Cxense Display

Bentley-boss: Vi kommer med en mindre model
Wolfgang Dürheimer, CEO Bentley Motors, foran 2017 Bentley Mulsanne Speed
Foto: Newspress
Bilen Af
For tre år siden afviste Paul Jones, Head of Product Management, Bentley Motors, over for Børsen, at fabrikken ville bygge mindre og billigere modeller. Men nu er der nye meldinger fra mærket.

I februar 2014 besøgte vi fabrikken i Crewe i det centrale England. Dengang sagde produktchef Paul Jones:

"Vi står for den ultimative luksus og performance, og alle vore modeller skal repræsentere de to elementer. Derfor vil vi aldrig bygge en kompakt bil eller en sportsvogn. En Bentley kan cruise ubesværet og lydløst som luksusbil, og kommer du til en snoet vej, kan du sætte undervognen i Sport og opleve en kompetent performancebil. Jeg kan lide at tænke på den som én blandt mange biler i en garage. Hvis ejeren skulle sælge dem, hvilken ville så stå tilbage til sidst? Det bliver Bentley'en, fordi den er så alsidig. Den kan det hele. Og derfor bygger vi ikke en lille bil."

"Vi står for den ultimative luksus og performance, og alle vore modeller skal repræsentere de to elementer. Derfor vil vi aldrig bygge en kompakt bil."

Paul Jones fortalte endvidere, at det næste logiske skridt for Bentley ville være en SUV.

"Vi forestiller os at begynde dér, hvor Range Rover slutter i dag. Vi vil have verdens første SUV med dén luksus og performance, en Bentley skal have. Af hensyn til CO2-udslippet komme den også i en plugin-udgave med batteri, der kan oplades."

Ny melding tre år senere

Børsen har mødt Bentleys CEO, Wolfgang Dürheimer, efter den succesfulde lancering af SUV'en Bentley Bentayga. Og han afslører, at der kommer en mindre model, der skal bidrage til at udvide salget af Englands stolte bilmærke.

Hvor er fremtidens Bentley-modeller på vej hen?
"En Bentley vil altid være dybt forankret i engelsk bilindustris historie, stil og normer, og alle Bentley-modeller skal udstråle tidløs elegance. Men vi ønsker at sigte mod en yngre målgruppe, og derfor vil de næste modeller bevæge os mod et mindre traditionelt og mere overraskende udtryk," siger Wolfgang Dürheimer til Børsen.

Kommer der en mindre model?
"Ja."
 

Hvilke andre faktorer bliver vigtige for kommende Bentley-modeller på kort sigt?
"Der er ingen tvivl om, at automatiske styresystemer bliver mere udbredte i løbet af få år. Allerede om fem år vil vi opleve mere udbredt automatiseret kørsel, og om ti år vil det være standard på mange biler – også på Bentleys modeller."

Hvorfor lancerer Bentley en dieselbil?
"Luksusbiler med diesel-motorer er efterspurgte på især det europæiske marked. Med introduktionen af vores SUV, Bentayga, var det naturligt at undersøge mulighederne, og vi synes, vi har fundet en god løsning med den nye Bentayga V8 Diesel. "

Har I planer om modeller med en stærkere miljøprofil?
"Vi har hybridbiler på vej, men ikke rene elbiler. Vores kunder efterspørger det ikke. Den gennemsnitlige Bentley- ejer har syv biler, og i mange tilfælde er deres Bentley ikke det primære køretøj, men en luksusbil til særlige ture. Den miljømæssige belastning af Bentley-biler er derfor lille."

Men er det ikke vigtigt at være på forkant med den udvikling?
"Bentley er en lille fabrik, der producerer omkring 11.000 biler om året. Vi producerer de biler, vores kunder efterspørger. Det er vores mål. Vi har ikke overskud til at eksperimentere med modelprogrammet i samme grad som større bilproducenter."

Cxense Display

Læs seneste udgaver

Cxense Display