Cxense Display

AMG S 63 er lang, luksuriøs, dyr og ubegribeligt hurtig
Mercedes-AMG S 63 er en 5,3 meter lang og to meter bred luksusbil med kræfter som en rumraket.
Foto: Søren Juul
Bilen Af
AMG-udgaven af den seneste Mercedes S-klasse er stor, luksuriøs og ubeskriveligt hurtig. Alligevel er det svært at se pointen.

Mercedes-AMG S 63 4Matic+ er fascinerende på alle ledder og kanter. Det virker fysisk umuligt, at en bil i den størrelse kan sendes af sted fra 0-100 km/t på 3,5 sekunder – ja, du hørte rigtigt! Men hvad, der er mindst lige så imponerende, er, hvordan den opfører sig, når vejen begynder at svinge fra side til side.

På denne tid af året er Bornholm lige så forladt som BonBon-Land, og vejene ligger øde. Underlaget er tørt, og firehjulstrækket griber i asfalten, som kørte jeg på skinner. Takket være det nye 4Matic+ firehjulstræk har den store bil ingen problemer med at overføre kræfterne til asfalten.

Men jeg skal ikke undervurdere de 612 hk, der i momenter kan sende alle kræfterne til baghjulene. Af den årsag, har jeg valgt at holde nallerne fra knappen til ESC-stabilitets­systemet.

Et hurtigt kig ind bag de enorme fælge afslører et sæt guldfarvede bremsekalibre, der fortæller, at denne bil er udstyret med keramiske bremser. Krydser du af for dem, bliver du 161.373 kr. fattigere.
 
Den digitale instrumentering med to store skærme fungerer fremragende i alle typer af belysning og under alle forhold. Alcantara-rattet har flad bund.
-Søren Juul

Bremser brutalt
Jeg skifter hurtigt fra speederen og hamrer bremsepedalen i bund for at undersøge, om den stopper lige så hurtigt, som den tømmer din pengepung; svaret er nemt: ja! Få sekunder efter holder jeg bomstille og har næsten formået at gøre mig selv køresyg.

Topfarten er begrænset til 250 km/t, men køber du et kørekursus hos AMG Driving Academy i forbindelse med anskaffelsen af bilen, kan den hæves til 300 km/t. Det er i hvert fald ikke kræfter, der mangler, for at nå 300 km/t-grænsen.

Testbilen er den lange udgave med Executive-pakke til 95.000 kr. Den omfatter nappalæder, træ- eller kulfiberindlæg, diskret belysning af døre og kabine, bagagerumslæssekant i rustfrit stål med mere. Men på trods af den stilfulde og luksuriøse kabine har jeg på ingen måde lyst til at bytte min plads bag rattet ud med bagsædet.
 
Det schweiziske IWC-ur i midterkonsollen understreger det luksuriøse niveau i Mercedes-AMG S63. Som i Bentley fås der et identisk armbåndsur.
-Søren Juul

En AMG står for mig som en bil, du har lyst til at køre og ikke blive kørt rundt i, hvilket får mig til at tænke: Hvad vil den egentlig?

De vilde præstationer imponerer nemlig kun, når du sidder bag rattet – jeg tør vædde på, at den travle direktør ikke vil synes om at angribe motorvejstilkørsler, som var det en racerbil, mens han forsøger at holde fast på sin bærbare og undgå at få kaffe ud over det fine nappalæder med kontrastsyninger.

"En AMG står for mig som en bil, du har lyst til at køre og ikke blive kørt rundt i, hvilket får mig til at tænke: Hvad vil den egentlig?"

Der vil en S 450 til 1,7 mio. kr. gøre et langt bedre arbejde – det er vel at mærke kun godt halvdelen af de 3,3 mio. kr., som S 63 starter fra. Problemet bliver endnu mere indlysende, når man kigger på en E 63 AMG S til 2,3 mio. kr. med samme 612 hestes-motor i en mindre og mere adræt indpakning. Den ville jeg tage, hvis vi taler performance-bil i den øvre klasse.
 
S 63 er overflødighedshorn af teknik og rå kræfter, men prisen åbner for mange alternativer. For eksempel BMW M760Li xDrive med 610 hk til 3,1 mio. kr.
-Søren Juul

Her er simpelthen alt

Udstyrsmæssigt viser den seneste S-klasse, hvad Mercedes-Benz og AMG formår i 2017. Her er alt, hvad du skal betale ekstra for i den almindelige S-klasse.

Bilen har delvist selvkørende funktion, der fungerer godt i praksis på motorvejen, og vognbaneskift styrer den selv med et dap med blinkerstilken. Her er også natteassistent, så bilen får øje på forhindringer, dyr og fodgængere i mørke og varsler dig i god tid. Launch control er en selvfølge.

Blandt nyhederne finder vi en standardmonteret sidevindsassistent, som virker godt, når du passerer pylonerne på Storebæltsbroen (bilen er dog så tung, at det er svært at se formålet).

Jeg vil sent glemme denne vanvids­maskine. Men når prisen inklusive ekstraudstyr ender på 3,9 mio. kr. på danske plader, vil jeg næsten kunne få en S 450 og en E 63 AMG for de samme penge.
Cxense Display

Læs seneste udgaver

Cxense Display