De tjener 60.000 kr om måneden på Counter-Strike: Nu er Audi sponsor
Astralis vandt dets første Major-turnering i slutningen af januar i Atlanta ved at besejre et polsk team i det taktiske skydespil Counterstrike. Præmiesummen var 3,5 mio. danske kroner.
Foto: Scanpix
Bilen Af
Tilskuerne strømmer til e-sport.

I USA har sporten flere tilskuere end ishockey og ligger på linje med amerikansk fodbold. Og tilskuermængden vil fortsætte med at stige, spår Frederik Kragh Christensen, som læser til cand. merc. på CBS og skriver speciale om forretningsmodeller i e-sport.

"En af grundene til væksten er, at vi er mange, som er vokset op med de her spil. Vi spiller ikke længere, men vi vil gerne følge det. Og antallet af seere begynder at overstige antallet af spillere," siger han.

På det danske hold Astralis, som kom på banen i 2016 , har spillerne offentliggjort, at deres basisløn er på 60.000 kr. om måneden. Astralis vandt dets første Major-turnering i slutningen af januar i Atlanta ved at besejre et polsk team i det taktiske skydespil Counterstrike. Præmiesummen var 3,5 mio. danske kroner.

"Mange forbinder måske stadig computerspil med cola og pizza, men vi arbejder her med unge ambitiøse talenter, der i miljøet er lige så store idoler som fodboldspillere er for mange af os andre"

Audi Danmark er ny sponsor for Astralis. Sponsoratet tager afsæt i Audi Q2-kampagnen "#untaggable" og bliver aktiveret ved de to turneringer – The ELEAGUE Major i Atlanta i og Dreamhack Masters i Las Vegas i februar. Aftalen skal ses som en pilot case for Audi Danmark i forhold til at udforske potentialet i e-sport.

 
Audi Q2 er netop lanceret herhjemme som den hidtil mindste model i Q-familien. Den fås fra 319.000 kr. med forhjulstræk og 115 hk benzinturbomotor.
-S. Bachmann


Hvorfor e-sport?

"Der er flere årsager til, at vi ser et godt match. Audi har et stærkt digitalt fokus, og samtidig er e-sport en utrolig spændende og hurtigt udviklende industri, hvor vi har mulighed for at komme i kontakt med et yngre publikum, der ligger uden for vores normale kernemålgruppe. Timingen er perfekt, idet Audi lige har lanceret en ny bilmodel, Audi Q2, der henvender sig til den yngre målgruppe," siger Christian Weiglin Thorn, marketingchef for Audi Danmark, til Børsen.

Har allerede fået gennembrud

"Vi ser det som en spændende mulighed at kunne repræsentere et dansk team, der pt. ligger nr. 1 i verden, og vi ser det som en del af vores lokale talentprogram at støtte de fem Astralis-teammedlemmer. Vi er glade for at kunne støtte sporten med at slå igennem blandt det brede publikum i Danmark. Mange forbinder måske stadig computerspil med cola og pizza, men vi arbejder her med unge ambitiøse talenter, der i miljøet er lige så store idoler som fodboldspillere er for mange af os andre."

 
Christian Weiglin Thorn, marketingchef for Audi Danmark.
-PR


Der investeres store summer i e-sport i Asien, men også i Danmark. Står e-sport foran et gennembrud på mainstream markedet?

"Nogle vil hævde, at e-sport med 300 millioner følgere allerede har haft sit gennembrud, men herhjemme er det de færreste af dem, der er født før 1990, der kender sporten. Vi tror dog på, at e-sport netop står foran sit gennembrud til et mere mainstream publikum, og det er altid sjovere at være med på banen inden et sådant gennembrud."

Farvel til Le Mans, goddag til Formula E og nu e-sport. Hvor er Audi på vej hen?

"Audi har siden år 2000 vundet Le Mans 13 gange, og motorsport fungerer for Audi i høj grad som udviklings- og testcenter for nye teknologier til de serieproducerede biler. Derfor giver det også rigtig god mening for os at skifte til Formula E, når det bl.a. er Audis målsætning at have mindst tre rent elektriske modeller i 2020. Udover at det er en motorløbsserie med elbiler, er det interessante ved Formula E også, at løbene køres i byerne, fordi det netop ikke forurener med udstødning og larm som et klassisk motorløb. Formula E vil derfor automatisk få større opmærksomhed fra den næste generation af købere, som der er en højere koncentration af i byerne," siger Christian Weiglin Thorn.

 
Audi Q2 1,4 TSI S-tronic


Biler og mennesker skal forbindes

Audi har fokus på digitalisering, bæredygtighed og urbanisering. Biler, forbrugere og byudstyr som lyskryds og parkeringshuse skal være connected med hinanden for at udnytte selvkørende teknologier, så der er nem adgang til individuel og byvenlig mobilitet. Den skal være bæredygtig, hvilket forklarer Audis fokus på elektriske modeller og Audi e-fuels.

"Audi Danmarks sponsorat af Astralis skal i den sammenhæng ses som en mulighed for aktivering af brand og produkter i en målrettet og digital kontekst. Med RFRSH Entertainments professionelle tilgang til aktivering af vores sponsorat har vi store forventninger til dette samarbejde," lyder det.

Er der noget ved at være tilskuer til e-sport?

"Kampene foregår i et hæsblæsende tempo med rig mulighed for at involvere seerne med statistik, flere "kamera"-vinkler, tweets og ikke mindst live betting. Det giver en lang række kommercielle muligheder for de danske medier, som griber muligheden. De flotte danske resultater, senest Astralis' 1. plads i The ELEAGUE Major i Atlanta sidste weekend, vil også have en positiv indflydelse på e-sports udbredelse i Danmark," siger Christian Weiglin Thorn.

Læs seneste udgaver