Duel: VW's nye flagskib møder solid BMW
VW Arteon udfordrer de etablerede spillere i premiumklassen med dristigt design.
Foto: A. Hansen
Bilen Af
Har du en smule luft i bilbudgettet, tilbyder Volkswagen at opgradere fra en Passat til den helt nye og mere eksklusive Arteon. Den er en udfordring til biler som BMW 4-serie Gran Coupé – men har den det, der skal til?

De såkaldt firedørs coupéer er finere og dyrere udgaver af almindelige sedaner. Der er derfor efterspørgsel efter en kampagne med attraktive priser på privatleasing af BMW 4-serie. BMW har fået mere end 1200 eksemplarer af 4-serien ud at køre på de danske veje siden nytår, hvilket er en succes.

I samme periode har Volkswagen solgt mere end 3200 eksemplarer af firmabilhittet Passat. De angriber nu et nyt territorie: De langstrakte coupéer med fire eller fem døre og rammeløse sideruder. Det er der, hvor stil og image sælger mere bil end nøglefri adgang og læderindtræk.
 
VW har strammet sig an både på styretøj, præcision, retningsstabilitet og komfort. De matsorte 20" alufælge koster 8995 kr., mens skørtesættet er en del af R-line-udstyrsniveauet.
-A. Hansen

Går det an? Se på Arteon i Turmeric Yellow (10.395 kr.) og 20"-alufælge (8995 kr.), og svaret er klart: Ja! Men måske kræver det mere end pænt tøj at være adelig?

Dynamisk mesterværk
Vi prøver det af mod klassens ­dynamiske mesterværk, BMW 4-serie Gran Coupé. Den stiller med den uimodståelige sekscylindrede, 326-hestes turbomotor, firehjulstræk og ottetrins automatgear. VW kommer med sit nye flagskib i form af en 280-hestes, firecylindret Arteon med firehjulstræk og syvtrins automatgear af dobbeltkoblingstypen (DSG). Arteon er reelt Volkswagens nye topmodel, da den næste Phaeton først forventes om to år. Det er derfor passende, at den dyreste VW melder sig ind i prestigedysten.

Dyreste VW på gaden
Sammen med Arteon-navnet har modellen fået et mere selvstændigt udtryk. Med 486 cm i længden er den 9 cm længere end en standard Passat (477 cm), og akselafstanden er også forøget med 5 cm fra 279 cm til 284 cm.
 
Udgangspunktet er Passat, og det er en rigtig god start både for ergonomi, rummelighed og finish. Her er bare ekstra af det hele. Digitale instrumenter, læderbeklædte sportsstole og automatgear er standard. Aktiv fartpilot og navi fås i en pakke til 14.995 kr.
-A. Hansen
 
Adgangen til bagsædet begrænses af coupé-formen, men det gør pladsen ikke. Knæpladsen er overdådig, og loftshøjden i orden.
-A. Hansen

Målene er udnyttet til at give et langtstrakt look, uagtet at bilen stadig er 145 cm på det højeste sted. De ekstra cm mellem akslerne mærkes på bagsædet, som vitterligt er mere rummeligt end i en Passat. Knæpladsen er overdådig, og lofthøjden tilstrækkelig. Bagagerummet på 563 liter er næsten identisk med Passat.

BMW 4-serie Gran Coupé benytter sig af de samme virkemidler. Hvor Arteon bygger på en Passat, bygger 4-serien på 3-serien. Men den jonglerer ikke med dimensionerne.

Med 462 cm er den 1 cm længere end 3-serien og har samme akselafstand på 281 cm. Til gengæld er højden reduceret med 3 cm til 140 cm, og det mærkes.
 
LED-lygter er standard for og bag på begge biler.

-A. Hansen

Lav og bred BMW
Gran Coupé ser mere langstrakt, elegant og muskuløs ud. Det sidste skyldes måske også, at den er 2 cm bredere end en 3-serie.

Til gengæld er det ikke ligefrem mærkbart i kabinen. Knæpladsen på bagsædet er tilstrækkelig, men det er loftshøjden ikke. Personer over 185 cm støder hovedet mod loftet, selv om siddehynden føles sænket.
 
