Ny dansk trackday-bil med ambitioner
Agile SCX bliver i første omgang ikke godkendt til gadebrug, men chassis og teknik er udviklet med henblik på godkendelse. Da får bilen dog et rigtigt karrosseri med tag, døre og vinduer.
Foto: A. Hansen
Bilen Af
En hjemmebygget bil fra sønderjyske Vamdrup? Det lyder som en kikset gokart med knallertmotor samlet med gaffatape og strips, men foran mig står en overraskende færdig trackday-bil med nydelige instrumenter og kontakter.

Et tryk på to kontakter får motoren til at springe i gang i larmende stilfærdighed, og et dab på speederen får ikke tingene til at eksplodere. Lyden fra udstødningen er mindre dramatisk end fra en Ford Fiesta, hvilket er bemærkelsesværdigt i betragtning af, at motoren netop stammer derfra.

Men bag rattet og spændt fast i brede fempunktsseler forsvinder fredsommeligheden, så snart den lille racer er sat i gear. Dels brydes stilheden af en varierende orkan fra motorens luftfilter, der sidder synligt og frit lige i ørehøjde mellem de to sæder. Dels giver 225 hestekræfter til 600 kg bil føreren rigeligt at gøre med at holde styr på rat og pedaler. Og så alligevel synes raceren overraskende medgørlig.
 
Tim M. Hansen (t.v.) og Bo Ørbjerg bruger alle deres sparepenge på projektet. Indtil videre har de begge fuldtidsjob ved siden af.
-A. Hansen

Agile SCX hedder apparatet, der ligner en gadeversion af en formelbil eller en lille udgave af den østrigske KTM X-bow. SCX er en åben bil uden tag eller forrude og med plads til to personer.

Motoren ligger på tværs bag sæderne, og bilen er udstyret med lys og afviserblik til gadebrug. Den ligner noget, der er klar til salg. Og det er den også.
 
Trods den manglende forrude arbejder vinden hensigtsmæssigt hen over bilen.
-A. Hansen

I første ombæring satser folkene bag projektet dog på at sælge den lille bil til race og trackday-brug, og den første bil er solgt. Prisen er 499.000 kr. plus moms. På sigt skal bilen godkendes til gadekørsel, og vil man benytte sig af den mulighed, skal man dertil lægge registreringsafgift, som med den aktuelle afgift vil udgøre omkring 850.000 kr.
 
Det digitale instrumentdisplay kan programmeres til at vise mange informationer. Der er gearskifteindikator i toppen.
-A. Hansen

Ny type kulfiber
"Men det kan godt tage nogle år, før vi når dertil," smiler Bo Ørbjerg fra Frederiksberg, som er den ene af de to skabere af bil og mærke.

I 2010 fik han kontakt med Tim M. Hansen for at købe en Lotus Elise, som Tim havde til salg. Inden bilen var handlet, var de to blevet venner, og snakken faldt især på et tankesæt, som Tim havde udviklet i forbindelse med arbejdet i sin egen virksomhed.
 
Førerpladsen er ikke snæver, og det er nemt at finde sig til rette. Forruden laves efter kundens ønske, men der er intet tag til bilen.
-A. Hansen

Tim M. Hansen er indehaver af firmaet House of Composits, som i mange år har udviklet og produceret dele i kulfiber primært til racerbiler. Firmaet med base i Vamdrup startede med at producere dele til dansk motorsport. Siden fik det kontakt til Le Mans' racerteams og senest til Formel 1-konstruktører, som er interesserede i en ny type kulfiber-materiale, som Tim selv har udviklet.
 
Der er ingen nøgle til bilen. Motoren startes ved at trykke en kombination på midterkonsollen, som også har andre funktioner.
-A. Hansen

"Bo og jeg beslutter tilbage i 2014 efter mange og lange spændende diskussioner og idésessioner at udvikle et state-of-the-art kulfiberchassis til Lotus Elise, som kan erstatte det eksisterende og relativt bløde aluminiumchassis. Så får vi to ingeniørstuderende på DTU til at skrive deres afgangsprojekt omkring design af et kulfiberchassis til en Lotus Elise i foråret 2015," fortæller Tim.

"Arbejdet, de studerende udfører, er af så høj kvalitet, at vi vælger at ansætte dem begge, efter de har afsluttet deres afgangsprojekt og ingeniøruddannelse for at bygge chassisset. De skal først designe og fremstille forme og dernæst selve chassiset."
 
