"Konebiler" droppes for luksusbiler - for 721 milliarder kr.
Tine Willumsen er direktør i marketingsbureauet Above & Beyond og mener at virksomheder bag mange luksusbrands kan gøre meget mere for at sælge deres produkter til kvinder.
Foto: Steven Achiam
Det er oftere end nogensinde kvinder der skriver under på købskontrakten når der bliver købt en ny luksusbil. Tal fra BMW viser, at stadig flere biler i luksussegmentet bliver solgt til kvinder, og ifølge eksperter kommer tendensen kun til at fortsætte.

Når forhandlerne af de store luksusbilmærker som BMW, Audi og Porsche sælger en ny bil, er det i stigende grad til kvinder.

"Den traditionelle konebil passer dårligere og dårligere til den her type kvinder. De kan ikke se, hvorfor de skal køre rundt i en lille bil"

En opgørelse fra BMW viser nemlig, at 24 pct. af alle deres luksusbiler bliver solgt til kvinder, og tendensen er stærkt stigende.

 "Kvinder bliver stadig mere selvstændige og tjener flere penge, og de er samtidig også rigtig gode til at investere deres penge," siger Tine Willumsen der er direktør og stifter af marketingsfirmaet Above & Beyond der står bag konferencen Womenomics CPH.

Andelen af kvinder der sætter sig i en ny luksusbil er i løbet af de sidste 20 år steget fra 14 pct. til 24 pct., og den udvikling kommer til at fortsætte, mener eksperterne.

 
Sociologen Eva Steensig er specialist i at spotte nye trends, og hun bekræfter, at kvinder over breds front bevæger sig ind på tidligere mandedominerede markeder. "Helt generelt har kvinder kastet sig over en masse ting, som før var mandedomæner. Man ser også flere kvinder gå på jagt og flere kvinder gå til rødvinssmagning."
-Magnus Møller

Sociolog og direktør i konsulentfirmaet Lhbs Eva Steensig ser også, at der er en stor gruppe erhvervskvinder, der efterspørger en anden type bil end det ellers har været tilfældet.

"Den traditionelle konebil passer dårligere og dårligere til den her type kvinder. De kan ikke se, hvorfor de skal køre rundt i en lille bil," siger Eva Steensig.


Overset virksomhedspotentiale

Den stigende tendens inden for luksusbiler betyder, at bilindustrien skal se at få øjnene op, for det store potentiale der er i at markedsføre sine produkter målrettet til kvinder, mener Tine Willumsen.

 BMW anslår nemlig, at markedet for luksusbiler globalt er på omkring 405 mia. euro – eller hvad der svarer til omkring 3013 mia. kr.

Det betyder samtidig, at når kvinderne står for 24 pct. af bilkøbene, så er der et marked på 97 mia. euro eller 721 mia. kr., som kvinder på globalt plan alene står for, inden for luksusbiler.

"Derfor er det også rigtig vigtigt, at man ser nogle flere kvinder bag rettet i bilannoncerne, når de trods alt står for køb af luksusbiler for 97 mia. euro," siger Tine Willumsen.

 

-Steven Achiam.

Ifølge marketingsdirektøren er forhandlerne af luksusbiler og andre luksusbrands nødt til, at indse at kvinderne udgør en stor del af deres kundegruppe.

"Inden for eksempelvis yacht- og skibsbranchen er der masser af kvinder på reklamerne, men de taler alle sammen til mændene," siger Tine Willumsen.

Enorm ændring på fem år

Hun erkender dog samtidig, at der er flere virksomheder der også er begyndt at målrette markedsføringen til kvinderne.

"Nogle skibsværfter er dog begyndt at lave nogle meget flotte kampagner, hvor man ser konen sidde på dækket sammen med børnene, og det var der slet ikke for bare fem år siden," siger hun.

 Derfor mener Eva Steensig også, at der er brug for at tænke i nye baner, når det handler om at markedsføre luksusprodukter til særligt erhvervskvinder.

"For businesskvinder, fylder det ikke særligt meget for dem, at de er kvinder. De vil tales til, og respekteres på fuldstændig lige fod med en hvilken som helst anden erhvervsmand," siger Eva Steensig.

Og lykkedes man med den strategi, så er der bred enighed om, at der er mange penge at hente for virksomheden.

"Der er virkelig en belønning til dem der forstår at gøre det, for der er ikke vanvittig meget kommunikationen derude der virkelig er intelligent og som er målrettet kvinder," siger Tine Willumsen.

 
Tine Willumsen, direktør i Above & Beyond, slår fast, at producenter af luksusgoder – som f. eks. dyre biler – er nødt til at indse, at kvinder udgør en stadig stignede andel af deres kunder.
-Steven Achiam.


Få kvinderne ind på topposterne

Fordi andelen af kvindelige kunder fortsætter med at vokse, så er der ifølge Tine Willumsen også en stor gevinst at hente på bundlinjen for virksomhederne.

"Man vil ret hurtigt kunne skille sig ud fra de andre, og dermed også få muligheden for at få belønningen på bundlinjen," siger hun.

 Derfor har Tine Willumsen også et helt simpelt råd til virksomheder, der gerne vil udnytte potentialet i, at flere kvinder køber luksusbiler: Få kvinderne ind i topledelsen.

"Det er utrolig vigtigt, at man har en topledelse, der reflekterer de markedsmuligheder der er. Det nytter ikke noget, at man har en hel bestyrelse af 50-årige mænd, når man har store segmenter fra eksempelvis bilindustrien, der er kvinder," siger Tine Willumsen.

Hun henviser samtidig til B&O, som en af de danske virksomheder, der har haft succes med at få kvinderne ind til tegnebordet på produkterne. Blandt andet med deres Beoplay A2 højtaler.

"Den her meget succesfulde lille højtaler er designet af en kvinde, så det at få kvinder helt ind i designprocessen synes jeg er utrolig vigtigt," siger Tine Willumsen.

Så selv om flere virksomheder er begyndt at opdage det positive ved at have kvinder med i topledelsen, så mener Tine Willumsen fortsat er der er lang vej igen.

"Bilindustrien er begyndt at komme med, og der er nogle producenter der har fået et par kvinder med på holdet, men det er godt nok ikke mange," siger hun.

  

Cxense Display

Læs seneste udgaver