Reportage: På langs af Tyskland i den danske superbil
Racerudgaven af Zenvo har drabelige vinger og skørter. Der fås også en mere civil udgave med mindre spoilere.
Foto: A. Hansen
Bilen Af
I Danmark kan vi ikke producere biler. Det ved alle danskere. Men i Præstø på Sjælland har de gjort det i ti år.

Det er ganske vist ikke blevet til så mange endnu, og den økonomiske succes lader vente på sig. Det lader folkene bag bilmærket Zenvo sig ikke mærke af, som skaberen Troels Vollertsen fortæller, da han tager Børsen med på køreturen til biludstillingen i Genève i en af de biler, der skal udstilles.

Udstillingshallen Palexpo i Genève ligner ikke noget, der skal åbne dørene til verdens mest prestigefyldte nybiludstilling i morgen. Den lave, gule racer triller i tomgang mellem gaffeltrucks, kæmpe trækasser og utallige tomme, halvfærdige stande mod midten af udstillingsarealet. Bilen bakker op til en stor, let forhøjet højglanshvid stand, der ser mere færdig ud end de fleste øvrige stande denne søndag. Via to ramper bliver den placeret præcis der, hvor den skal stå de næste 14 dage for at gøre reklame for sig selv.
 
Det gule uhyre fra Præstø er klar til at køre sydpå mod Genève. Topfarten er omkring 350 km/t.
-A. Hansen

24 timer forinden satte selv samme bil af fra der, hvor den blev født: I Præstø på Sjælland. Med 1163 hk i motorrummet bag forsæderne kunne det være sket med motorbrøl og røgsky, men det var ikke tilfældet. Bag rattet sidder bilens skaber Troels Vollertsen, som satte af i forsigtighed, og i passagersædet denne artikels forfatter med en mission om at forstå manden bag rattet og dermed historien bag mærket, som teoretisk set ikke kan eksistere.
 
Turen går via Scandlines i Rødby. Også her får Troels opmuntrende tilråb.
-A. Hansen

Bilen er den danske superbil Zenvo, der er skabt af ihærdige entusiaster og engagerede interessenter, som har holdt ved gennem modgang og modsnak længere end Folkedanmark troede på. Missionen er at køre den gule Zenvo STR, som modellen hedder, på egne hjul til nybilverdenens årlige pr-centrum i Genève, hvor hele den europæiske bilindustri samles for at måle hinanden af.

På vej mod Rødby har Troels allerede fortalt om de seneste tekniske udviklinger: Et nyt, egenudviklet radiosystem, der integrerer både iphones og Android-mobiltelefoner, og en komplet ny kabineindretning, hvor de fleste synlige flader er beklædt med rå, lakeret kulfiber.
 
Rattet i Zenvo er beklædt med Alcantara og har flad bund og gul markering foroven. Troels Vollertsen har en sikker hånd på det.
-A. Hansen

Vores racerversion, der faktisk havde premiere på selvsamme biludstilling sidste år, har ikke fået den nye kabine, men de to funklende nye biler, som allerede står på standen, da vi når frem, har det hele. Disse har også støjisolering nok, til at man kan føre samtaler i normalt stemmeleje.

Her er ikke skyggen af støjisolering
Det er knap muligt i vores racer-version, der ikke har nogen støjisolering overhovedet. Den har i øvrigt heller noget bagagerum, og i kabinen gør en synlig, sirlig rørkonstruktion, som man monterer i racerbiler af sikkerhedsmæssige årsager, indstigning til en yoga-øvelse for øvede. "Det her er den bil, vi skulle være startet med," siger Troels.
 
Der er garanti for opmærksomhed i en Zenvo. Mobilerne og smilene flyver frem, når man tanker.
-A. Hansen

Det er ti år siden, at den første Zenvo kørte ved egen drift. På det tidspunkt havde Troels og hans daværende partner, som stillede med hovedparten af økonomien til projektet, så pressede, at de var nødt til at finde kunder til bilen, selv om der ikke var kørt de nødvendige testkilometer i den.

Den gule racer har derimod været brugt til lidt af hvert. Bortset fra det repræsenterer den adskillige udviklingstrin. Selv om den visuelt ligner den oprindelige bil, har den teknisk set gennemgået så omfattende en udvikling, at meget få dele er de samme som for ti år siden.
 
