Tysk bilindustri: Nu er der kun to år til elbilerne kommer
Audi Aicon er et bud på næste årtis luksusbil.
Foto: Newspress
Bilen Af
Tysk bilindustri vil rejse sig efter dieselgate med massive investeringer i e-mobilitet og udvikling af en ny type batterier.

Kina og Californien er forrest i kapløbet om at elektrificere bilindustrien i dag – men det bliver der lavet om på de næste år, lyder meldingerne fra verdens største biludstilling i Frankfurt, der åbnede for publikum torsdag.

Lederen i det tyske erhvervsblad Automobilwoche rammer hovedet på sømmet op til årets store begivenhed med overskriften: "Aldrig har et IAA været så politisk ladet".

Det refererer til den igangværende valgkampagne op til valget i Bundesdagen såvel som den ophedede debat om fremtiden for dieselbilerne.

Bundeskansler Angela Merkel foretog den officielle åbning af den enorme udstilling torsdag. Der forventes en million gæster over ti dage, og vi anbefaler som sædvanligt gæster at tage fornuftige sko på. Der skal gås langt over 20 km for at se det hele.

Vi tager kritikken til os
Dieselgate brød ud for to år siden og står stadig som en sort skygge over industrien.

"Men vi har taget kritikken til os. Vi har forstået den. Der findes ingen nemme løsninger på komplekse problemstillinger, men vi vil innovere på alle områder af e-mobilitet. I dag går Kina og Californien forrest, men det bliver de ikke ved med. Tysk bilindustri vil lede den elektriske revolution, og Volkswagen vil gå forrest," sagde koncernchef for VW-gruppen, Dr. Mathias Müller mandag foran 1500 journalister og VIP'er i VW's messehal.

Massive investeringer
VW varslede sidste år massive investeringer i e-mobilitet frem til 2025, men Dr. Müller fordobler indsatsen med en ny plan. Den indebærer VW-investeringer på 150 mia. kr. i nye elektrificerede biler frem til 2030. Overordnet vil VW tage initiativ til et globalt samarbejde om udvikling af nye batterier med en rækkevidde på over 1000 km. Det vil kræve en fælles indsats på op mod 370 mia. kr. og bygningen af nye batterifabrikker med fire gange så høj kapacitet som Teslas gigafabrik i Nevada.
 
VW Cross Concept er en hævet og mere sporty udgave af den firedørs I.D., der ses i baggrunden. Begge elbiler forventes på gaden i 2020 som en del af VW's nye eldrevne modelfamilie.
-S. Bachmann

I første omgang vil VW-gruppen have mere end 80 nye elbiler på gaden i 2025 med effekter fra 40 til 800 hk. Den første bliver en mellemklassebil i Golf-klassen med plads til fem personer, en rækkevidde på op mod 500 km og en pris som en mellemudstyret Golf. På IAA er der premiere på endnu en variant af elbilen, en såkaldt crossover.

Men faktisk er det ikke den nye teknologi, der er den største nyhed.

"Forbrugeren vil opleve forandringen ved, at der kommer elbiler og biler, der kan køre selv, men den helt store nyhed er, at vi nu bringer den moderne elbil ud til folket," fortæller marketing- og salgschef for Volkswagen AG, Dr. Jürgen Stackmann, til Børsen.

Uden rat og pedaler

Audi lancerede tidligere på året en ny generation af A8, der er 100 pct. selvkørende op til 60 km/t. Men det er kun begyndelsen.

Konceptbilen Audi Aicon er en kæmpe på fem en halv meter, der er designchef Marc Lichtes vision om næste årtis luksusbil.
 
Audi Aicon er designchef Marc Lichtes forslag til næste årtis luksusbil. Her er hverken rat eller pedaler, og sikkerhedsseler er ikke længere nødvendige, da bilen undviger kollisioner.
-S. Bachmann

Kabinen er designet med inspiration i første klasse på et fly, og her er hverken rat eller pedaler. Der er heller ingen sikkerhedsseler, for fremtidens biler vil ikke kunne køre ind i hinanden.

