Ny performance-bil med 370 hk og V6-brøl
Stinger bestiger bjergvejene på Mallorca i fin stil. Topudgaven med V6-motor trækker på alle fire hjul, men har mest fokus på baghjulene.
Foto: Newspress
Bilen Af
Stinger-modellen skal trække ellers snusfornuftige Kia i en ny retning og henvende sig til en ny kundegruppe.
Stregerne til den femdørs coupé/smukke hatchback er slået af tyske Peter Schreyer, der i efterhånden flere år har skubbet koreanernes design i en mere Europa-venlig retning.

Formerne er brede, og Stinger ligner et statement. Det skal nu være et lækkert tilvalg at køre Kia – det afspejles udover i designet også i motorudvalget og mængden af udstyr.

I Danmark er der valg mellem en toliters firecylindret turbobenzinmotor med 255 hk eller en turbodiesel på 2,2 liter med 200 hk. Begge har ottetrins automatgear, og mens benzinvarianten har baghjulstræk, kan dieselvarianten også fås med firehjulstræk.
 
Et dynamisk mesterværk bliver Stinger aldrig helt – til det er den for tung og umeddelsom. Men disciplinen med at køre sidelæns uden svedige håndflader er den overraskende god til – og underholdende at gøre det i!
-Newspress

 
Udstyret er omfattende med læderkabine med kontrastsyninger, elbetjente sportsstole, stort hi-fi-anlæg, aktiv fartpilot, aktiv vognbaneassistent, skiltegenkendelse, varme i rat, for- og bagsæder, elbagklap med mere.
-Newspress

De nye bilafgifter har udløst en lavere pris end oprindeligt planlagt. Priserne starter ved 619.694 kr. for Stinger med benzinmotor og 625.194 kr. med dieselmotor.

Standard på alle varianter er blandt andet head up-display, der viser vigtige informationer som hastighed på indersiden af forruden, adaptiv fartpilot, der selv holder afstand, LED-lygter, navigation og lædersæder.

Politisk ukorrekt V6'er
Øverst på skamlen står en 3,3-liters V6-benzinmotor med en potent og politisk ukorrekt attitude, når det kommer til kræfter og forbrug.
 
Den 3,3-liters V6'er har to turboladere og en lækker, sprød motorlyd. Maksimal ydelse på 370 hk leveres ved 6000 o/min.
-Newspress

Her får du en ydelse på 370 hk og mere udstyr som adaptive støddæmpere og 19-tommer fælge. Topfarten er 270 km/t og det angivne forbrug 9,4 km/l. Hele herligheden kan erhverves for 832.694 kr.

Bag rattet på EU-betalt spansk asfalt kan der vælges mellem fem køreprogrammer. Og heldigvis er der stor forskel på, hvordan bilen opfører sig i de forskellige programmer. Det mærkes tydeligt, at biler med adaptive dæmpere strammer sig gevaldigt op, når man går fra Comfort og op i de to dynamiske programmer, Sport og Sport+.

Den firehjulstrukne GT-variant med den store V6-motor har en fin lyd, der føles solid og matcher det tempo, bilen sætter, når speederen trædes i bund.
 
Ottetrins automatisk gear er standard i både benzin- og dieselvarianterne. Den store V6 har altid firehjulstræk.
-Newspress

Helt det samme kan ikke siges om den toliters dieselmotor, der godt nok lyder sprød, men på ingen måde lyder som en dieselmotor, hvilket gør oplevelsen til et mismatch, der virker kunstigt.

Gearkassens skifterytme fungerer fint til almindelig kørsel og tilbyder fine mængder af komfort. Men skal der køres mere dynamisk, er det strengt nødvendigt at bruge skiftepalerne bag rattet til selv at skifte op og ned mellem de otte trin i momentomformer-gearkassen. Jeg oplevede dog et par gange, at gearkassen ikke reagerede særligt hurtigt på mine ønsker om nedskift.

Føles som en stor bil
Ved sporty kørsel føles Kia Stinger stor – særligt i den firehjulstrukne GT-variant med V6-motor. Den store motor og firehjulstrækket får skubbet koreaneren op på 1909 kg, hvilket kan mærkes i flere situationer. Særligt under nedbremsninger føles Stinger tung, og det til trods for, at bilen er udstyret med Brembo-bremser, der på forakslen har en bremseskive, der måler 350 mm i diameter.
 
