Cxense Display

Aston Martin garanterer for et dybt V8-brøl i Vantage
Designet er inspireret af DB10 og DB11, men fronten er mere aggressiv. Vantage ligner slet ikke forgængeren.
Foto: Dominic Fraser
Bilen Af
Fireliters V8'er med biturbo fra Mercedes-AMG skal drive den lille Aston Martin frem mod nye højdepunkter.

Samtidig med verdenspremieren på den nye Vantage tog mærkets CEO, Andy Palmer, kontakt til de såkaldte 'black book'-kunder: Loyale velhavere og samlere med kærlighed til Aston Martin. De fik tilbud om at købe den nye model før alle andre, og det betød, at Andy Palmer fem dage senere kunne berette til Bloomberg, at 80 pct. af hele produktionen i 2018 allerede er solgt.

Helt ny Vantage
Aston Martins designere har ladet sig inspirere af den unikke DB10, der blev bygget i ti eksemplarer til James Bond-filmen "Spectre" i 2014.

Designopgaven var krævende: Vantage skal øjeblikkeligt kunne genkendes som en Aston Martin, men skal samtidig have sin egen identitet. Hvis den ligner den større DB11 for meget, risikerer man, at DB11-køberne springer fra og tager den billigere Vantage, og det er ikke godt for business.
 
Elektronikken er lånt fra Mercedes-AMG, men kabinen er designet inhouse.
-Dominic Fraser
 

-Dominic Fraser

Aerodynamisk performance har været central for udviklingen af designet. Frontsplitteren sender luft ned under bilen, hvorefter luften styres langs bunden, så den uforstyrret føres videre ind i diffuseren bagtil.

Hjertet er en fireliters V8-biturbo i aluminium, som er lånt fra partneren AMG, der også har leveret bilens elektriske system. Motoren er monteret bag forakslen, hvilket bidrager til 50/50 pct. vægtfordeling for/bag. Den yder 510 hk ved 6000 o/min og et moment på 685 Nm ved 2000-5000 o/min.

Dybt V8-brøl
Den køreklar vægt forventes at ramme 1700 kg, hvilket svarer til konkurrenterne. Aston Martin har arbejdet med motorstyring og udstødning for at opnå den særlige og meget dybe lyd, som forgængeren fra 2005 er kendt for. Forgængeren blev tegnet af danske Henrik Fisker, mens den nye model er signeret af chefdesigner Marek Reichman.

Vantage trækker på baghjulene via en ottetrins automatgearkasse og kører 0-100 km/t på omkring 4,0 sek. Vi vender snarest tilbage med en test.
 
Den nye Vantage er uhyre vigtig for det lille britiske luksusmærkes planer om at ekspandere. 80 pct. af 2018-produktionen af den nye model er allerede solgt.
-Dominic Fraser

Cxense Display

Læs seneste udgaver

Cxense Display