Forhjulene er ophængt i to triangler med justerbare fjederben i midten, som det er tradition på sportsvogne.
-A. Hansen

Som en del af projektet vælger de at ofre Bos Lotus Elise og bygge den om med kulfiberchassiset, og først der forstår de, hvor vanskelig en Lotus Elise er at skille ad: Alt er limet på chassiset – crashbox, forruderamme, sidepaneler, brandmur og så videre.

Designet fra bunden af
"Vi vælger derfor at skifte spor og begynder at designe vores egen bil fra bunden af, men med inspiration i Lotus' stræben efter små, lette og velkørende sportsvogne. Altså en agil bil, hvilket internationalt blev til Agile Automotive."

Under gadebilen gemmer det oprindelige chassis sig, og mens det kræver en del at udvikle og ikke mindst få godkendt en lukket gadebil, så er det nemmere at lave en racer- og trackday-bil, som ikke skal godkendes af færdselsmyndighederne. Så med fokus på succes har de to virksomhedsstartere koncentreret sig om denne. Den færdige racer fik verdenspremiere på Kolding Motorfestival i maj i år. Resultatet er en frisk lille, forbavsende færdig sportsvogn med fokus på køresjov med lave omkostninger.
 
Motoren er en standard Ford 1,6 turbobenziner med tilhørende standard sekstrins gearkasse. Eneste forskel er luftfilteret.
-A. Hansen

Kompakt kabine
Motoren er en standard 1,6-liters Ford Ecoboost med turbo. Den kan leveres med op til 300 hk, men standard stiller Agile SCX med 225 hk, hvilket er nok til at skyde den kun 600 kg tunge bil fra 0-100 km/t på 4,0 sekunder. Topfarten er beregnet til 235 km/t.

Akselafstanden er på bare 230 cm, og siddebrønden er lille, men ikke snæver. Man stiger op over en del af stålburet for at komme ned i bilen, der lige nu ikke har en forrude. Af samme grund kører man helt naturligt med styrthjelm, men SCX kan leveres med forrude, hvis kunden ønsker det.

Skålsædet kan skydes, så afstanden til rat og pedaler passer. Dermed bliver der udsigt til det lille instrumentdisplay, som kan programmeres til at vise utallige informationer. Der er ingen tændingsnøgle til bilen, som startes ved at trykke på flere kontakter i midterkonsollen. Hver kunde får sin egen kombination.

Gearkassen er en standard sekstrins manuel fra Ford Fiesta. Agile SCX fungerer derfor så simpelt som enhver anden gadebil, og bortset fra styrthjelmen gælder det også resten af bilen. Styringen er uden servo, men bliver aldrig tung. Den er perfekt vægtet til sporty kørsel.

Accelerationen er voldsom. Et ihærdigt sus fra luftfilteret afslører, hvornår turboen arbejder, men det er ikke nødvendigt af følge med i orkanvarslet for at styre fart, acceleration og speeder. Vejgrebet er formidabelt, og oplevelsen af en nem og letkørt bil understreges af, at udskridninger kommer så forsigtigt, at der skal få anstrengelser til for at køre sidelæns og hente dem ind igen.

Trods den manglende forrude arbejder vinden hensigtsmæssigt hen over bilen. Den trækker ikke op i hjelmen på den rigtige side af 160 km/t, og man føler sig hurtigt hjemme i kabinen. Den eneste fejl er en manglende hvileposition for højre knæ.

"Det skal vi nok fikse," forsikrer Tim, som vedgår, at der stadig udvikles på bilen. Den første køber har meldt sig, og Agile er i dialog med et racerteam om køb af flere biler. På sigt håber de to iværksættere at få en forretning ud af det, men lige nu bliver projektet til på overtid.

Drømmer om 60 biler
"Målet er at sælge 60 biler på fem år, men så skal vi også være klar med gadeversionen. Og selv om vi holder os under de mere lempelige regler for bilmodeller produceret i færre end 1000 eksemplarer, så er der stadig et stykke vej, til gadeversionen er klar," siger Tim M. Hansen.
 
Den store hækvinge har en mission, men den er forbeholdt baneversionen. Vinkelbaglygterne er af LED-typen og rummer både bag-, bremse- og blinklys.
-A. Hansen


Cxense Display

Læs seneste udgaver