En stor V8-motor med to turboladere kræver køling. Den hentes forrest i bilen.
-A. Hansen
 
De to store turboladere bidrager til at hæve ydelsen fra V8'eren til over 1100 hk.
-A. Hansen

"Vi bliver hele tiden klogere, og havde vi bare haft tilstrækkeligt med kvalificeret personale, så var vi også nået længere på kortere tid," forklarer Troels, mens han kigger ud af forruden og styrer med en hånd. Det går i øvrigt ganske let. Nok er støjniveauet højere end på en tilsvarende VW Golf, men Zenvo STR er ikke svær at køre, for det var ikke meningen.

"Fra starten ville vi gerne bygge en sportsvogn, som havde flere heste end de fleste, men den skulle ikke være svær at køre, og det er den heller ikke," forsikrer Troels i et sjældent tilfælde af tilfredshed over sit eget produkt. Han er konstant på udkig efter forbedringer, som kan gøre hans bil mere effektiv, mere moderne, mere interessant og bedre at køre i, og han er ikke sen til at indrømme, når de er på vej. Men faktisk er Zenvo STR en langt mere avanceret sportsvogn, end Folkedanmark tror – og Troels vil være ved. Det behøver man kun at kigge ind i kabinen for at konstatere.
 
 

Fra starten benyttede Zenvo sig af en del dele fra andre, kendte biler, men i dag er Zenvo 100 procent unik. Kabinen har sin helt egen instrumentering, i form af et lcd-display, der er designet på fabrikken i Præstø. Det samme gælder centerskærmen, der står for al sekundær betjening af bilen. Troels har stået i spidsen for det hele. Det har han også for motoren, som var kernen i hele projektet fra starten.

"Jeg var ret sikker på, at jeg kunne bygge en motor med rigtig mange hestekræfter, så da jeg fik muligheden, var det bare at føre det hele ud i livet," fortæller Troels, stadig i et toneleje af forsigtighed.

Den første motor var en V8 med både turbo og kompressor. Men også den er endevendt. Det er stadig en V8, men i stedet for både turbo og kompressor har motoren i dag to helt nye kompressorer af en anden, lettere og mere effektiv type, og motoren arbejder også efter et helt andet princip. Krumtappen er af den flade type, som ellers kun Ferrari bruger.

"Det giver en helt anden motorgang. Den tager meget hurtigere omdrejninger, og med det nye princip blev det også langt lettere at leve op til emissionskravene både i Europa og i USA".
 
Chassiset er i aluminium, mens skærme og paneler fremstilles i kulfiber. Farven aftales med køberen.
-A. Hansen
 

Varsom med at lancere på det amerikanske marked
Det sidste er der som bekendt en del andre europæiske bilproducenter, der har problemer med. Zenvo har ikke, selv om motoren stadig yder over 1100 hk.

"Motoren er ikke en forhindring for at sælge bilen i USA. Den er rigeligt ren nok. Til gengæld er amerikanerne krævende, når det gælder crashtest. Vi skal sådan set ikke smadre en bil for at sælge biler i USA, men i tilfælde af et uheld skal vi dokumentere, at bilen kan holde til det, som loven foreskriver. Og det kan hurtigt bliver en omfattende affære. Så lige nu fokuserer vi på at sælge biler i andre verdensdele."

Indtil videre er det dog ikke blevet til så meget. I alt har Zenvo produceret 12 biler, hvoraf en del af dem repræsenterer forskellige udviklingstrin, hvorfor de stadig står i Præstø. Fem biler har fundet ejere, heraf en til firmaets russiske ejer, som til gengæld heller ikke bekymrer sig om salget.

"Han og jeg er enige om, at værdien i firmaet består i brandet. Det er det, vi arbejder med at bygge op. Det gør man ikke på en uge. Det tager tid. Men i mellemtiden ville det da være rart at sælge nogle flere biler."
Det skal nok lykkes, forsikrer Troels, uden at nævne elefanten i kabinen: Den uheldige optræden i det verdensomspændende, engelske tv-show Topgear. Jeg spørger til det og venter en benægtende bortforklaring, men den kommer ikke.
 