I Sport+ strammer undervognen sig op, mens gearkassen skifter ved højere motoromdrejninger for at opnå sportslig kørestil.
-Newspress

Firehjulstrækket er heldigvis sat op, så det for det meste favoriserer baghjulene. Som udgangspunkt er kræfterne fordelt med 40 pct. på forakslen og 60 pct. på bagakslen. Men Stinger-varianterne med firehjulstræk kan sende alle kræfterne til de to bagerste dæk. Kørekarakteristikken er derfor meget som i en baghjulstrækker, og Stinger GT kvitterer med overstyring, hvis den bliver masseret på speederpedalen.
 
Der er betydelig forskel på, hvordan bilen opfører sig i de fem køreprogrammer Smart, Eco, Comfort, Sport og Sport+.
-Newspress

Det samme gør, ikke så overraskende, også den baghjulstrukne Stinger i både benzin- og dieselvarianterne.

Styretøjet går også tilpas hurtigt og præcist i de forskellige køresituationer takket være et system, der har variabel udveksling. Feedback er der dog ikke meget af gennem rattet – men heldigvis kan man altid høre, hvilke dæk der hyler og hviner.

Et dynamisk mesterværk bliver Stinger aldrig helt – til det er den for tung og umeddelsom. Men lige præcis disciplinen med at køre sidelæns uden svedige håndflader er den overraskende god til – og underholdende at gøre det i!
 
19" lavprofilfælge i 225/40 for og 245/35 bag er standard
sammen med synlige røde bremsekalibre fra Brembo.
-Newspress

Vildt mange knapper
Kabinen er et andet sted, hvor Stinger skal vise sit værd, hvis den vil slås mod de bedste i klassen. Læderrattet er lækkert, og det virker også som om, at Kia har arbejdet længe med at give den rette modstand og føling med knapper og greb i kabinen.

Men netop udlægningen med mange knapper – heraf flere i forskellig stil og farver – virker næsten overvældende i interiøret, der har fornemmelse af premiumklasse, men også et lidt rodet layout.

Suveræn garanti
Den trykfølsomme skærm på otte tommer har fine menuer og fungerer godt. Men det ville have klædt Stinger, at der var mere skærm og mindre ramme. Detaljer som den korte gearvælger og head up-displayet i farver er blandt lyspunkterne i kabinen.

Selv om Kia med Stinger forsøger at trække mærket og brandet i en ny og mere luksuriøs og dynamisk orienteret retning, har de heldigvis ikke glemt én af deres grundsøjler: Kia Stinger har ligesom alle andre modeller fra det koreanske mærke en fabriksgaranti på syv år eller 150.000 km – hvad der måtte komme først. De første tre år er uden kilometerbegrænsning.
 
Stinger varsler nye toner fra Kia Motors. Modellen er til dels udviklet og designet i Tyskland, og finjusteringen af drivlinen er sket ved omfattende test på Nürburgring.
-Newspress

Praktisk karrosse
Praktikaliteten er heller ikke gået fløjten. Den smukke og strømlinede karrosse dækker over et bagagerum, der alt efter sædekonfiguration kan rumme mellem 406-1114 liter.

Det er også forfriskende at se en bil, hvor listen over standardudstyr er utroligt meget længere end indkøbsoversigten over ekstraudstyr. Faktisk rummer listen med ekstraudstyr bare seks punkter, der spænder fra farvet interiørbeklædning over soltag til mekanisk spærredifferentiale til bagakslen.
Kia Stinger kommer fint ud af starthullerne, og som et førstegangsforsøg i premiumklassen med en baghjulstrækker/firehjulstrækker er den overbevisende.

Vellykket entré
Kombinationen af gode garantiforhold og veludstyrede versioner møder nu for første gang en til dels dynamisk køreoplevelse i en bil, der også egner sig til de lange køreture – præcis som definitionen på en Grand Tourer er, hvis man slår op i ordbogen.
 
V6-varianten har fire afgangsrør og diffuser under bilen, der skal suge den til vejbanen ved høje hastigheder.
-Newspress

Børsen var inviteret til Spanien af Kia Danmark.

Cxense Display

Læs seneste udgaver