Cxense Display

Vild Honda ser ud som om, den er tegnet af et barn
Honda Civic Type R i femte generation er hurtigere og mere vild end nogensinde - men også mere komfortabel og brugbar end hidtil.
Foto: Peter Wycherley
Bilen Af
Er du den diskrete type, vil du stadig forlade din Honda Type R med jakken trukket op over hovedet som en kriminel på vej til afhøring.

Femte generation ligner fortsat noget designet af et barn, men sådan er det. Der er tale om klassens hurtigste forhjulstrækker med manuelt gear. Den nye model markerer 25-årsjubilæet for Type R-emblemet, der første gang sad på en strippet Honda NSX i 1992. Honda fejrer det med en radikal fornyelse af kult-GTI'en.
 
Den gale japaner er blevet sjovere at køre på landevej såvel som på bane. Samtidig har Honda fået høvlet forgængerens skarpe kanter af, så den ikke er en prøvelse til hverdag.
-Søren Juul

Skrappere køreprogram

Den har fået længere akselafstand, en mere avanceret undervogn, nye adaptive støddæmpere og et endnu skrappere køreprogram (+R).

Motoren har fået ti hestekræfter mere, her er et nyt udstødningssystem, og forgængerens glimrende manuelle transmission har fået 7 pct. lavere gearing.

Bagdelen med tre udstødningsrør og enorm hækvinge a la Ferrari F40 må få salige Enzo Ferrari til at rotere i sin grav. Der er dog en mening med galskaben, lover Honda. Det midterste udstødningsrør skråler med og forstærker motorens røst ved lave og mellemomdrejninger – og lukker i ved høje for bedre at kunne styre flowet.

Vi skal ud at køre
Min notesblok er fyldt med nørdfakta om downforce og de syrede vinger og spoilere, men lad os komme bag rattet, hvor man nu sidder lavt og dybt i stedet for højt og MPV-agtigt.
 
Recaro-skålsæder med rød/sort betræk er en velstøttende Type R-tradition. Når køreprogram '+R' aktiveres, rødmer omdrejningstælleren.
-Peter Wycherley

Tiltagende ferietrafik på en kedelig landevejsrute gør det svært at lære Civics indre dæmon at kende. Heldigvis har japanerne også indlagt en banetest på den 4,5 km lange racerbane Lausitzring i det tidligere Østtyskland. Her kan hornene få lov til at vokse ud af panden på bilen – og det gør de!

Ned ad langsiden når jeg at runde 200 km/t, før bremserne hugges hårdt i. Som på Autobahn tager Civic det helt roligt og ligger stabilt, hvor den forrige model havde tendens til at blive lige lovlig levende.

Med ro i chassiset kan jeg sende snuden ned gennem et skarpt venstresving uden at flytte hænderne på rattet.
 
Skålsæderne er beklædt med Alcantara og fås med firepunktsseler, så du hænger godt fast, når du skal udfordre bilens heftige potentiale.
-Peter Wycherley

Styretøjet har fået elektrisk servo, men også variabel udveksling, så du skal tilbringe mindre tid med krydsede arme i de snævre kurver. Det fungerer udsøgt og giver dig lyst til at tage Civic i nakken, præcis som den gamle model.

Continental har leveret dæk i størrelse 245/30R20, der er 10 mm bredere end før, og de giver masser af bid, selv om testbilerne har fået tæv hele dagen af andre journalister.

Automatisk mellemgas
Forvandlingen fra civiliseret familiebil til arrig GTI sker, når du går fra køreprogram Comfort til +R. Det gør støddæmperne markant fastere og styretøjet tungere. Testbilen afslører også en ny funktion: Automatisk mellemgas, der gør nedgearinger mere smidige, hvis du ikke mestrer hæl og tå-teknikken.
 
Ny motorstyring og udstødningssystem med bedre flow henter 10 ekstra hk ud af den firecylindrede 2,0-liters turbomotor, der nu yder 320 hk.
-PR

Turbomotoren lyder flad, men er herlig frisk på at tage omdrejninger eller smide dem hurtigt igen.

Den turbotøven, forgængeren havde, har Honda fået gjort kål på. Mellem 2500 og 7000 o/min trækker den som besat. Skal din nye GTI have forhjulstræk og manuelt gear, bliver det umiddelbart ikke meget bedre.

Skal jeg have briller?
Den nye Civic Type R duer nu også andre steder end til en trackday. Den er rummelig og komfortabel, hvis du bestiller den med GT-pakke, der tilføjer tozone-klima, navigation og et stort musikanlæg for 20.000 kr. Men den er stadig vild, hvis du trykker på de rigtige knapper.

Det eneste, der umiddelbart trækker ned, er udseendet. Eller måske jeg bare skal have briller? 
 
Designerne har klistret Civic ind i spoilere, men alle skulle have en funktion. De små finner guider luften henover den store hækvinge, mens det midterste afgangsrør hjælper med at holde styr på resonans og den rette motorlyd.
-Peter Wycherley

Børsen var inviteret til Tyskland af Honda.
Cxense Display

Læs seneste udgaver