Troels Vollertsen giver en hånd med montering af kabinen på en kundebil på fabrikken i Præstø.
-A. Hansen
 
Episoden med Jeremy Clarkson
"Bilen var ikke klar. Topgear havde ringet til os hver måned i to år for at få os med i programmet, og vi var helt bevidste om, at vi ikke skulle stille op, før vi var klar. Da vi endelig besluttede os for at gøre det, byggede vi en bil specielt til formålet, og da vi vidste, at Jeremy Clarkson (tv-programmets vært, red.) bedst kan lide biler med manuelt gear, byggede vi en med manuelt gear, selv om alt, hvad vi havde arbejdet med frem til da, var med en semiautomatisk gearkasse. Så det var en uprøvet bil, som Jeremy så af en eller anden grund besluttede sig for at sable ned. Bilen brød i brand som følge af en banal ventilator-fejl, som en leverandør efterfølgende undskyldte, men det var jo en ringe trøst. Vi blev udstillet på den værst tænkelig måde, og det var et kæmpe setback for os. Men jeg ved, at bilen er bedre end det, og vi kan jo ikke bare lukke og slukke, fordi en engelsk tv-vært beslutter sig for, at han ikke kan lide os", siger Troels med helt afklaret stemmeføring og uden antydning af bitterhed.

Hvad er Zenvos største udfordring i dag?

"Jamen vi ville da gerne sælge flere biler, men det største problem er at få kvalificeret arbejdskraft. Vores investor er indforstået med, at mærket fortsat er i en opbygningsfase, og det gælder både produkt og brand. Havde vi flere af de rigtige folk, kunne vi været nået meget længere på nuværende tispunkt, og i sidste ende tror jeg, det er, hvad der skal til, for at kunderne slår til. Vi sælger jo ikke hverdagsbiler. Vi sælger køreoplevelser til velhavende entusiaster. For dem er det ikke nok, at produktet er i orden. Der skal følge en god historie med."
 

Solen går ned over Autobahn
Solen er gået ned over de tyske motorveje, mens stemningen til gengæld stiger i kabinen, trods snak om udfordringer og forhindringer. Mens bilen har ædt kilometer efter kilometer, har Troels afværget ethvert kritisk spørgsmål med et opbyggende svar, og da snakken falder på fremtiden, bliver han underfundigt begejstret.

"Det er klart, at vi gerne vil bygge og sælge flere af den model, vi kører i nu – altså i gade-versionen. Jeg håber, vi får hul på yderligere salg snart. Vi bruger i hvert fald både tid og penge på markedsføring og opbygning af brandet. Men det er klart, at hvis Zenvo skal eksistere om fem år, så skal vi overveje en ny model," siger Troels for så at blive tavs, mens han venter på det oplagte spørgsmål: Hvad skal det være for en bil?

"Jeg kunne egentlig godt tænke mig at lave en mindre og mere folkelig bil. Jeg har også idéen til, hvad det skal være, og hvordan motoren skal bygges, og Christian (Christian Brandt, Zenvos designer, red.), ved også, hvordan den skal se ud. Men det er dyrt at udvikle og producere biler i Danmark, og derfor er vi nødt til at sigte højere. Jeg har en idé til en motor, som vi skal bygge helt fra bunden af, og som bliver helt unik. Og jeg har også en idé til, hvordan bilen skal bygges. Men inden vi kan gå i gang, er der tusinde andre spørgsmål. En ting er finansiering, noget andet er hele den organisation og administration, der skal til. Jeg ved det, for jeg har gjort det en gang. Jeg er ikke bange for at gøre det igen, men jeg er blevet klogere. Og så kaster man sig ikke ud med panden først, som vi gjorde for 12 år siden. Jeg håber, vi får en afklaring snart, men gør vi ikke det, fortsætter vi med den bil, vi kører i nu. Den har masser af potentiale og har aldrig været bedre. Jeg er stolt af den."
 
Troels Vollertsen og Zenvo-designer Christian Brandt i den blå jakke er klar til at møde pressen og potentielle købere på udstillingen i Genève.
-A. Hansen


Cxense Display

Læs seneste udgaver