Muskelbil med 852 hk på vej til Danmark
Dodge Challenger SRT Demon har fået sit navn, fordi den lyder som en vred dæmon.
Bilen Af
Dodge Challenger SRT Demon topper amerikanerbilernes kapløb om hestekræfter med 852 hk

Våbenkapløbet om hestekræfter er ikke forbeholdt de tyske bilproducenter – amerikanerne kører deres eget race mod de 1000 hestekræfter.

Indtil videre fører Dodge. Det stod klart, da de tidligere på året annoncerede en begrænset serie af coupéen Challenger SRT med 6,2-liters V8-motor med kompressor. Standardudgaven, der er kendt for sin dybe bas, yder 485 hk. Den kom i 2015 i en drabelig udgave med navnet Hellcat, der var god for 707 hk. Men nu følger Demon med 852 hk.
 

Med spær på bagakslen og baneegnede slicks-dæk skal den være god for en 0-100-tid på 2,4 sek. En respektabel quartermile-tid på 9,65 sek. er samtidig nok til anerkendende nik i dragrace-miljøet.

Hvordan ser det så ud med at få en Demon på danske plader? Det er ikke umuligt.

Fiat/Chrysler-koncernen indstillede salget af Dodge i Europa i 2011, så der er ingen hjælp at hente herfra hvad angår en officielt importeret Dodge. Der ydes ingen form for fabriksgaranti eller service fra Fiat/Chrysler Danmark.

Private frarådes import
Det kan godt lade sig gøre at købe en ny bil hos en amerikansk Dodge-forhandler og få den fragtet til en europæisk havn som Rotterdam.

Claus Carstensen fra quickimport.dk fraråder dog private at kaste sig ud i import af en ny bil fra USA:

"Jeg vil anbefale at alliere sig med en professionel agent, der har erfaring og kan opnå bedre priser på køb, transport og ombygning til de påkrævede EU-specifikationer med blinklys på siden og speedometervisning i km/t," siger han.

 
Demon fås med ekstra brede slicks-bagdæk, der er nødvendige for at få 0-100-tiden ned under tre sekunder.

3300 dæmoner
Der skal produceres 3000 Demon's til USA og 300 til Canada med levering fra efteråret. Der er derfor endnu ingen, der har fundet vej til Europa – men det har den 707 hk stærke Hellcat. Den fås som ny i Tyskland fra omkring 100.000 euro u/afgifter (750.000 kr.).

For at få danske plader på, skal bilen gennem et syn, hvor det tjekkes, om den overholder de gældende støjkrav. Og det gør Hellcat ikke.

En standard Challenger SRT kan synes i Danmark, men ifølge Trafikstyrelsen vil den samme udstødning støje mere, når der skal mere luft igennem den. Man skal derfor finde en anden løsning på problemet end at montere udstødningen fra en standard SRT.

Der er synet to i Jylland
Det er der en autoforhandler i Randers, der har fundet. Før finanskrisen var der et lille og stabilt marked herhjemme for parallelimporterede amerikanerbiler, men det er svundet ind. En af dem, der stadig hænger i, er eCAR.

De har kontakt med en tysk fabrikant, der modificerer udstødningen, så Hellcat kan synes og godkendes i Europa.

"Der er synet to Hellcats i Jylland, og den ene holder her udenfor butikken med danske plader på," siger indehaver Allan Simonsen fra eCAR til Børsen.

Bilen er en årgang 2015, der har kørt 26.000 km og står på sorte 20" alufælge og venter på næste ejer. Via flexleasing fås den over 18 måneder med en udbetaling på 180.000 kr. og en månedlig ydelse på 13.860 kr. ekskl. moms.

Den leveres synet og godkendt på danske nummerplader.
Cxense Display

Læs seneste udgaver