Sjove køreegenskaber ligger i generne hos BMW i almindelighed og 3- og 4-serien i særdeleshed. Den kører og styrer fantastisk. De standardmonterede 18"-alufælge er helt rigtige til Gran Coupé, mens større fælge kan gå ud over komforten.
-A. Hansen
 
BMW-4-serie-kabinen fungerer fremragende både til hverdag og fest, men synes ordinær uden det ret kostbare ekstraudstyr.
-A. Hansen

Både Arteon og 4-serie Gran Coupé er reelt femdørs hatchbacks, så bagagerummet kan udnyttes bedre end i sedanerne. Men hvor Arteon giver lidt ekstra, hvis man vælger den frem for en Passat, koster det lidt på bagsædet at vælge 4-serie Gran Coupé frem for 3-serie sedan.

Det koster i øvrigt også lidt guld: Billigste BMW 420i Gran Coupé starter ved 584.400 kr. Til sammenligning fås BMW 320i fra 513.300 kr. Reelt kan en del af prisforskellen dog forklares med udstyrsforskelle plus den store hækdør.

Digitale instrumenter
På samme måde er det med Arteon. Mindste variant er 2,0 TSI med 190 hk, som med R-line-udstyr koster 599.995 kr. En tilsvarende Passat, dog kun med 180 hk, starter ved 507.595 kr. Også med Arteon får man en ekstra store hækklap og en del mere udstyr for pengene.

Bag rattet fortsætter Arteon med at servere en speciel oplevelse. Sæderne i testbilen er udstyret med et særligt dellæderindtræk med kulfiber-look. VW's vellykkede digitale instrumenter bidrager også her til oplevelsen af eksklusivitet.
 
Fire døre uden rammer er en del af coupé-konceptet. Det er standard på både 4-serie Gran Coupé og VW Arteon.
-A. Hansen

Her spiller BMW på analog genkendelighed med de kendte, store ure i instrumenthuset. Og medmindre du tilvælger diverse udstyr, der hurtigt får prisen til at løbe løbsk, er en 4-serie ­ordinær at sidde bag rattet i.

Fabelagtig rækkemotor
Motoren er til gengæld alt andet end ordinær. Den sekscylindrede rækkemotor med turbo er et fantastisk maskineri, som sætter VW's firecylindrede turbomotor i skyggen.

Reelt er forskellen i effekt ikke påfaldende. Forskellen i accelerationstiden fra 0-100 km/t er på 0,6 sekunder, og det hverken lyder eller føles af meget.

I praksis forfører BMW-motoren – mens VW-maskinen nøjes med at levere.
 

-A. Hansen

Kommer ikke helt i mål
I det hele taget synes de tekniske opgraderinger af Arteon i forhold til Passat mærkbare. I hvert fald med firehjulstræk. Men det er som om, den nye model ikke kommer helt i mål.

Styretøjet er progressivt, men effekten kommer først i yderstillingerne, så du har mest glæde af det under parkeringsmanøvrer. Feedbacken er beskeden, hvorfor du savner køreglæde på en snæver sognevej. De store hjul gør sit til, at det går bedre end i en standard Passat, men koster på komforten.

Det skal ikke gøre køreegenskaberne i en Passat ringere end de er, da den uomtvisteligt hører til blandt de bedste i firmabilklassen.

De 280 turbohestekræfter er rigeligt til stede, men selv om det er muligt at få mere lyd i kabinen med kørestil-vælgeren, virker det forlorent. I hvert fald hvis man sætter sig over i BMW'en med de seks cylindre og starter i en ruf.

Generelt konkluderer vi, at den ellers så alsidige og kompetente Passat-bund kommer til kort i en direkte sammenligning med kongen af dynamik, BMW.
 
Med de nuværende afgifter er de store coupéer mest relevante som firmabiler. Alm Brand Leasing tilbyder dog også privatleasing af testbilerne. VW Arteon R-Line med 280 hk benziner, DSG-gear og firehjulstræk fås til 10.070 kr. om måneden over 3 år/45.000 km ved en udbetaling på 40.000 kr. BMW 440i Gran Coupé (med baghjulstræk) fås til 9757 kr. for samme udbetaling og periode.
-A. Hansen

Permanent fornøjelse
BMW 3- og 4-serie har et styretøj i verdensklasse, og det er nok også et af de bedste, der findes i en standard personbil. Det er en permanent fornøjelse at styre uanset udfordringen, og 4-serien synes mindre følsom over for dækmonteringen (testbilen kørte på 255/40R18), end vi tidligere har oplevet på 3-serien. Det koster i hvert fald ikke på komforten, og 18" fungerer fremragende med styretøjet.

Vi applauderer Arteons design, der pynter i gadebilledet. Den virker som en elegant Passat, der er blevet voksen.

BMW 4-serien føles som om, den er født voksen.
Cxense Display

Læs seneste udgaver