Helt ny Polo sigter efter Audis kunder
Et par skarpe skulderlinjer giver den bløde og godmodigt udseende Polo lidt kant. Den fås i 14 forskellige farver.
Foto: Stephan Sauer
Bilen Af
Den nye VW Polo er ikke længere en trang minibil. Afhængigt af prisen har den potentiale til at blive en ægte Folkevogn.

Sjette generation af VW Polo er gået en halv klasse op i størrelse. Det ændrer modellen fra en minibil til noget, du kan proppe en hel familie ind i uden at høre klager fra bagsædet. Her er der plads til to voksne på 180 cm, uden at de føler sig klemt.

Skulle de have bagage med, kan den sandsynligvis være i bagagerummet, som er vokset til samme størrelse som i en VW Golf for et par generationer siden.

Polo lanceres med to trecylindrede motorer på én liter: Én uden turbo og 75 hk og den testede 95 hk 1,0 TSI, som kan parres med DSG-gear (dobbeltkobling) i stedet for manuelt gear. I slutningen af året kommer yderligere fem: 1,0 TSI med 115 hk, den nye firecylindrede 1,5 TSI med 150 hk og cylinderfrakobling samt en 200 hk GTI med en 2,0 TSI motor. Diesel er 1,6 TDI med 80 eller 95 hk.
 
Den flotte 8"-skærm med glasoverflade er standard, mens navigation koster ekstra. Som i en VW Golf kan du bestille Polo med kørestilsvælger, der påvirker støddæmpere og drivline.
-Stephan Sauer

Efter at have konstateret, at den nye Polo ligger helt forudsigeligt og udramatisk ved topfarten på Autobahn, drejer jeg fra og finder en mindre vej med sving. Her kører Polo lige så godt som søsterbilen Seat Ibiza. Polo VI er en komfortabel og veldisciplineret bil, der føles større, end den er.

Komfortabel minibil

Testbilen har adaptive støddæmpere og tre køreprogrammer, men hverken det brændstofbesparende "Eco" eller det lovende "Sport" ændrer på det grundlæggende indtryk af en model, der nok først bliver rigtig sjov som GTI. Den kommer sidst på året.

Layoutet i kabinen virker en tand mere eksklusivt end i Ibiza. Sæderne har mere lækkert stof og 8"-skærmen syner bredere. Der fås digitale instrumenter som ekstraudstyr, men de analoge er faktisk nemmere at aflæse.

I modsætning til Ford Fiesta har Polo nødbremse som standard, der kan opdage fodgængere med op til 65 km/t.
 
Polo har plads til 351 liters bagage – det er mere, end en VW Golf kunne rumme for tyve år siden. LED-baglygter er ekstraudstyr.
-Stephan Sauer

Alle Poloer med TSI turbomotorer har aktiv fartpilot som standard, der virker fra 30 km/t til 210 km/t – og fra nul km/t, hvis bilen har DSG-gear.

Volkswagen melder priser ud på Polo inden den danske lancering i oktober. Testbilen er en 1,0 TSI med 115 hk, dobbeltkoblingsgear og mellemste udstyrstrim Comfortline. Vi gætter på, at den lander på 180.000 kr. med de nye afgifter.
Cxense Display

Læs seneste udgaver