Mens vi venter på lavere afgifter: Her er den nye Range Rover
Velar er orienteret mod asfalt, men kravler også gennem terræn som en ægte Range Rover.
Foto: Nick Dimbleby
Bilen Af
Land Rover er et af de mest kendte bilmærker – og et af de mindst solgte herhjemme.
Det håber den danske importør at ændre med en ny ledelse, en ny salgsstrategi og en ny model, som vi har haft lejlighed til at køre til den internationale præsentation i Norge. Navnet er Range Rover Velar.

Den lander mellem den lille Range Rover Evoque og den noget større Range Rover Sport. Velar er bygget på samme aluminiumsplatform som Jaguar F-Pace, men har derudover ikke mange fællestræk med sin britiske donorbil.

Det er en mere raffineret, luksuriøs og kostbar pakke, præcis som en Range Rover bør være.
 
Velar er konstrueret til både at levere luksus på asfalt og i terræn, hvor den maksimale vadedybde gennem vand er 65 cm. Bilen tilpasser selv sin undervogn til underlaget.
-Nick Dimbleby

Fra én million kroner
Billigste diesel starter på godt og vel 1 mio. kr. med de nuværende afgifter. Det er et godt stykke over konkurrenter som BMW X4 og Mercedes GLC Coupé, der begge koster knap 780.000 kr. med tilsvarende toliters dieselmotorer. Porsche Macan S Diesel er reelt nærmeste konkurrent med en pris på omkring 1,1 mio. kr.
 
Stolen bag rattet ligner en førerstol, men så banalt et udtryk bruger Range Rover ikke. De kalder det for en 'Sports Command Driving Position'.
-Nick Dimbleby

 
Velar fås med en række forskelligt farvede læder­indtræk. First Edition har hvidt Windsor læder ­komplimenteret af sort læder med hvide ­kontrastsyninger.
-Nick Dimbleby

De gode nyheder er, at Range Rover Velar både føles og ser dyr ud. Især den minimalistiske kabine med to rammeløse, 10" trykfølsomme skærme vil få de fleste af dine medpassagerer til at spærre øjnene op. Den øverste skærm styrer navigation og infotainment samt kameraer ved offroad-­kørsel. Den nederste er hovedsageligt til klima og bilens køreprogrammer.

Smart med to skærme
Her er to drejeknapper integreret i den nederste skærm, der tilpasser sig, alt efter hvilken funktion du har brug for.

Er menuen for klima valgt på skærmen, styrer de temperaturen i fører- og passagersiden. Tryk på dem én gang, og du kan indstille sædevarmen eller vælge massageikonet – hvorefter drejeknappernes funktion skifter til at justere styrken af massagen. Det er smart, fordi trykfølsomme skærme kan være svære at ramme præcist, hvis vejforholdene skifter til mere ujævn karakter.
 
En nyhed for mærket er introduktionen af to 10" trykfølsomme skærme, der kan stemmestyres eller betjenes med smarte drejehjul på selve skærmene. Hjulene ændrer form og funktion efter behov.
-Nick Dimbleby

Samspillet mellem de to skærme fungerer overraskende intuitivt. For eksempel er det ikke nødvendigt at skifte rundt mellem navigation og media, når de kan have hver sin skærm. De to nye skærme er standard.
Range Rover kan efter første indtryk at dømme hverken matche Jaguar F-Pace eller Porsche Macan, når vejen bliver snoet, men er til gengæld suveræn til cruising.
 
Den nye Range Rover skal med en akselafstand på 287 cm placere sig mellem den "lille" Evoque (266 cm) og den markant større Range Rover Sport (292 cm). Velar er bygget i aluminium.
-Nick Dimbleby

Suveræn til cruising
Her er et særdeles lavt støjniveau og en luftundervogn (standard på V6), der nemt sluger ujævnheder. Kun de helt store 22" hjul (standard på First Edition) sender lidt rystelser ind i kabinen. Vi har stadig til gode at køre Velar med almindelig undervogn med skruefjedre.

Til trods for at være asfalt-orienteret er Velar stadig en Range Rover. Den er brugbar på alt fra grusveje til stejle klippeskråninger med sit elektronisk styrede firehjulstræk.
 
Bagagerummet har plads til op til 1740 liter med bagsæderne nede.I First Edition er folde­mekanismen elbetjent og kan fjernstyres via en app.
-Nick Dimbleby

Fire eller seks cylindre
Der er ingen lavgear eller mulighed for at låse centerdifferentialet, men er systemet indstillet korrekt, skal du i et kampvognsspor, før bilen får problemer.

Testruten i Norge indeholder offroad-sektioner, vi aldrig selv turde køre ud i, hvis ikke der stod en instruktør og guidede. Velar kravler uimponeret over klipper og gennem dybe ­hjulspor.

Med offroad-auto­piloten kan en given hastighed indstilles og låses, så bilen uanset hældning eller stigning holder samme fart på stejle stigninger, glatte nedkørsler og gennem vandløb.

Motorprogrammet omfatter en toliters diesel med 180 hk eller 240 hk og en toliters turbobenziner med 250 hk eller 300 hk. Topvarianterne er V6 diesel med 300 hk og V6 benzin med 380 hk.

Størstedelen af testkørslen foregår i V6 diesel, der ved almindelig kørsel blot er en svag summen i baggrunden. Først når den får omdrejninger, åbner den op, men uden at det bliver anstrengende. Det maksimale moment er til rådighed fra 1500 o/min, og D300 er et godt match til Velar. Vi er spændte på, om de mindre firecylindrede motorvarianter kan leve op til niveauet.
 
Som ekstraudstyr fås indtræk med et uldbaseret materiale. Det er udviklet og produceret af den danske virksomhed Kvadrat, der beskæftiger omkring 550 ansatte på hovedkvarteret i Ebeltoft og i 30 salgskontorer over hele verden. Prisen er fra 50.000 kr.
-Nick Dimbleby

Omfattende udstyr
Der skal bygges 500 eksemplarer af First Edition, som har næsten samtlige krydser, det er muligt at sætte på ordresedlen.

Her er intelligente LED-forlygter med laserlys på fjernlyset, omfattende sikkerhedspakke med aktiv fartpilot, 20-vejs justerbare stole beklædt med Windsor-læder, hifi-anlæg fra Meridian med 23 højtalere og himmel i ruskind. Der er også sortlakeret tag, de flotte 22"-alufælge og panoramasoltag. Og så noterer vi, at den fine detalje med dørhåndtag, der automatisk bliver skjult i døren, fungerer lige så elegant som på en Tesla.

Her er varme i rat og forrude, fire USB-stik og et armbånd med en chip, du kan tage på, så du kan surfe og dykke uden at skulle slæbe rundt på en nøgle.
 
Testbilens metallakering hedder Flux Silver og koster 130.200 kr. Som standard leveres First Edition i sølvgrå metallak.
-Nick Dimbleby

Bakker selv en trailer
Testbilen må trække op til 2500 kg på krogen. Elektrisk svingbar krog koster 22.500 kr., og for yderligere 7900 kr. fås en trailerassistent, der bakker hestetraileren for dig. Vi har tidligere testet systemet, der virker overbevisende og kan anbefales.

First Edition fås kun med V6-motorer, men senere på året følger de øvrige varianter af Velar. Bemærk, at alle priser i artiklen er med den nuværende registreringsafgift på 150 pct.

Børsen var inviteret til Norge af Land Rover.
Cxense Display

Læs seneste udgaver