Cxense Display

Duel: Køreglade søstre på Djursland
Fiat 124 Spider (th.) er ny søsterbil til Mazda MX-5 (tv.). Italienerne har købt sig til platform, kabine og undervogn hos Mazda, men kommer selv med turbomotoren og italiensk temperament og stil.
Foto: Søren Juul
Bilen Af
I 1989 genopfandt Mazda den lille roadster med MX-5. Fiat 124 Spider er bygget på samme teknik, men ligner en italiensk skønhed fra 1960'erne. Spørgsmålet er, om den er bedre end originalen?

Baghjulstræk, lav vægt og en kaleche, der kan betjenes fra førersædet med én hånd. Siden 1989 har det været opskriften på verdens mest solgte roadster, Mazda MX-5.

Den blev oprindelig skabt som en moderne fortolkning af den lille britiske sportsvogn Lotus Elan og lever i dag i bedste velgående på fjerde generation.

Den fås med to motorer. Den største har vi med i dag, en toliters sugemotor med 160 hk, der blot skal slæbe på 1075 kg. Nul til 100 km/t klares på 7,3 sek., og topfarten hedder 214 km/t, hvilket er nok til at føles sportsvognsagtigt, når fartvinden tager i hårrødderne, og duften af nyslået græs strømmer ind i kabinen.

Til 369.998 kr. er den billigere end en typisk GTI.

 
124 Spider og MX-5 har samme gearkasse, men transmissionen er forstærket til at håndtere turbomotorens kraftigere drejningsmoment i 124 Spider.
-Søren Juul


Fiat med retro-stil
Fiat 124 Spider blev introduceret i starten af året til 490.000 kr, men koster nu hele 525.000 kr. grundet stigende valutakurser, der ikke har ramt MX-5.

Fiat'en kommer kun med topudstyrsniveau Lusso med flotte lædersæder, LED-lygter og 17" alufælge. Men en nærinspektion af udstyrslisten fortæller, at italieneren kun kan bryste sig af ekstra småting som tågeforlygter over den veludstyrede MX-5.

Fiat'en har modsat MX-5 intet differentialespær og nøjes med 140 hk. Til gengæld har den kraftigere drejningsmoment og nipper mindre til brændstoffet.

Præstationsmæssigt adskiller kun marginaler de to, men Fiat'en har et hemmeligt våben: Den taler til entusiaster, der husker den originale Fiat 124 Spider, der kom for 50 år siden.

 
Med Lusso-udstyr følger smagfuld læderkabine i Fiat'en. Navigation fås i en pakke med bakkamera og nøglefri adgang til 10.000 kr.
-Søren Juul


Italieneren kigger forførende op fra asfalten med et par runde forlygter, der er helt anderledes end de sammenknebne øjne på MX-5. De to buler i den lange motorhjelm og den sekskantede kølergrill vækker minder om dengang, italienerne og englænderne dystede om at bygge roadsters med stil. Biltypen gik lidt af mode, indtil Mazda byggede MX-5, som de har forfinet lige siden.

Den italienske søster
I stedet for at bygge en konkurrent helt fra bunden har italienerne købt adgang til Mazdas platform, kabine og undervogn, finjusteret mekanikken efter deres egen smag og installeret deres egen MultiAir-turbomotor på 1,5 liter.

Fiat 124 syner større end MX-5 udvendigt, men når døren smækker, og hænderne lander på læderrattet, føles tvillingerne ens. I begge kan en genial kaleche skubbes over hovedet med én hånd og klikkes på plads omme bag sæderne.

Første gear lægges ind med en mekanisk præcision, der er usædvanlig i en Fiat. Transmissionen er da også fra en MX-5.

Mangler vitalitet
Med 140 hk og et moment på 240 Nm til 1,1 ton bil er 124 Spider kvik i optrækket, men turbomotoren mangler vitalitet. Den tøver lidt på speederen og mister pusten over 5000 o/min, hvor man i en sportsvogn plejer at gå på jagt efter de sidste kræfter.

124 Spider stryger behageligt afsted gennem Djursland ad småveje, men virker udfordret, da vi sætter tempoet op på Ring Djurslands svingfyldte asfalt. Styretøjet føles uldent, når der styres hurtigt ind i sving, og bagvognen nægter at komme de overbelastede forhjul til undsætning med en lille udskridning.
Hårdt presset ud af et sving begynder det inderste baghjul at spinne, mens bilen understyrer ud ad en tangent. Undervognen er sat op til sjov, men Fiat får ikke det optimale ud af platformens talenter.

 
En tur på bane minder os om, hvorfor Mazda MX-5 er så populær. Selv med begrænset motorkraft opfører den sig som en lille og engagerende sportsvogn uden overflødigt fedt.
-Søren Juul


Sjovere Mazda-motor
Sugemotoren i MX-5 viser sig fra første speedertråd som en sjovere løsning til den her type bil. Uden tøven tager den ved og snurrer med en villighed, så man automatisk får lyst til at give den omdrejninger.
MX-5 er lige så blødt affjedret som 124 Spider, men ingen af de to er specielt komfortable.

124 Spider er en smule bedre støjisoleret med taget oppe, men vind og vibrationer finder alligevel vej i en grad, at en langtur ikke virker tillokkende i nogen af de to. Det handler om at finde nogle sving.
Bedre vejgreb i MX-5

Skønt de to biler kører på samme 205/45R17 Bridgestone-dæk, har Mazda'en af en eller anden grund bedre bid i asfalten med forhjulene. Styretøjet er mere præcist, og som en ægte, lille sportsvogn er den mulig at tirre til en lille, kontrollerbar baghjulsudskridning på en bane, hvis speederen får et solidt tråd og antiudskridningssystemet er slået fra.

 
MX-5 er så lille, at den ikke er egnet til personer over 190 cm – deres isser rager op over vinduesrammean. Navigation kan tilkøbes for 7995 kr.
-Søren Juul


Motoren løber nemlig hverken tør for omdrejninger eller trækkraft midt i svinget, og spærrediffentialet sørger for, at begge baghjul hjælper til med at skubbe bagvognen gennem svinget i en fejende bevægelse.

Selv med få kræfter formår MX-5 at underholde bravt, når den bliver bedt om det, og på landevej er den lige så godt selskab som Fiat'en.

124 Spider har charme
124 Spider ser drøncharmerende ud og kører isoleret glimrende, men den bliver aldrig en reel trussel for MX-5, der er sjovere at køre i. Og Mazda'en er vel at mærke markant billigere.

Skal MX-5 have reel konkurrence af den åbne retro-Fiat, bliver det nok af 170 hk udgave fra sportsafdelingen Abarth, der også har større bremser og Bilstein-undervogn. Den føres bare ikke i Danmark.
Cxense Display

Læs seneste udgaver

Cxense Display