Første test: Volvo XC60 er komfortmester
Den nye XC60 er vokset og blevet mere adræt at se på og køre i. Den er vokset 5 cm i længden, 1 cm i bredden og 9 cm mellem akslerne, mens der er barberet 5 cm af højden.
Foto: Søren Juul
Bilen Af
Fartbumpene i Barcelonas El Prat-lufthavn er af den type, der får kufferter til at lette i forhastede hyrevogne.

Testbilen glatter elegant underlaget ud med en eftergivende luftundervogn og fortsætter ud på de første testkilometre på motorvej.

Her fortsætter den nye Volvo XC60 med at opføre sig som en omsorgsfuld limousine, der gør sig umage med ikke at forstyrre sine passagerer. Man kan tale sammen, uanset hvor i bilen man sidder, og om fartpiloten er sat på et fornuftigt ferietempo eller ej.

Selv med en relativt kraftig dieselmotor med 235 hk under motorhjelmen er kabinen med sine akustiske sideruder tyst som stillekupéen i et tysk lyntog. De store, magelige sæder ville ikke være til gavn i en sportsvogn, men på en langtur er det svært at forestille sig et bedre og mere behageligt møblement.

Mest solgte Volvo
Børsen er bag rattet i anden generation af Volvos mest solgte model. Selv i sit niende modelår sælger den mellemstore SUV bedre i Europa og Danmark end konkurrenterne, der tæller Audi Q5, BMW X3, Mercedes-Benz GLC og Jaguar F-Pace.
 
XC60 er bygget på en forkortet udgave af platformen fra storesøster XC90. Den er næsten lige så komfortabel, og mere adræt i sving.
-Søren Juul

Der hviler et pres på afløseren, der virker velforberedt: Den låner nemlig design, chassis, motorer og sikkerhedsudstyr fra XC90, der har stormet frem siden 2013.

I øjenhøjde ligner XC60 en let krympet og knapt så hugget-i-granit udgave af den majestætiske XC90. Den hilser også på dig med et stort, bredt grin rammet ind af et par af tordenguden Thors hamre. Det er i hvert fald, hvad LED-forlygterne skal ligne.
 
XC60 sætter i gang med træk på alle fire hjul for optimal acceleration, men aktiverer herefter kun baghjulene, hvis det kniber med at få vejgreb. Det gør den for at spare brændstof.
-Søren Juul

Bilen er længere, bredere, lavere og har fået markant længere akselafstand end den gamle XC60, hvilket har gjort bagsædet rigeligt til to fuldvoksne passagerer. Midterpladsen er dog stadig kun en nødløsning.

Den nye model er en smule kortere og smallere end XC90, hvilket gør den nemmere at håndtere i Barcelonas hektiske bytrafik såvel som rundt i parkeringsanlæg. Og så har den altid kun plads til fem personer, hvor XC90 kan bestilles med op til syv sæder.

Arver teknik fra XC90
XC60 bygger på en skalerbar platform, som blev introduceret med XC90 og siden er brugt til sedanen S90 og 'herregårdsvognen' V90.
 
Vognbaneassistenten advarer tydeligt om at vente med at skifte vognbane, til der er fri bane. Den er en del af sikkerhedspakken til 24.900 kr.
-Søren Juul

Kun afstanden fra pedalerne til forhjulsnavet er fikseret, mens resten af platformen kan tilpasses den mindre 60-serie. XC60 har arvet hjulophæng, der er væsentligt mere avanceret end forgængerens, og fås med luftaffjedring og adaptive støddæmpere.

Kun med firehjulstræk
Motorerne er Volvos egne firecylindrede benzin og diesel på 2,0 liter. Afhængigt af variant har de turbo, turbo og kompressor eller turbo, kompressor og elmotor. Fra start fås firehjulstræk og motorer fra 190 til 407 hk, men senere kommer forhjulstrukne og mindre kraftige motorer.

Den er blødt affjedret og bevæger sig med en ynde og raffinement, som umiddelbart overgår en S90 og uden tvivl den gamle XC60

Volvo XC60 lander hos forhandlerne i starten af august fra 745.010 kr. for en D4 AWD Momentum med 190 hk, efterfulgt af en D5 AWD Momentum med 235 hk til 798.010 kr.

