Falder din brugte bil i værdi eller ej?
Biler importeret efter 3. oktober betaler ejerafgift efter de nye regler. En G 63 AMG fra 2014 kører 7,3 km/l og koster nu 12.240 kr. om året i ejerafgift.
Foto: Anders Richter
Bilen Af
Flere læsere har ringet og skrevet til Biler for at bede os om at forklare, om deres biler taber værdi, når nu nye biler bliver billigere. Det korte svar er: Sandsynligvis ikke.

Bilmarkedet er ikke et frit marked. De danske bilafgifter er blandt verdens højeste, og da det hele er så reguleret, gælder de normale markedsmekanismer ikke.

Danskerne køber således små nye biler og store brugte. Der er højere efterspørgsel på store brugte biler end på de små, så derfor importeres de store biler som brugte eller kører det første år som leasing- eller lejebil – hvorefter en typisk familie så har bilbudget til at købe dem som brugt.

Der er altså kun i nogen udstrækning sammenhæng mellem de biler, der bliver solgt som nye, og dem, der efterspørges som brugt. Derfor er der heller ikke tale om, at brugte biler falder krone til krone i værdi, fordi nogle nye biler bliver billigere.

Hvis du har en 1-2 år gammel bil 
Undtagelsen er næsten nye biler. Hvis du har købt ny bil inden for det seneste år, vil din bil have lidt et større værditab, end den ellers ville have gjort.

Bilbasen vurderer, at en et år gammel, mellemudstyret Nissan Qashqai 1,2 130 hk benzin til en nypris på 270.000 kr. har tabt ekstraordinært 7000 til 9000 kr. i forbindelse med de nye afgifter. En Peugeot 308 1,6 HDi vil have tabt lidt mere.

"Jo nyere, en brugt bil er, des mere bliver den matchet op imod alternativet, nemlig den helt nye bil. Når den nye bil falder i pris på grund af afgiftsomlægninger, så vil det også få konsekvenser på brugtbilmarkedet – men vel at mærke kun for nyere brugte biler," siger Jan Lang fra Bilbasen.

Da efterspørgslen på større brugte biler lige nu er større end udbuddet, er brugtpriserne høje – både før og efter de nye afgifter.

Bilbasens konklusion er, at det især er brugte biler under 12 måneder, der er justeret ned i pris. Tommelfingerreglen er, at en ét år gammel brugtbil har lidt omkring 50 pct. af det prisfald, som har ramt den tilsvarende nye bil.
 
Biler registreret første gang i Danmark fra 3. oktober 2017 kører på de nye afgifter. Alle andre kører videre på de gamle regler.
-Anders Richter

Hvis du har en bil, der er mere end tre år gammel

Er din bil mere end tre år gammel, vil omlægningen af bilafgifter kun have lille eller ingen betydning. Det skyldes, at afskrivningen på en ny bil er så stor i Danmark, at den typisk har tabt det halve af sin værdi på tre-fire år afhængig af model og mærke.

En køber til en tre-fire år gammel bil er ligeglad med, hvad nybilprisen var, for han eller hun ser netop ikke på en ny bil.

Med andre ord er man ikke i markedet for en ny BMW 5-serie med en listepris på 600.000 kroner, når man kigger på en brugt til den halve pris.

Derfor vil et lille prisfald på den nye bil ikke have nogen mærkbar betydning på brugtmarkedet. Ja, hvis værdien af en bil er halveret, i forhold til da den var ny, er det faktisk Bilbasens vurdering, at en lavere registreringsafgift på en ny overhovedet ikke har nogen betydning for den brugte.

"Hvis du vil købe en ældre BMW 5-serie, er det ligegyldigt, hvad en ny koster. Der er jo grundlæggende så stor prisforskel, at man slet ikke er i markedet for en ny. Men kigger man på en næsten ny BMW, jamen så spiller det jo en stor rolle, hvad den helt nye koster," siger markedsanalytiker Jan Lang fra Bilbasen.

Hvad hvis man leaser?

De fleste både nye og brugte BMW 5-serier bliver slet ikke købt, men leaset. Gældende leasingkontrakter vil ikke blive påvirket af de nye afgifter, men aftaleparterne har haft et ønske om at stramme op for leasingselskabernes og bilimportørernes muligheder for at trylle med afgifter og priser på leasingbiler.

Flere importører som Toyota og Peugeot har sat tegning af nye privatleasingkontrakter på standby, indtil det endelige lovforslag er vedtaget. Vi følger op, når vi ved mere.

Læs seneste udgaver