Cxense Display

Fuld gas i Maserati Ghibli op ad bjergvejen
Ghibli S Q4 kører som en baghjulstrækker til hverdag, men sender automatisk op til 50 pct. af kræfterne til forakslen efter behov.
Foto: Lorinzo Marcinno
Bilen Af
Efter fire år på markedet får Maserati Ghibli en nænsom overhaling med lidt højere ydelse, nye adaptive LED-forlygter og to nye udstyrstrim. Bilens sydeuropæiske temperament og sjæl er heldigvis bevaret.

Maserati præsenterer den opdaterede udgave af sedanen Ghibli i Monaco, hvor hver tredje indbygger er millionær og de ultradyre hoteller ligger skulder mod skulder.

For at matche de mondæne omgivelser er to Ghiblier kørt op på taget af Yacht Club de Monaco med udsigt over den gamle havn, hvor den ene superyacht efter den anden så småt er lagt til for vinteren.Lokationen er valgt med omhu for at illustrere, at Ghibli er det eksklusive valg i klassen af businesssedaner med BMW 5-serie & co. Men har Maserati reelt noget at gøre i dette selskab?

Blandt de største nyheder ved den faceliftede Ghibli er styretøjet, der nu er blevet elektrisk i stedet for hydraulisk. Selvom det kan virke nymodens og en lille smule tysk, fungerer det faktisk godt – også i en italiensk bil som Maserati. Udfordringen ved et elektriske styretøj, hvor computere beregner, hvor meget rattet drejes og overfører det til forhjulene, er at gøre det præcist og samtidig give chaufføren feedback fra underlaget – men Maserati er ved at knække koden.
 
Ghibli har baghjulstræk, men fås også med fiirehjulstræk til en merpris på 60.000 kr.
-Lorenzo Marcinno

Design og sjæl
Treforken i snuden er nem at placere igennem de mange sving på testruten i bjergene ved Monaco og grænsen for, hvornår dækkene ikke længere griber i asfalten, er nem at mærke igennem rattet. Bevares, der er et stykke vej til oplevelsen bag rattet i en BMW 5-serie, hvor komfort og dynamik sublimt forenes, men Maserati er godt på vej.

Hvad Ghibli mangler køredynamisk vinder den til gengæld stort på design og sjæl. Selvom det ikke er specielt store ændringer, der er foretaget, er silhuetten utrolig smuk og stadig moderne.
 
Det nye luksustrim Granlusso har læderkabine med kontrastsyninger i lækker kvalitet. Her er det mokkafarvet nappalæder.
-Lorenzo Marcinno
 
Maserati deltager ikke i kapløbet om de største digitale skærme. Her er en brugbar skærm mellem de to ure.
-Lorenzo Marcinno

Især de to nye designsprog, Gransport og Granlusso, er med til at fremhæve linjerne på den nye Ghibli. Gransport er en kende mere aggressiv med sort pianolak og større luftindtag, der fremhæver den sportslige karakter, hvor Granlusso er luksuriøs og afdæmpet. Begge linjer går igennem både ude og inde i kabinen.

De sorte sportsstole i Gran-sport giver instinktivt lyst til at gribe hårdere fat om rattet, hvor kombinationen af blødt læder og silke i Granlusso føles mere eksklusivt og luksuriøst.

I kabinen er her en ny 8,4" trykfølsom skærm til at kontrollere bilens infotainment, der selvfølgelig er kompatibel med både Apple Car Play og Android Auto.
 
Adaptive, intelligente LED-lygter med aut. op/ned-blænd er standard.
-Lorenzo Marcinno

Nu med adaptive lygter
Med Gransport og Granlusso kommer Ghibli også standard med Maseratis nye LED-lygtesystem. Sammen med et kamera i forruden kontrolleres hver enkelt LED-diode i lygten, der kan slukkes og tændes efter behov.

Det betyder, at det lange lys kan være tændt uden at blænde modkørende; Lygten slukker automatisk individuelle dioder i den relevante zone og skaber en kegle uden lys ,hvor den modkørende befinder sig. Vejen foran er derved stadig fuldt belyst med det lange lys, så mulige farer hurtigere kommer til syne.
 
Treforken bag ved c-stolpen sidder på alle mærkets biler.
-Lorenzo Marcinno

Belyser fodgængere
I byen og under 50 km/t kan lygtesystemet oplyse områder, der normalt vil være mørklagte. Aktiverer jeg blinklyset i et T-kryds, tændes individuelle dioder for at belyse eventuelle fodgængere eller andre forhindringer – smart!

De to V6-benzinere, som bliver produceret af Ferrari i Maranello, er bibeholdt men topvarianten Ghibli S og Ghibli S Q4 med firehjulstræk har nu 20 hk og 30 Nm ekstra. Med 430 hk og 580 Nm når Ghibli S 100 km/t på 4,9 sekunder. Det er kvikt, men med sin høje vægt på knap to tons føles den aldrig rigtig hurtig – især ikke i forhold til nogle af konkurrenterne.

Sammenlignet med Mercedes-AMG E63 med 571 hk, der føles skræmmende hurtig og er knap 400.000 kr. dyrere, er topvarianten af Ghibli en smule bagefter på performance.
 
Efter fire år på markedet får Ghibli et diskret facelift med ændret front og opdaterede motorer. De tre gæller på siden er bevaret.
-Lorenzo Marcinno

Karisma og følelser
Der er dog ingen tvivl om, hvilken nøgle jeg helst vil smide på bordet nede i golfklubben. Der er følelser og en sjæl forbundet med Maserati, som ingen af de tyske konkurrenter kan hamle op med – selvom Ghibli stadig mangler lidt på både køredynamik og præstationer.
 
Faceliftet af Ghibli bringer den tættere på den større Quattroporte rent visuelt. Det sexede bagparti koster en smule på bagsædepladsen og udsynet bagtil, men det lever ejerne angiveligt fint med.
-Lorenzo Marcinno

Børsen var inviteret til Monaco af Maserati.

Cxense Display

Læs seneste udgaver

Cxense Display