T6 AWD er en 320 hk benziner til 825.100 kr., men særligt interessant er den hurtige topmodel T8 Twin Engine Plug-in hybrid, som importøren har forhandlet hjem til 810.010 kr. Plugin-hybriden kan køre op til 45 km på strøm – og ramme 100 km/t på 5,3 sek.
 
Kabinen er lys og venlig med mulighed for tykt læder og træpaneler inspireret af svensk drivtømmer. 9"-skærmen i midten er trykfølsom.
-Søren Juul

D5 er til langturen
Skal du køre 30.000 km om året eller mere, giver testbilen D5 AWD mest mening. D5-dieselmotoren har et system, som eliminerer turbotøven, når man træder på speederen. En toliters tryktank og en lille kompressor er koblet op til turboladeren, som nu ikke behøver vente på at opbygge ladetryk. Et moment på 480 Nm betyder solide overarme i mellemaccelerationer.
 
Det svenske ophav markeres diskret med et lille blå/gult flag. XC60 bygges i Torslanda ved Göteborg.
-Søren Juul

Testbilen sprinter ifølge Volvo fra de sekscylindrede tyske konkurrenter fra 0 til 60 km/t, mens den bruger 7,2 sek. på 0-100-sprinten. Men XC60 handler i virkeligheden om noget helt andet.

Komfort frem for sport
Testbilens spidskompetence er komfort frem for sport. En Alfa Romeo Stelvio eller en Jaguar F-Pace vil givet være et sjovere bekendtskab på snoede veje, men i XC60 virker det nærmest plat at køre sådan til.

Den er blødt affjedret og bevæger sig med en ynde og raffinement, som umiddelbart overgår en S90 og uden tvivl den gamle XC60. Under pres reagerer den præcist og tillidsvækkende. Men en klassisk driver's car er det ikke.
 
Der er nu fornem plads til to voksne på bagsædet, mens børn vil værdsætte den lige vindueskarm, der giver godt udsyn også for småfolk.
-Søren Juul

Volvo har en målsætning om, at ingen må dø eller komme alvorligt til skade i en ny Volvo fra 2020. Derfor er sikkerhedsniveauet i forhold til XC90 opgraderet på tre punkter:

Nødbremsen, der overvåger vejen for fodgængere, dyr og biler, hjælper med at køre bilen udenom forhindringer, hvis den mærker, at føreren er i gang med en undvigemanøvre. Systemet er altid aktivt mellem 50 og 100 km/t og hjælper også med at styre udenom en forhindring, hvis det er for sent at bremse.

Trækker man ud for at overhale og overser en modkørende, trækker bilen selv ind.

Og endelig kan blindvinkel­assistenten aktivt styre bilen retur, hvis man skifter til en optaget vognbane og er ved at kollidere.
 
Med udstyrsniveau Inscription får man særlige komfortstole med Moritz-læder og eljustering. De er sublime.
-Søren Juul

Ingen af systemerne får vi testet i praksis, bortset fra den aktive fartpilot (Pilot Assist), der er ekstraudstyr og gør XC60 delvist selvkørende op til 130 km/t. Systemet er afhængig af tydelige striber på vejen og virker både nervøst og klodset i forhold til for eksempel Mercedes-Benz' systemer.

Ser fantastisk ud
Efter en dag i bilen er konklusionen klar. Hvis konkurrenterne troede, at truslen fra XC60 drev over med dens pensionering, må de tro om.

Den nye model ser fantastisk ud, kører langt bedre, er mere rummelig og har mere sikkerhedsudstyr end forgængeren. Og så er priserne stadig fornuftige.

Importøren har fået 305 produktionspladser på samlebåndet i Göteborg i 2017, hvoraf der allerede er sat navn på de første cirka 200 biler. Kan importøren skaffe biler nok, bliver det endnu et godt XC60-år, for modellen har aldrig været bedre.

Børsen var inviteret til Spanien af Volvo.
 
D5-varianten kører sikkert og præcist, men der findes sjovere konkurrenter til den her disciplin. Til gengæld er den særdeles komfortabel. Luftundervogn er ekstraudstyr.
-Søren Juul

Læs seneste udgaver