0-100 på 3,9 sek. i en stationcar?!
Skråt forfra ligner Sport Turismo den almindelige Panamera, men det er altså en regulær stationcar med stor bagklap.
Foto: Frank Ratering
Bilen Af
So... If you would please obey the speed limits," bliver der sagt på klassisk tysk/engelsk. Faktisk mere bestemt end venligt, så ingen er i tvivl om budskabet.

Vi er til præsentationen af den nye Porsche Panamera Sport Turismo på Vancouver Island i Canada. Sport Turismo er Porsche-sprog for stationcar og den første af slagsen fra mærket.

Lige inden opsangen har en Porsche-mand med den velkendte tyske accent fortalt, at det lokale politi inddrager bilen, hvis de fanger os med mere end 30 km/t over hastighedsgrænsen. Det betyder, at bilen ikke når med flyet hjem til Stuttgart som planlagt, og at det derfor vil koste 22.000 euro (!) at få bilen tilbage til Europa. Point taken.
 

-Frank Ratering

Hold farten i ro
Selvom mentaliteten på vejene i Canada er tilbagelænet, er det svært at holde hastigheden nede i Panamera Sport Turismo – uanset hvilken af de fem motorvarianter vi vælger.

Heldigvis indeholder testruten nogle omgange på Vancouver Island Motorsport Circuit. Både for at teste, hvordan den tunge Porsche opfører sig ved høj hastighed i sving, men helt sikkert også for at holde vores begejstring i snor på de offentlige veje.

Motorprogrammet spænder fra indstigningsmodellen Panamera 4 med 330 hk til topvarianten Turbo med 550 hk. Indimellem ligger 4S, 4S Diesel og 4 E-Hybrid. Alle varianter kommer med firehjulstræk og ottetrins PDK-gearkasse som standard.
 
Midterkonsollen har gearvælger og en overflade i glaslook med berøringsfølsomme knapper til direkte adgang til de vigtigste funktioner. 12"-skærmen i midten er standard.
-Frank Ratering
 

Jeg sigter selvfølgelig mod topvarianten først; den fireliters V8'er med 550 hk, 770 Nm og en 0-100 km/t-sprint på 3,6 sekunder. Det er nok til at få det digitale speedometer til at kløjes i tallene ved siden af den analoge omdrejningstæller, som heldigvis stadig sidder i midten.

Aktiv tagspoiler
På taget er der monteret en lille aktiv spoiler, der hæves automatisk for at holde ro på bagenden. Den hæves godt nok først ved 170 km/t, så medmindre du ofte kører et smut på Autobahn uden fartbegrænsning, er det ikke meget, du kommer til at bemærke den. Til gengæld fortsætter Turbo til over 304 km/t, inden der bliver sat en stopper for uartighederne.

Er du mere blid med højre fod, opfører Turboen sig nærmest majestætisk. Uanset hvad du beder den om, udfører den opgaven så roligt og uimponeret som kansler Merkel.
 
Tagspoileren rejser sig først ved 170 km/t.
-Frank Ratering

Det samme gælder i øvrigt for dieselkraftværket Panamera 4S Diesel, der har alle 850 Nm tilgængelig allerede ved 1000 o/min. Det giver accelerationer, der sætter mange sportsvogne i skammekrogen.

Sport Turismo er bygget på platformen fra den almindelige Panamera og har samme ydre mål. Det nye starter fra B-stolpen og bagud. Her er taget forlænget, så bagruden er mere oprejst – heraf stationcar-referencen. Men faktisk er der yderst begrænset med ekstra plads i Sport Turismo.

Trods den mere kubeformede konstruktion er pladsen i bagagerummet kun øget med 4 pct. til 520 liter. Til gengæld kan bagsæderne lægges ned, så her er op til 1390 liter, der er mere loftshøjde til høje personer på bagsæderne, og labradoren hopper nemmere ind, da læssehøjden er lavere.
 
Saphire Blue Metallic og andre metalfarver kan tilvælges uden merpris. Det er også muligt at bestille Panamera Sport Turismo med en farve, man selv laver, men det koster 153.052 kr. ekstra. Testbilen er med Sport Design-pakke til 98.662 kr.
-Frank Ratering

Har kun taget 30 kg på
Og det bedste af det hele: Sport Turismo vejer kun 30 kg ekstra – det er ikke mere end den labrador, der lige er hoppet ind bagi.

Kabinen foran er, som vi kender den fra Panamera, hvor den 12,3" trykfølsomme skærm dominerer i midten med digitale instrumenter (Porsche Advanced Cockpit) som standard.

Men kigger du over højre skulder fra førersædet, er der nu tre bagsæder. Eller, som Porsche formulerer det, en 4+1 sædekonfiguration. Det betyder fire fuldvoksne stole samt en plads i midten til mindre børn. Pladsen i midten er ikke den, du har lyst til at sidde på i længere tid ad gangen. Som ekstraudstyr er det muligt at bestille to enkeltstående elbetjente sæder bagi.

Der er dog ingen tvivl om, hvor jeg helst vil sidde: bag rattet! Panamera Sport Turismo kører nøjagtigt lige så sublimt som limousineudgaven. Den er komfortabel uden lige og suveræn til lange ture.

Bedst bag rattet
På testruten i det kuperede canadiske landskab er støj­niveauet slående lavt, og luftundervognen absorberer enhver ujævnhed fra 20"-hjulene. Sæt køremodus i Sport, hvor hele bilen strammes op, og Panamera kvitterer med et vejgreb, du ikke troede var muligt i så stor en bil.
 
Permanent, elektronisk styret firehjulstræk og adaptiv luftundervogn er standard på Panamera Turbo Sport Turismo. Billigere varianter har baghjulstræk og traditionel affjedring.
-Frank Ratering

Porsche Panamera Sport Turismo starter ved 1.798.357 kr. på danske plader. For det beløb får du Panamera 4 Sport Turismo med V6 turbobenziner og 330 hk. Er du mere til diesel, må du slippe 2.404.032 kr. for Panamera 4S Diesel Sport Turismo. Her får du et kraftværk med et moment på 850 Nm, der er tæt på et perfekt match til Panamera.

Er der frit valg på alle hylder, vælger jeg Turbo, hvor smældene og bulderet fra V8-motoren giver højt humør. Hybridudgaven følger i 2018.

Børsen var inviteret til Canada af Porsche Danmark.
Cxense Display

Læs seneste udgaver