V10-skrigeren koster nu over 5 mio. kr.
Porsche Carrera GT er en vild og rå superbil med et himmelsk motorskrig fra dengang, der ikke var så meget CO2-pjat.
Foto: Søren Juul
Bilen Af
Porsches Le Mans-inspirerede gaderacer fra 2004 er sjælden og dermed en stensikker investering. Men du skal have dybe lommer, for priserne er allerede faret til vejrs.

Jeg er utryg. Altså som i "jeg-har-knap-nok-råd-til-at-erstatte-en-fælg-hvis-jeg-rammer-en-kantsten"-utryg. Min krop er skruet ned i et skålsæde lavet af læder og kulfiber, mens mine hænder knuger det lille rat. Jeg sidder i en Porsche Carrera GT – min drømmebil.

Alle mænd har drømmebiler, men der vil altid sidde én over alle de andre, og i min verden er det Carrera GT. Nu er jeg her så, og det er både fantastisk og forfærdeligt. Fantastisk fordi jeg har gåsehud over det hele. Forfærdeligt fordi den her bil er præcis så svær at køre, som jeg havde frygtet.
 
Manuelt gear og baghjulstræk er eneste mulighed. Gearknoppen i lys birk er en hilsen til Le Mans-legenden Porsche 917.
-Søren Juul

På 15 minutter har jeg humpet rundt, gået i stå og lignet en evighedskøreskoleelev. Koblingen er umulig!

I forhold til en tidssvarende 911 er kobling og svinghjul i Carrera GT mindre og lettere. Motoren tager derfor omdrejninger meget hurtigt. Nærm dig speederen med din højrefod, og den springer i gang, præcis som når du sniger dig op bag nogen og forskrækker dem med et tågehorn.
 
Motoren på 5722 cm3 har ti cylindre og 40 ventiler. Den yder maksimalt 612 hk og har omdrejningsbegrænser ved 8400 o/min.
-Søren Juul

Kobler du til i en normal bil, vil du kunne file lidt for at gøre det så blødt som muligt. I Carrera GT virker koblingen som en stikkontakt, der enten er tændt eller slukket. Tænd, sluk, tænd, sluk, sluk, sluk... For h...... da, nu gik jeg i stå igen. Jeg prøver forskellige metoder, men det går galt igen. Det er en barsk bil.

Motor fra en Formel 1
Carrera GT-projektet startede som en V10-motor til Formel 1. Den blev testet i en Le Mans-prototype i 1999, men skrinlagt, da penge og mandskab skulle bruges til at udvikle den nye SUV, Cayenne.

Da produktionen af Cayenne kørte på skinner og begyndte at give overskud, kunne udviklingen gå i gang. Men denne gang fik Porsches ingeniører besked på at bygge en gadebil.
 
Carrera GT er kendt som en af de mest rå og hardcore gaderacere. Den er svær at køre med sin ekstremt følsomme kobling, og det kræver erfaring at udnytte de overvældende kræfter. Nyprisen i 2004 var 3,35 mio. kr. uden afgifter.
-Søren Juul

En konceptbil blev præsenteret i Paris i 2000: En konstruktion helt i kulfiber, V10-sugemotor, topfart på over 330 km/t, en accelerationstid på under fire sekunder til 100 km/t, samt en egenvægt på kun 1250 kg. Det var den hurtigste gade-Porsche, verden havde set. To år senere, da den færdige bil stod klar, var kræfterne vokset til 612 hk.

Meningen med livet
Gearknoppen i birketræ ryger et par udvekslinger ned, og så kommer skriget fra V10'eren. 20"-baghjulene klistrer sig til asfalten, og det føles, som om hele bilen balancerer på en knivsæg, hvor det enten kan gå rigtig godt eller rigtig galt. Bilen føles som en elkedel, hvor vandet lige præcis har nået kogepunktet, og nu står materiellet bare og tripper.

Nu er problemerne med koblingen glemt, for nu synger V10'eren helt op til det røde felt ved 8400 o/min.
Det her er bedre end min drøm.

Det må simpelthen være meningen med livet.
 
Familietræf: Superbilen Carrera GT (forrest) møder den nye Porsche 918 Spyder.
-Søren Juul


Læs seneste udgaver