Cxense Display

Det skal du vide om Audis nye flagskib
Kabinen er nydesignet. Målet er at gøre den mere elegant og enkel, så alle greb og kontakter er erstattet af skærme.
Foto: Audi AG
Bilen Af
Den nye Audi A8 fås med 41 assistentsystemer, så du skal være rimeligt klodset for at komme galt afsted.

Her er kameraer, radarer, laserskannere og sensorer foran, på siden, bagpå og i forruden, der skaber et konstant 360-graders billede af omgivelserne. Inputs om styreudslag, hastighed, hjulenes bevægelser og trafik i nærheden og på ruten føres til den centrale processor med det temmeligt tyske navn 'zFAS'.

Den er udviklet med partneren Nvidia og har 50 gange mere regnekraft end i forgængeren. Det giver nye muligheder for at gøre kørslen mere komfortabel, sikker og effektiv.
 
Den nye A8 er fjerde generation af Audis flagskib. Den er længere, og en anelse smallere end forgængeren.
-PR

Intelligent start/stop
Når man nærmer sig et vejkryds, ved bilen, om det vil være mest smart at standse forbrændingsmotoren i god tid og trille derhen, eller bruge bremseenergien til at oplade det nye lithium-batteri. Den såkaldte mild hybrid-drivline med elmotor og batteri som supplement til benzin- og dieselmotorerne er standard.

Kommer man til en by, hvor gammeldags biler ikke er velkomne, kan man køre 100 pct. på strøm over kortere afstande.

Hvis bilen er i tvivl om noget, spørger den Google Maps eller andre Audier i nærheden via cloud-teknologi. Men det sker sjældent, for den lærer sin ejer at kende. Intelligent læring er en central del af Audis selvudnævnte forandring fra 'bilproducent' til 'digital bilproducent'.
 
Standard er muligheden for at indstille LED-lyset i kabinen til hvile, læsning eller skærmarbejde. Man laver selv en profil for lyset, som bilen så husker.
-PR

Ved parkeringshuset skal ejeren ikke bøvle med smalle p-pladser, der er lavet til biler på under fem meter. Her stiger man ud, og overlader parkeringen til bilen. Man kan følge processen på sin smartphone via et af bilens mange kameraer, og det samme gælder, når man skal ud igen. En ny kantstens-assistent sørger for ikke at skramme de fine fælge på op til 21".

Den kører selv
På vej hjem kan man aktivere en ny autopilot – den adaptive fartpilot er gået på pension. Der er alligevel ingen fornøjelse ved at holde i kø, så i køkørsel kan bilen overtage kontrollen over rat og pedaler. Her er ingen advarsler om at lægge hænderne på rattet som i konkurrenterne – A8 kører selv indtil hastigheden igen er over 60 km/t. De lovmæssige forhold for den selvkørende funktion i Danmark er usikre, da lovgivningen herhjemme halser efter bilindustrien.

Al den nye elektronik er interessant, fordi den vil sive ned gennem Audis modelrækker på kort sigt.
 
A8 fås med tre eller to bagsæder. Sidstnævnte består af to separate stole, der i den lange karrosseriudgave kan lægges ned til hvileposition. I midten fås en tablet til at styre B&O-lydsystemet, solgardinerne,køl, varme og ventilation i sæderne og så videre. Der fås også fodmassage til højre bagsædepassager.
-PR

Seks, otte og 12 cylindre
A8 fås med benzin- og dieselmotorer, og som plugin hybrid. Ved lanceringen fås V6 turbobenziner og V6 turbodiesel, mens ottecylindrede benzin- og dieselmotorer og den velkendte W12-biturbomotor følger sidst på året. I 2018 kommer der en pluginhybrid med mulighed for trådløs opladning af batteriet via en plade på gulvet af ejerens garage.
 
Plugin hybrid-udgaven har 3,0 TFSI turbobenzinmotor, elmotor og lithium-batteri. Den kan køre op til 50 km på strøm og kan oplades trådløst ved at køre ind over en plade i ejerens garage.
-PR

En ny aktiv affjedring med en elmotor ved hvert hjul sørger for optimal affjedring eller vejgreb alt efter behov. Luftaffjedring er standard, mens firehjulsstyring kan tilkøbes.

Få en gang fodmassage
Men hvad så med komforten på højre bagsæde? Den er der også tænkt på. Her fås bagsæde til tre personer eller to separate stole med mulighed for køl, varme og massage i sæderne, LED-læselys, der kan justeres i styrke og lysstrålens fokus, betjening af B&O-anlægget, soltaget, solgardinerne og så videre. Passageren i højre bagsæde kan få fodmassage af en ny fodhviler.

A8 er fortsat konstrueret i aluminium og fås med 'kort' eller lang akselafstand – sidstnævnte giver 13 cm ekstra benplads på bagsædet.

Den nye Audi A8 er i Danmark til efteråret.
 
Målet med A8 er at vise, hvad mærket kan. Modellen er designet af Audis nye designchef Marc Lichte.


Cxense Display

Læs seneste udgaver