Cxense Display

Fredelig SUV bliver vanvittig med V8-motor
Den fireliters V8-motor med to turboladere er forrygende i den store AMG GLE, men i den mindre GLC er vi på grænsen til det vanvittige. Herligt!
Foto: PR
Bilen Af
AMG's fortolkning af SUV'en Mercedes GLC har V8-motor, 510 hk og et brøl, der kan skræmme en
tordengud.

Der er ikke noget, der slår lyden fra en kold V8-motor fra AMG. I Stuttgart er det kun fire grader, så jeg sætter testbilen i Race-mode, så den åbner op for alle spjæld i AMG Performance-udstødningen.
Da jeg trykker på startknappen, fyldes parkeringspladsen med det ondeste brøl, der får mine hår til at rejse sig over hele kroppen – det bliver en god dag

Jeg sidder i den kraftigste udgave af Mercedes-AMG GLC 63 – nemlig "S"-udgaven med 510 hk. Den er i en klasse for sig, for mens den almindelige GLC konkurrerer med biler som Audi Q5, BMW X3 og Alfa Romeo Stelvio, er ingen udover AMG skøre nok til at lægge en stor V8'er i deres bil (Alfa Romeo Stelvio Q har godt nok også 510 hk, men fra en V6-motor).
 

-PR

Kombinationen af en kompakt SUV og en stor V8'er skør og prisværdig – den er for meget, og det er derfor, jeg er vild med den.

Kører som en baghjulstrækker
GLC 63 har seneste generation af Mercedes' firehjulstræk 4Matic+, som er et dynamisk firehjulstræk, der overfører kraften mellem for- og bagaksel efter behov. Det betyder, at bilen kan opføre sig, så den føles som en baghjulstrækker, hvilket hurtigt står klart.

Vi forlader motorvejen og finder mindre landeveje. Bilen er fortsat i Race-mode, hvilket automatisk sætter ESC-systemet i Sport Handling Mode og tillader en del mere slip fra hjulene, før den griber ind – det mærker jeg med det samme.

Speederresponsen er skarp, og turbotøven findes nærmest ikke, hvilket resulterer i kontrolleret overstyring ud på landevejen.
 
Frontgrillen kender vi superbilen AMG GT R. Den finder vej til mindre AMG-modeller, og giver det rette rå udtryk.
-PR

Jeg sætter bilen tilbage i Comfort-mode og mærker med det samme forskel på, hvordan undervognen absorberer ujævnheder. Det kan jeg takke den nye trekamrede luftaffjedring for, som kan justeres i tre niveauer.
 
Kabine beklædt med sort nappalæder er standard, men der fås også andre trim. Førerpositionen er relativt høj.
-PR

Vores frokoststop ligger 143 km fra lufthavnen. Bilen var fuldt tanket, da vi startede, og vi har tømt halvdelen af tanken. Jo, vi har kørt friskt til og aktiveret launch control flere gange for at jagte 0-100 km/t-tiden på 3,8 sek. Det resulterer i et snitforbrug på omkring 5 km/l, hvilket er et stykke fra de angivne 9,3 km/l. Men man køber heller ikke en GLC 63 S for at køre økokørsel.
 
Bremseskiverne på forakslen måler 390 mm i diameter. Michelin Pilot Sport-dækkene er 26,5 cm brede for og 29,5 cm bag.
-PR

Sjælden set vildskab
Bilen har en fandenivoldskhed, man sjældent ser. Jeg har i hvert fald endnu ikke fået fjernet smilet efter de sidste 143 km tilbage til Stuttgart.
 
Metallakken hedder Selenitgrau Metal. Diffuser bagtil, skærmkanter i kraftig plast og tagræling er standard.
-PR

Børsen var inviteret til Tyskland af Mercedes-AMG.
Cxense Display

Læs seneste udgaver

Cxense Display