Cxense Display

Mercedes´ første pickup er en alsidig herrebil med stil
X-klasse vader gennem 60 cm vand, så en bette vandgrav betyder intet.
Foto: S. Bachmann
Bilen Af
Pickuppen X-klasse overrasker ved at være ganske omgængelig, hvilket gør den interessant for dig, der vil have noget anderledes uden at gå på kompromis med hverken komfort eller brugbarhed.

Mercedes' første pickup kan kravle gennem lige så høje snedriver og dybe mudderpøle som en Land Rover Defender og ser næsten lige så godt ud. Kabinen er simpel og nem at betjene, her er et regulært lad med plads til en europapalle og en lasteevne på op til 1,1 tons, og bilen må trække 3.500 kg på krogen. Det kan biler som Toyota Hilux også, men Mercedes har en trumf: Komforten.

De bedste pickupper har et tåleligt støjniveau og en udmærket affjedringskomfort, men ikke noget, der kan sammenlignes med en personbil. Det er her, X-klasse fører sig frem med en uhørt selvsikkerhed for et køretøj, der under normale omstændigheder ville høre til i erhvervsafdelingen.

Vi kører X-klasse i og omkring Santiago i Chile, hvor pressen møder bilen for første gang. Det er noget af en rejse, men Sydamerika er sammen med USA verdens vigtigste marked for biltypen, der spås en vækst på 43 pct. de næste ti år, så derfor foregår det her.

Da alle modeller i princippet er væsentlige for Daimler-koncernen, er en hel busfuld ingeniører, designere og udviklere fløjet hertil fra Stutt­gart og Barcelona for at svare på spørgsmål.
 
X-klasse kravler ubesværet i terræn eller på byggepladsen. Der fås grovere terrændæk.
-S. Bachmann

Høj og tung ladbil
Mercedes X-klasse er en 5,3 meter lang ladbil med fire døre, fem store sæder, bag- eller firehjulstræk og manuelt eller automatisk gear.

Den mangeårige partner Nissan har 80 års erfaring med biltypen. De stod i 2014 for at skulle indlede produktionen af den nyudviklede Nissan Navara på en fabrik i Barcelona, der havde overkapacitet. Kunne Mercedes være interesseret i at købe sig ind? Ja, det kunne de.

Teamet bag X-klasse tog den kraftige stålramme under Navara, motoren og drivlinen og byggede så en Mercedes ovenpå. Project manager Dr. Stephan Manger fortæller, at det ikke som sådan er vigtigt for Mercedes, at de selv laver hver eneste møtrik i bilen. Det vigtige er, at ejeren oplever det som en Mercedes.
 
Kabinen er simpelt designet og uden alt for mange knapper. Skærmen i midten er standard. Der fås forskellige typer indtræk og læder, der er optimeret med henblik på nem rengøring.
-S. Bachmann

Komfort i fokus
Teamet testede samtlige pickupper på markedet og var ret hurtige enige om, at Navara var det bedste udgangspunkt på grund af dens terrænevner, robusthed og komfort. Det var dog ret nemt at finde punkter, der kunne forbedres. Selv om erfarne tyske bilfolk sjældent taler om konkurrenternes produkter, var der enighed om, at futuristisk japansk design både ude og inde ikke stemmer overens med Mercedes' ønske om et roligt og simpelt design.

Sporvidden blev gjort tre cm bredere for at give større stabilitet på vejen og en mere rummelig kabine, og på karroseriet går kun døre, lad og bagklap igen fra Navara. Alt andet som forrude, sæder og instrumentering er designet af Mercedes.
 
Ladet har plads til en europapalle. Fire forankringsøjer og LED-belysning er standard, og der fås omfattende tilbehør.
-S. Bachmann

Høj førerposition
X-klasse genkendes på lang afstand som en Mercedes, men hvordan opleves den bag rattet? Kommer du fra en E-klasse, skal du vænne dig til den høje førerposition, men er din hverdagsbil en større SUV, vil du føle dig hjemme.

Det første, man lægger mærke til, er den banale oplevelse af den store dør. Den smækker med det tunge schwumph som i en stor Mercedes. En ingeniør fra teamet bag lydisoleringen fortæller, at det har været en prioritet med den rette lyd. Ikke selve dørsmækket som sådan, men støjisoleringen af forrude, a-stolper, døre og samlingen mellem kabine og lad, der dæmpes af gummi-membraner.
 
Der fås en overbygning i aluminium lakeret i bilens farve med aflåselig bagrude og ventilationsrude i siden, så man kan have hunde ombord. Overbygningen fås med tagræling, og har LED-belysning og nem af- og påmontering. Der fås også et rulletag til ladet, en 150 liters aflåselig bagageboks og et fast låg.
-S. Bachmann

Ingen knirkelyde
I terræn med sten på størrelse med håndbolde og huller, der ville kunne gemme en gravhund, er bilen befriet for knirkelyde fra samlinger i interiøret. Det har ingen praktisk betydning, men vidner om ambitionsniveauet; pickuppen skal opleves som en stor personbil.

