Test: Bentleys første dieselbil er fantastisk
Elektronisk styret firehjulstræk og luftaffjedring er standard. Det betyder sublimt vejgreb uanset underlag.
Foto: Søren Juul
Bilen Af
Hvis loftet på bilbudgettet ligger godt nordpå, så tag et nærmere kig på Bentley Bentayga i dieseludgaven. Den har kræfter som en elefant og kan køre langt på literen (på papiret).

Øverst i bilernes hierarki trænger de høje biler sig også på. Aston Martin, Rolls-Royce og Lamborghini har SUV'er på vej, og selv hos Ferrari er der rygter om en høj model. Bentley slog til i 2016 med monsterbilen Bentayga W12, der er mere end fem meter lang og to meter bred og kører med 12-cylindret benzinmotor med to turboladere og en garanteret topfart på 301 km/t.

Hvad skal det til for, kan man spørge, men det spørgsmål har man kunnet stille, lige siden Walter Owen Bentley stiftede Bentley Motors for 98 år siden sammen med sin bror. Svaret er, at en ejer af en Bentley altid skal have kræfter til rådighed. Det giver en vis tryghed at have lidt ekstra ressourcer på lager, også selv om man ikke har brug for det til hverdag. Den påstand efterprøver vi ved at pendle fra Vestsjælland til København en ganske almindelig torsdag morgen i den nye dieseludgave af Bentayga.
 
De fire runde forlygter og det karakteristiske knæk på bagskærmen er en hyldest til Bentley Continental Type R fra 1951.
-Søren Juul

Her er der sikkert et par bilentusiaster eller to, der får krydderen galt i halsen, men det er der ingen grund til. Der er kunder, der efterspørger diesel, så derfor tilbyder Bentley også det. En dieselbil har en længere rækkevidde, og med Bentaygas brændstoftank på 85 liter skulle den kunne køre op til 1000 km på en tankfuld. Kører du som død og helvede, går den fire kilometer på literen, men med rolig kørsel på landevejen mellem Slagelse og Kalundborg er 12 kilometer på literen ikke noget problem.

Hvad så med lyden? Når du har åbnet den enorme fordør, er steget op i bilen, har ladet døren lukke sig selv og taget plads i den kæmpestore læderstol, der kan justeres i 18 retninger og har både køl, varme og ventilation, trykker du på den runde, forkromede startknap bag gearvælgeren. W12-udgaven vågner, som hvis man sparker til en sovende hanløve, og falder så til ro, mens den fireliters V8-diesel har en dyb V8-brummen med en lidt mere rå og tung tone. Man er ikke tvivl om, at det er en V8'er, og at den også er noget særligt.

Bilens digitale instrumentering vågner. Jeg er ikke nervøs for, om jeg kan mestre så stor en bil, for Bentayga er lige så nem at køre som vores egen Up.

Alt er stort på den bil
Sæt den store gearvælger i R, løft foden fra den store bremsepedal (alt er stort), og hold så øje med skærmen i midten, hvor man kan tjekke bilen set ovenfra og være sikker på, at der ikke er børn eller hunde i nærheden, før man vender sig og bakker. Bentayga bakker lydløst ud på vores hullede grusvej og er fuldstændig ligeglad med, at efteråret og tunge landbrugsmaskiner har efterladt huller så store, at man skal uden om for ikke at skramle på i Up'en.
 
Førerpositionen er høj og autoritær. Udsynet fortil er fremragende, men begrænset skråt bagud. Der er ganske tyst i kabinen op til ca. 250 km/t, hvor der anes en smule vindstøj fra sidespejlene.
-Søren Juul

Bentayga har en frihøjde på op til 25 cm og kan vade gennem en halv meter vand. Bor du i en grusgrav, på et bjerg eller i en ørken, kan du bestille en offroad-pakke med ekstra beskyttelse af undervognen og fire køreprogrammer til sne/græs, mudder, dybe hjulspor og sand. Det er der nu ingen grund til i dag med kurs mod Hovedstaden. 
 
Indlæg i naturlige materialer som mahogni, birk eller kastanje aftales med køber. Der fås også aluminium, kulfiber og marmor.
-Søren Juul

På vej til motorvejstilkørslen ved Slagelse Ø tager jeg en lille genvej på snoede, smalle veje. Her er det tid til at skifte fra køreprogram 'Bentley' til 'Sport'. Der findes også et Comfort-program, men her gør luftaffjedringen bilen til en gyngehest, så man bliver søsyg. I Sport sænker SUV'en sig mod asfalten, går et par gear ned i den ottetrins automatgearkasse og sætter ladetryk på turboladerne. Så kan du bare komme an.

