Cxense Display

AMG C 63 S Coupé er et bæst af en bil
Mercedes-AMG C 63 Coupé er det nærmeste, du kommer en hotrod til gaden lige nu. Det er umuligt ikke at blive forelsket i dette bæst.
Foto: Anders Richter
Bilen Af
Hvem sagde, at downsizing er kedeligt? Mercedes-AMG C 63 S Coupé er en af de mest vanvittige biler, vi har kørt på gaden.

Da Mercedes' AMG-afdeling gik væk fra at lave sin 6,2-liters V8-sugemotor, var der nærmest opstand hos entusiasterne. Motoren blev nemlig erstattet af en mindre 4-liters maskine med biturbo.

Efter en uge bag rattet af Mercedes-AMG C 63 S Coupé må jeg melde mig ud af gruppen af sure entusiaster. Den her motor er himmelsk!

Når du starter bilen fra kold om morgenen, brøler den dejligt gennem udstødningsrørene. Alle, der går forbi, kan høre og mærke, at dette er noget helt unikt. Selv en kort køretur på arbejde bliver til en oplevelse, når du har 700 Nm klar fra 1.750 o/min. Et enkelt dap på speederen er nok til at få bagenden til at danse rundt i de skarpe kurver, og den ellers tunge tysker føles som en ballerina med ADHD. Det er både befriende og fedt på samme tid.
 
Keramiske bremser som på testbilen er ekstraudstyr til 97.519 kr. De kan sagtens undværes til normal kørsel.
-Anders Richter

Eneste bagside er, at dine bagdæk bliver brugt på meget kort tid. Altså som i; du kan ligeså godt investere i en dækmaskine til privaten, for du kommer til at skifte dem ret tit, hvis du har en kilden højrefod.

Justerbar undervogn

Undervognen er stram, og du kan justere den i tre forskellige hårdheder. Efter lidt tid begynder du at holde dig til den blødeste opsætning, som til hverdag fungerer bedst. Den hårdeste kræver en racerbane med silkeblød asfalt.

Motoren er koblet til en syvtrins automatgearkasse, som fungerer virkelig godt. Når du sætter den i de mest sportslige indstillinger, skifter den hårdt og præcist, mens du kan lade den blive i auto, hvor den skifter mere blødt, når du bare vil køre afslappet.
 
Rattet er tykt, monteret med Alcantara og har paler til gearskift. Sportsstolene med læder og Alcantara yder en fantastisk støtte.
-Anders Richter

Interiøret er grundlæggende som i en normal C-klasse Coupé tilsat sportslige elementer.Først er der det tommetykke rat, som er monteret med Alcantara. Det er en lækker detalje. Sportssæderne vil du også hurtigt finde dig tilpas i, og de har masser af justeringsmuligheder.

Dyrere end BMW M4


C 63 S er den hurtigste og dyreste i modelserien. Uden S'et får du 476 hk og må undvære detaljer som aktivt motorophæng.Den er 150.000 kr. billigere. Der findes også en semi-AMG med V6 biturbo og 367 hk til 1.010.000 kr.

Hovedkonkurrenten fra BMW er en M4 Competiton med sekscylindret turborækkemotor, 450 hk og adaptiv undervogn. M4 koster 1,4 mio. kr., mens Competition-pakken koster yderligere 143.000 kr.

Performance-monster
I denne klasse har jeg i mange år sværget til BMW M3, som i dag i coupéform i dag hedder M4. De tider er dog forbi. BMW'en er også hurtig og sjov, men det er som om, den seneste generation ikke forfører helt så meget som tidligere.

Min absolutte drømmebil i denne klasse er derfor Mercedes-AMG C 63 S Coupé. Den leverer al det drama, vildskab og morskab, som man kan forvente af en performance-bil.
 


Cxense Display

Læs seneste udgaver

Cxense Display