Her er en elmotor ved hvert hjul og et faststofbatteri i bunden med en væsentligt længere rækkevidde end litiumbatterier. Faststofbatteriet er ikke udviklet endnu, men det kommer, lover Audi. Rækkevidden bliver på 700-800 km.
 
I bagenden er her ét stort display, der tilpasser lys og meddelelser efter vejret og de bagvedkørendes afstand.
-S. Bachmann

Le Mans-racer fra BMW

Konkurrenten BMW har en hel hal for sig selv i den anden ende af udstillingsområdet – hvilket vil sige næsten en kilometers gang fra Audi.

Her er der også fokus på bæredygtig transport med forslaget til en ny eldrevet sedan placeret mellem BMW i3 og i8. Derudover er der verdenspremiere på de nye 6-serie Gran Turismo og BMW X3, som begge lanceres herhjemme i november, og BMW M5, der følger sidst på året.

Fans af sportsvognsracing savler over den nye M8 GTE, der er udviklet med basis i den kommende 8-serie Coupé. M8 GTE debuterer i langdistanceracing næste år og bliver stjernen i BMW's store comeback til 24-timersløbet i Le Mans i juni 2018.

Her er også den åbne BMW Z4 Concept og et forslag til en ny SUV i den store klasse, BMW X7 Concept. En kinesisk journalist flækker af grin, da han ser den på standen, og bemærker, at den forfra ligner en meget vred gris.
 
BMW X7 Concept har et omstridt design. Der er nogle, der mener, at den forfra ligner en meget vred gris.
-S. Bachmann

Afdæmpet Cayenne

Porsche har premiere på den nye generation af Cayenne, som er bemærkelsesværdigt afdæmpet. Man skal se godt efter for at genkende den fra den nuværende, som er en kolossal kommerciel succes.

Faktisk er det en variant af Porsche GT3 uden hækvinge, der vækker mest opsigt blandt entusiasterne. Den er simpelt designet med inspiration i tidligere 911'ere og fås med manuelt gear. Vi spotter næsten tårer i øjnene på de mest hardcore 911-fans.

Det samme gælder den nye Bentley Continental GT, der har en magisk tilstedeværelse på scenen. Bentley viste en konceptbil på IAA for to år siden, og den endelige bil er ikke langt fra konceptbilen.

Jaguar med potentiale
De høje biler er overalt. Trenden har kørt i flere år i de dyrere bilklasser, men på IAA er også billigere biler med.

Søsterbilerne Hyundai Kona og Kia Stonic tager sig godt ud, og både Seat og Skoda har nye modeller med i den kompakte crossover-klasse, der også er populær i Danmark.

En spændende nyhed i klassen er Jaguar e-Pace. Den er baseret på platformen fra Range Rover Evoque og bliver lillebror til den roste F-Pace. Designer Wayne J. Burgess fortæller til Børsen, at teamet er gået til opgaven med ydmyghed, fordi der aldrig før er set en lille, høj Jaguar. Den kommer til Danmark i starten af 2018 og kan med sin lave vægt og forbrug blive et potentielt hit, hvis der kommer nye bilafgifter baseret på CO2-udslip.

Hvad med afgifterne?
Spørgsmålet om bilafgifterne optager naturligt nok de danske repræsentanter fra importører og forhandlere i Frankfurt. Det er ikke nemt at sælge en bil, når man ikke kender prisen, og der er bekymring for, at de første bilforhandlere bukker under i de kommende uger, hvis ikke der kommer gang i bilsalget.
 
Mercedes-Maybach 6 Cabriolet er seks meter lang og har bagende inspireret af en yacht. Egerfælgene måler 24".
-S. Bachmann

Den bekymring har de ikke hos Mercedes-Benz i den enorme Festhalle ved indgangen til udstillingsområdet. Daimler-koncernen kommer til IAA med nyheden om den 50. måned i træk med rekordhøjt salg, og her er som sædvanligt ikke sparet på noget.

IAA 2017 har åbent til og med 24. september.

Cxense Display

Læs seneste udgaver