Med elektronisk styret firehjulstræk, elektronisk spær, anti-dykkefunktion, traction control og 117 andre systemer kaster den 2,4 ton tunge bil sig gennem 90-graders sving med lethed. Det nye 48V-strømsystem tillader aktive krængningsstabilisatorer, der forhindrer bilen i at krænge. Det er vildt at opleve. Den farer gennem sving uden at krænge, og man skal køre vanvittigt for at fremkalde bare et lillebitte hvin fra de 27,5 cm brede dæk. En lille elmotor ved hvert hjul sørger simpelthen for, at undervognen konstant tilpasser sig hastighed, vejgreb og g-kræfter.
 
Skærmen reagerer hurtigt og er koblet op til Google Earth. Det elektroniske system i bilen er udviklet i samarbejde med Audi.
-Søren Juul

Den fireliters V8 med to turboladere er lånt fra Audi SQ7. Motoren er udstyret med en elektrisk kompressor, der lynhurtigt sætter tryk på kedlerne, så Bentley-ejere ikke skal vente på ladetryk. Det kommer som et karatehug, når du træder hårdt på speederen. Uanset om du kører 50 eller 250 km/t, er her power til at komme fremad. Filosofien er overskud af kræfter.

Bremseskiverne er på størrelse med familiepizzaer og standser bilen, så det føles som om, man kører ind i en mur.

En umådeligt behagelig langtursbil
På Vestmotorvejen aktiverer jeg den aktive fartpilot. Via navigationsanlægget tilpasser fartpiloten og automatgearkassen sig automatisk vejforhold og trafik for at gavne effektiviteten og sænke brændstofforbruget. Ved vejkryds og sving tager bilen selv farten af i god tid og sætter farten op igen, og når du kommer til en mindre by, sætter bilen selv farten ned til 50 km/t, indtil byzonen ophører. Så kører den stille og roligt tilbage til 80 km/t. Det eneste, man savner på motorvejen, er egentlig, at bilen kører selv. Det kommer i næste generation.
 
Ottetrins automatgear, luftaffjedring, nedkørselsassistent og et særligt køreprogram til terræn er standard.
-Søren Juul

I den tunge morgentrafik østpå er Bentayga umådelig behagelig at opholde sig i. Kabinen er så godt isoleret mod verden udenfor, at her er en ophøjet ro, og det forplanter sig til personerne ombord. Adskillige mikrobiler trækker ind til højre, uden at jeg på nogen måde har signaleret, at jeg skal forbi, og selv de sædvanlige jeg-skal-forbi-så-derfor-kører-jeg-én-meter-bag-dig-idioter holder afstand.

Lige her er der i hvert fald ingen Jantelov at spore, det er nærmere ærefrygt.

Der er heller ingen grund til at presse en Bentayga bagfra – dieseludgaven har et moment på 900 Nm nede fra 1000 o/min og går mindst 270 km/t på toppen. Skal det gå tjept fra start, rykker den fra nul til 100 km/t på under fem sekunder. Du skal op på en stor sportsmotorcykel eller en Tesla for at hænge på, og over 100 km/t har Teslaen ikke en chance.
 
Bentayga fås med fire, fem eller syv sæder. Puderne er med fyld af andedun fra bæredygtigt opdræt.
-Søren Juul

Vi udfordrer ikke grænserne i dag, men lader den store dejlige bjørn fortsætte nynnende mod øst. Bentayga hjælper nænsomt med at blive mellem vejstriberne, og den aktive fartpilot passer sig selv, så man ikke skal ulejlige sig med at bruge de to store polerede aluminiumspedaler, der svæver over en tyk grå måtte med håndbroderet Bentley-logo og håndsyede læderkanter med hvide kontrastsyninger.

Huder fra Danmark og Sverige
Læderkabine er standard. Den er fremstillet i en gammel proces, som er opdateret med moderne produktionsmetoder. Huderne er fra blandt andet Danmark og det sydlige Sverige, hvor der ikke anvendes pigtråd. Der bruges kun huder fra okser, da køer kan have strækmærker. Der går 15 huder til hver kabine, og de udvælges af erfarne opkøbere.

I den gamle murstensbygning på fabrikken i Crewe syd for Birmingham, der blev opført under Krigen, udvælges de bedste huder i hånden, hvorefter hver enkelt hud igen vurderes og markeres med en tusch. Til et rat skal der bruges den stærkeste og fineste del af huden, men ryggen af et sæde stiller mindre krav til holdbarhed og æstestik. Det tager tre til tre en halv time at lave et rat til en Bentayga. Man ved aldrig præcist hvor lang tid, for der er forskel på læderets struktur, tykkelse og hårdhed. En maskine skærer stykket ud, så det er lidt mindre end rattets overfladeareal. Dermed skal håndværkeren, der syer læderet på rattet, krænge det ud over rattet med en vis styrke, så det sidder fast.

