må ud at tjekke på bagsmækken, sparke på dækkene og hjem og læse på lektien igen. Men den er god nok, som lægen sagde.

Adel forpligter. Og skiltet "328i" er med til at bygge nogle forventninger op, som den nye 3-serie ikke kan indfri

Ja-ja, rolig – giv den nu en chance, tænker jeg. Testbilen har trods alt ikke mange kilometer på klokken, og jeg kører nok bare rundt med en gammel forstokket djævel bag øret, der stikker i mit hjerte med en seks-benet fork og hvisker, at alting var bedre i gamle dage.

Testbilen her er udstyret med det fine ottetrins-automatgear, som gør det fremragende. Men helt godt bliver det aldrig

 Så jeg triller en tur til Hamborg og hjem igen. Hvis man da ellers kan sige triller om den måde, jeg svinger krabasken på nedad den tyske autobahn for at piske sandheden frem. Jeg møder da også de fleste af de 245 heste undervejs, og rimeligt nok skal man langt op på omdrejningsskalaen for at finde dem. Effekt- og momentkurverne for den nye motor ligner et værk af Per Arnoldi – i stram, enkel og meget lineær stil, bare uden farver. Og det er desværre også billedet på den subjektive oplevelse.

En smule mere spræl i kabinen, men hvorfor skal infoskærmen ligne noget, der er eftermonteret?

Jeg begynder langsomt at vænne mig til tanken om, at det her er en bil, der skal køres på omdrejninger, modsat så mange andre af de fine nye turbomotorer fra både BMW og de bedste konkurrenter. Problemet er så bare, at lyden er temmelig fesen temmelig langt op ad skalaen, så man gider ikke rigtig høre på den. Testbilen her er udstyret med det fine ottetrins-automatgear, som gør det fremragende og sørger for at holde motoren til ilden. Men helt godt bliver det aldrig, og skuffelsen er svær at ryste af.

 Nu gik der lidt meget motor i denne test, men sådan må det være i et bilmærke, der i den grad står for oplevelser på dén front. Resten af den nye 3-serie vender vi tilbage til i en gruppetest mod de nærmeste dieselrivaler om 14 dage i magasinet Privatbilen.

Ingen forelskelse

Foreløbig må forholdet til den nye 328i betegnes som kompliceret. Den store forelskelse kommer aldrig til mig, men jeg skal da ikke udelukke, at den kan komme snigende efter lidt mere end en uge bag rattet. Eller en måned. Måske.

Måske gik vi bare fejl af hinanden fra start, men som englænderne siger: You can't make a second first impression.



Måske er det bare mig, der havde sat næsen for højt, da jeg forelskede mig på nettet inden vores første date. Og måske skulle BMW sende 328i til numerolog for at skrue de hotte forventninger et par grader ned.

  

Cxense Display

Læs seneste udgaver

Cxense Display