VW-topchef: Nu kommer elbilen til almindelige bilbrugere
Jürgen Stackmann præsenterer Volkswagens nye eldrevne minibus, der forventes i 2020. Den er inspireret af den originale Type 2 også kaldet 'Rugbrødet'.
Foto: Newspress
Bilen Af
Det mest interessante ved den elektriske revolution de kommende fem år er, at elbilen endelig kommer ud til folket. Det fortæller salgs- og marketingchef Jürgen Stackmann fra Volkswagen AG til Børsen.

Den elektriske revolution i bilindustrien kommer ikke til at ske fra den ene dag til den anden. Men det kommer til at gå hurtigere, end de fleste forestiller sig. Det var læren fra den internationale biludstilling i Frankfurt i september 2017, hvor tysk bilindustri bød mere end 10.000 journalister og en million betalende gæster velkommen til fremtidens verden af elektrisk mobilitet. Børsen møder den indflydelsesrige og veloplagte beslutningstager Jürgen Stackmann, lige før Volkswagens pressekonference skal til at gå i gang.

Det sker bag scenen på deres store stand i Frankfurt, hvor tre eldrevne konceptbiler og den nye Polo GTI får en sidste afpudsning af travle servicefolk, så bilerne er klar til at trille ind foran det store fremmøde af journalister og branchefolk fra hele verden.
 
Jürgen Stackmann (56) er bestyrelses-medlem for Volkswagen AG og chef for salg og marketing. Han kom til VW i 2015 fra en stilling som CEO for Seat.
-PR

Aftenen før lancerede VW-koncernens øverste chef, Dr. Mathias Müller, en plan, der skal bringe Volkswagen-gruppen og dermed store dele af tysk bilindustri foran kineserne og californierne i kapløbet om at nå fremtidens købere af fremtidens biler. VW vil investere 150 mia. kr. i elektrisk mobilitet frem til 2030 og tage initiativ til udvikling af nye batterier med en rækkevidde på 1000 km. Tysk bilindustri skal gå forrest, og VW vil være helt i front, lyder meldingen.

Jürgen Stackmann blev headhuntet til den bestyrelse for Volkswagen AG, som mærket først oprettede i 2015. Før da fandtes der en bestyrelse for hele VW-gruppen, men ingen for selve VW-mærket. Som daværende CEO for Seat var Jürgen Stackmann et oplagt emne, for det var hårde tider med Diesel-gate og det efterfølgende sammenbrud i koncernens selvopfattelse. Der skulle tænkes nyt.
 
Bundeskansler Angela Merkel foretog den officielle åbning af IAA-udstillingen Frankfurt, hvor VW varslede investeringer på 150 mia. kr. i elektrisk mobilitet frem mod 2030. Her ser kansleren på VW I.D. Cross Concept.
-Newspress

Den nye bestyrelse lagde en plan, og det var den, vi første gang hørte om, aftenen inden vi møder Jürgen Stackmann.

For 120 år siden skete der en revolution, da de første automobiler dukkede op. Bliver det, der kommer til at ske de næste fem år, lige så stort?

"Ja, det kan du godt sige. Men det kommer ikke til at ske på én gang, det vil foregå i tre faser. For det første bliver bilerne forbundet – det er allerede ved at ske. For det andet kommer den elektriske revolution, og her har Volkswagen Group en konkret plan med introduktionen af en ny platform for elektrificerede biler. Vi testede teknologien for et par år siden med e-Golf, hvor vi trådte nye vande. Fra 2020 kommer der en ny modelfamilie af fuldt eldrevne biler. Men den tredje og største forandring vil ske med fuldt selvkørende biler. Jeg tror ikke, det kommer til at ske inden for fem-ti år, det ligger lidt længere ude i fremtiden. Men selvkørende biler vil forandre hele måden, vi er mobile på. Om ti år vil kravene til mobilitet være anderledes end i dag."

Vil skabe næste generations Folkevogn
VW's første elbil er klar til produktion sidst i 2019 og kommer på markedet i 2020. Det bliver det første medlem af en ny modelfamilie med samme drivline. I dag har VW Golf, Passat, Touran og så videre samme drivliner for at kunne nå forskellige behov og købere – det samme vil gøre sig gældende med den nye batteridrevne modelfamilie.

"Her i Frankfurt har vi taget tre eksempler med, der viser, hvad vi arbejder på. I Paris viste vi den første elbil i Golf-klassen sidste år, og her på IAA har vi taget en SUV-udgave med. Det er jo købernes kærlighed lige nu, og elbilen har den fordel, at man som udgangspunkt sidder højt, fordi batteriet ligger i bunden af bilen. Den høje SUV-udgave har potentiale til at blive fremtidens svar på den originale Volkswagen," siger Jürgen Stackmann.

Den elektriske revolution vil få vidtrækkende konsekvenser for produktionsleddet. Hvad er planen?