Firehjulstrækket kan slås til og fra med op til 100 km/t, og lavgear og elektronisk spær er standard. Frihøjden er 20,2 cm.

Ifølge Mercedes er der ingen konkurrenter til X-klasse, da de er det første premiummærke med en pickup. Det er nu nok at tage munden lidt for fuld. Skal du bruge en erhvervsbil til både forretning og privat kørsel, vil du være lige så godt kørende i en Nissan Navara, selv om den ikke er lige så lækkert udført. I hvert fald så længe vi taler om de firecylindrede varianter.
 
Den 2,3-liters dieselmotor, gearkassen og stålrammen stammer fra Nissan Navara. X-klasse bygges på Nissans fabrik i Barcelona.
-S. Bachmann

Skub i tingene
De første to motorvarianter X 220d og X 250d har den arbejdsomme og godt støjdæmpede 2,3-liters turbodieselmotor fra Navara med 163 eller 190 hk. Den lille motor rækker, for det er så tung en bil, at du alligevel ikke rigtig får skub i tingene ved at gå op i den store.

Det sekstrins manuelle gear i X 220 d fungerer fint med præcise skift og er til at leve med, hvis omkostningerne skal holdes nede. Det syvtrins automatgear fra Nissan fås kun i X 250 d.

Her er tre udstyrslinjer, hvor indgangsmodellen er fint udstyret og faktisk ser godt ud med sin beskyttelse mod hårdt brug. De næste to trin er udstyret på niveau med Mercedes GLC, hvilket siger en del.
 
Trailer- og nedkørselsassistent til hårdt terræn er standard i alle varianter. På den ujævne grusvej er støjniveauet overraskende lavt.
-S. Bachmann

Ingen aktiv fartpilot
Det eneste sted, der er sparet på, er assistentfronten. For at holde omkostningerne nede fås X-klasse hverken med delvist selvkørende funktion eller aktiv fartpilot. Forklaringen er, at det ville være for dyrt at bygge et helt nyt elektrisk system i bilen, og derfor bruger man det samme som i Navara, der ikke fås med aktiv fartpilot. Almindelig fartpilot med fartbegrænser er standard.

Nødbremse med genkendelse af fodgængere og dyr i bevægelse er også standard, og sikkerheden er god alene i kraft af bilens højde og vægt.

Højt bagsæde
Bagsædet er hævet, så man sidder højere her end foran. Der er en opret siddestilling med udmærket komfort også for folk med lange ben, og i det hele taget er X-klasse anvendelig som hverdagsbil. Den høje siddeposition er en fordel, hvis man har små børn, og børnene har et glimrende udsyn fra bagsædet.

Komforten er uden konkurrence i bilklassen, udstyret er som i en tilsvarende Mercedes SUV, og det er ikke svært at få X-klasse med fire cylindre til at køre 12 km/l i snit på trods af vægten. Selv den såkaldte street credit er i top. Så hvordan stiller det sagen, hvis du skal bruge den som personbil?

Den billigste X 220 d Pure med baghjulstræk, manuelt gear og fem sæder koster 565.447 kr. En mellemudstyret X 250 d Progressive med firehjulstræk og automatgear løber op i 747.597 kr., mens den dyreste X 250 d 4x4 aut. Power koster 878.702 kr.

Varebil fra 313.000 kr.
Kan du undvære bagsæderne, koster varebilen 220 d Pure fra 313.303 kr. (heraf moms 51.303 kr.) på de såkaldte papegøjeplader med fri privat kørsel. Firehjulstræk har en merpris på 15.000 kr. ekskl. moms.

Til præsentationen fik vi også en passagertur i en prototype til den kommende X 350 d med treliters V6-dieselmotor. Den er helt fantastisk til bilen! Den behagelige V6-buldren i kombination med Mercedes' syvtrins automatgear giver overskud, og en high speed-tur på en lukket bjergvej med en fransk fabrikskører bag rattet gav et indtryk af en forbløffende afstemning af undervognen. Den mere end to tons tunge arbejdsbil fløj fra sving til sving uden at miste fodfæste. Det lover godt.

Prisen på V6'eren, der bliver født med firehjulstræk og automatgear og ankommer midt i 2018, er endnu ikke fastlagt.

Synes som fair pris
Vi kommer ikke til at se X-klasse på hvert gadehjørne, men den giver danske bilkøbere en mulighed for at få en stor, komfortabel og alsidig bil med et fair brændstofforbrug til en rimelig pris. Den danske premiere er 5. januar 2018.
 
Med den avancerede multilinkbagaksel fra Nissan Navara er her fin komfort også uden last – et område, hvor X-klasse (og Nissan Navara) brillerer i forhold til konkurrenterne.
-S. Bachmann

Børsen var inviteret til Chile af Mercedes-Benz.
Cxense Display

Læs seneste udgaver

Cxense Display