I forbindelse med de store investeringer i fabrikkens comeback i starten af 00'erne forsøgte man at lade en maskine lave huller til syningerne. Det gik man væk fra igen. Maskinen udførte sit arbejde nøjagtigt på milimeteren, men med traditionelt håndværk er det ikke essentielt. Det er vigtigere med erfaring og klassisk håndværk, for der er ikke to stykker læder, der er ens. Derfor er man gået tilbage til metoden fra 1920'erne, når der skal markeres huller: En gaffel.

Læderet strækkes til en tykkelse på 0,1 mm på slidflader, fordi det giver styrke og et ensartet udseende. Og der er store krav til læderet. Det skal kunne tåle uensartet slid og snavs og skal kunne bevare sin struktur og udseende, uanset om bilen bor i Arktis eller Dubai. Derfor udvælges dygtige folk fra læderafdelingen og gennemgår en træning, før de kommer på ottemandsteamet, der syer rat.

En vigtig detalje er, at det smukke B i midten af rattet hænger fast i en tynd nylonsnor. Hvis airbaggen udløses, vil man helst ikke risikere at stå over for en kunde med et stort 'B' i panden...

Indlæg af marmor
Der fås utallige farver og nuancer af læder og kontrastsyninger, der frit kan kombineres. Udenpå er der fem standardfarver og 100 metallakker, der koster fra 100.000 kr. Hvis de tilgængelige lakfarver ikke rammer din smag, kan du få et møde med en farvekonsulent på Mulliner-udstyrsafdelingen, der er placeret i en separat hal. Her kan I ramme den farve, du vil have – det kan være, fordi den skal ramme en taske, nuancen på en ydermur i dit sommerhus eller en hund (alle tre eksempler er forekommet).
 
Bentayga overholder selv hastighedsgrænserne, så man ikke skal tænke på det. Man kan over-rule systemet med speederen eller fartpiloten.
-Søren Juul

Kabinen fås med indlæg af eukalyptus, marmor, kulfiber eller aluminium. Du kan få et Breitling-armbåndsur magen til det, der sidder i bilen, og vælge mellem tre hi-fi-anlæg, hvoraf det største fra Naim har 18 højttalere og en effekt på 1960 watt. Der fås pakker til offroad-kørsel, langture, byen og events (så du kan ankomme til operaen i stil), og fabriksmonteret tilbehør til for eksempel lystfiskeri, surfing, mountainbikes og falkonerer.
Kan I bygge en barsk terræn-Bentayga?

Sidst jeg var på Bentley-fabrikken, spurgte jeg kunderådgiver Nigel Lofkin, om de vil kunne bygge en Bentayga til at krydse ørkenen i Namibia. Sådan én ville jeg nemlig gerne have. Altså en Land Rover Defender-inspireret bil med store terrændæk, kængurugitter, en kæmpe antenne og fire projektører på taget, ekstra brændstoftank og måtter af gummi i stedet for lammeuld. Nigel Lofkin er en hvidhåret gentleman sidst i tresserne, der blev ansat på fabrikken i juni 1980 og har arbejdet i stort set alle afdelinger siden. Han lyste op ved spørgsmålet og forklarede, at de ville gå til opgaven med ihærdighed, og jeg i første omgang ville få en samtale med en tilbehørsspecialist og en kabinedesigner. Herefter ville man udarbejde en plan for opbygningen af bilen, give mig adgang til et webkamera på fabrikken, så jeg dagligt kan følge med, og invitere mig til at komme og hente bilen, når den er færdig.

Hvad koster den?
Bentayga V8 Diesel koster 1.092.890 kr. fra fabrikken. Registreringsafgift og moms er 2,3 mio. kr., så prisen på danske plader er 3.355.098 kr. (testbilen har en del ekstra udstyr, så den koster 4.368.140 kr.).

Bentley Copenhagen anbefaler fleksleasing: Med en udbetaling på 350.000 kr. kan du flekslease testbilen for 37.532 kr. om måneden over 12 måneder.

I virkeligheden er prisen som regel en mindre detalje for kunder til denne type biler. I Kina, som er et af Bentleys kraftigst voksende markeder, er pris ikke et emne, når man gennemfører et salg. Her er kunden typisk mest interesseret i leveringstidspunktet, og hvor mange centimeter der er fra bagsædet til forsædet.
 
Baglygterne på den to meter brede og 172 cm høje Bentayga er formet som et B, så du ved, hvad der overhaler dig i mørket. I baggrunden er det Storebæltsbroen set fra Mullerup Havn i Vestsjælland.
-Søren Juul


Cxense Display

Læs seneste udgaver