"Forandringen er begyndt. Den vil ske trinvist, for man kan ikke bare lige ændre kursen for en koncern, der har arbejdet i samme retning i 70 år. Vi er begyndt de senere år at efterspørge medarbejdere med andre kompetencer end tidligere. Der er brug for ingeniører med kendskab til strøm og batterier, og forskere og specialister, der ved noget om battericeller og -teknologi. Der er også brug for eksperter, der kan udnytte den nye teknologi i biler, så almindelige købere kan bruge den. Det er ikke noget, der sker natten over, det er mere en løbende indfasning. Det stigende pres fra EU og større byer om at sænke CO2-udslippet er også en drivkraft i transformationen. Det tvinger os til at stramme tidshorisonten og sætte hastigheden i vejret. Den elektriske mobilitet har masser af muligheder for os som bilproducent, hvis vi formår at bygge de biler, kunderne efterspørger, og formår at gøre dem interessante og sexy. Men ja, det er en enorm forandring af vores virksomhed."

Hvad siger de tyske fagforeninger til de mange kommende fyringer?

"Den tyske arbejdsgiverforening og fagforeningerne har indgået pagten 'Zukunft' (fremtid, red.), der forbereder arbejdsmarkedet på den elektriske revolution. Her er vi blevet enige om mål for produktivitet og for, hvilken hastighed transformationen skal ske med. Det er især en udfordring for vores motorfabrikker, fordi elektriske biler kræver en anden form for produktion end traditionelle biler. En stor del af produktionen af elektriske komponenter, batterier og battericeller er automatiseret, og det betyder færre medarbejdere. Det er en utroligt interessant udfordring set fra et forretningsmæssigt synspunkt. Det handler ikke kun om biler, men også om at ændre hele koncernens tilgang til produktion."
 
I 2020 sender Volkswagen en ny eldrevet modelfamilie på gaden. Den høje I.D. Cross er en oplagt mulighed på grund af den høje efterspørgsel på biltypen.
-PR

Volkswagen Group er en af verdens største bilproducenter, så det er vel ikke bare lige at ændre kursen? Hvordan er I gået til opgaven?

"Vi har 650.000 ansatte på verdensplan, hvoraf de 280.000 er ansat i Tyskland. Det begynder samme sted som i en mindre virksomhed. Hvor skal vi hen? Hvad er målet? Vi var ret tidligt enige om, at Volkswagen Group skal føre den elektriske transformation. Vi vil gå fra at have to-tre elbiler til være markedsleder inden for elektrificerede biler. Kina er førende på elbiler lige nu, og her har vi en betydelig markedsandel. Vi har derfor taget det bedste fra den kinesiske markedsplan og skaleret den til at omfatte hele verden. Jeg ser den massive investering i elektrisk mobilitet, som vi annoncerer her i Frankfurt, som et modigt træk. Vi vil ikke bare følge og agere på andres træk, vi vil være leder af den elektriske revolution."

Vil tidshorisonten for udvikling af nye modeller være kortere for elbiler?

"Nej. I dag tager det tre år at udvikle en ny model, og det vil ikke ændre sig. Selve det at udvikle bilen tager ikke så lang tid, men alt skal testes. Der, hvor du vil se en ændring, er brugen af software. For 10 år siden havde en ny model den elektronik, der var tilgængelig ved lanceringen – og den blev så forældet jo ældre, bilen blev. Sådan bliver det ikke i fremtiden, hvor vi vil opdatere software, så du hele tiden har den nyeste og mest effektive teknologi i din bil."

Hvorfor skal der gå så lang tid, før bilerne kan køre selv – I har jo teknologien?

"Det er ikke teknologien, der holder os tilbage, det er samfundets indstilling til autonome biler. Det er så stor en omvæltning i forhold til, hvordan det fungerer i dag, at samfundets indstilling skal modnes. Og det tager tid. Jeg kan ikke komme i tanke om nogen aktuel teknologisk udfordring, der er større end at udvikle en fuldt selvkørende bil. Et menneske tager voldsomt mange beslutninger, når vi kører bil, og mange er baseret på intuition. Men vi gør fremskridt. Hvis du kører i kraftig sidevind, skal bilen vide, at en plastikpose, der blæser ind foran den, bare er en plastikpose. Det er den nødt til at lære, for det kan den ikke selv regne ud."

Var du med til det møde, hvor I besluttede at investere 150 mia. kr.?

"Ja! For to år siden sammensatte vi for første gang en bestyrelse for Volkswagen-brandet alene under ledelse af dr. Diess. Jeg var med til de første møder, som foregik i november 2015, mens Volkswagen var under et stort pres på grund af skandalen omkring emissioner. Det tvang os til at tænke ud af boksen og søge nye veje. Der kommer nye folk ind med andre kompetencer, vi bliver hurtigere til at ændre kurs, og virksomhedens selvopfattelse ændrer sig. Det er vildt interessant at være med til."
Cxense Display

Læs seneste udgaver