Cxense Display

Volvo XC40: Luksus-SUV i miniformat
Den nye XC40 er baseret på en nyudviklet platform, der også skal bruges til varianter med tre cylindre og 100 pct. eldrevne varianter. I første omgang kommer D4 diesel og T5 benzin til Danmark.
Foto: Patrik Lähall
Bilen Af
XC40 tager magien fra Volvos større SUV'er og prøver lykken med kvaliteterne i en mindre og billigere indpakning. Resultatet overbeviser.

Svenskernes trip, trap, træsko-portefølje af SUV'er har fået sit seneste og hidtil mindste indslag i form af den kompakte XC40. De større XC60 og XC90 har været hjørnesten i at få vendt skuden for Volvo og atter sætte bilmærket fra Göteborg på verdenskortet – og solidt ind i premiumsegmentet. XC40 fortsætter udviklingen med kendte ingredienser – i hvert fald i overført betydning.

For selv om værdierne er i tråd med de større SUV'er, så er der masser af nyt i XC40. Helt fundamentalt er platformen under den lille SUV ny. De større SUV-, sedan- og stationcarmodeller har indtil videre benyttet sig af den skalérbare SPA-platform.
 
First Mover-versionen har digitale instrumenter med 9,3-skærm i midten, læderkabine, aktiv fartpilot, vognbaneassistent, skiltegenkendelse, nødbremse for cyklister, fodgængere, dyr med mere.
-Patrik Lähall

Helt ny platform
XC40 giver debut til den nye CMA-platform, der udover at være skalérbar også åbner op for flere muligheder, når det kommer til biler med trecylindrede motorer samt biler, der udelukkende skal køre på el. Ved lanceringen i midten af januar 2018 diskes der dog hverken op med trecylindrede motorer eller eldrift – det kommer senere.

Fra starten vil der være tale om biler med firecylindrede diesel- og benzinmotorer og firehjulstræk, der har priser, som begynder ved 455.395 kr. for en diesel med 190 hk og Momentum First Mover-udstyrsniveauet. Begge varianter må trække 2100 kg på krogen.

Dieselmotoren i XC40 har fint med overskud, og selv om den kompakte SUV aldrig føles direkte kvik, er der en fin balance i motoren.
 
Kabinen har udmærket plads til fire voksne. Der er lagt vægt på brugbarhed og aflæggeplads, og der fås en indbygget skraldespand i armlænet mellem forsæderne.
-Patrik Lähall

Uharmonisk gearkasse
Desværre synes gearkassen med de otte automatiske trin ikke at være i topform. Ved jævn og ensartet kørsel gør den intet væsen af sig, men ved igangsætning og i tilfælde, hvor der først bremses og hurtigt efter accelereres – for eksempel når et rødt lys skifter til grønt, inden bilen holder stille – fungerer gearkassen langsomt og tvivlende om, hvorvidt den skal skifte ned eller blive i det valgte gear.

Dertil kommer også, at dieselmotoren lyder grov, hvilket let forplanter sig som et ærgerligt lydtæppe i den ellers lækre kabine.

Benzinmotoren, der yder 247 hk, gør det en smule bedre, men heller ikke den forvandler XC40 til en bil med en perle af en mekanisk pakke. Måske det ændrer sig, når flere motorer og varianter med forhjulstræk støder til modelprogrammet.
 
Med XC40 er der premiere på et nyt system, hvor man kan låse bilen op for andre på afstand fra sin smartphone.
-Patrik Lähall

Overbevisende kabine
Åbnes døren, begynder tingene heldigvis at overraske. Kabinen er et sted, hvor Volvo de seneste år og i alle modeller fra XC-, S- og V-serien spiller gevaldigt med musklerne. Stilen fra de større og ikke mindst dyrere modeller er intakt i XC40, omend der er sparet nogle steder – naturligvis fristes man til at sige.

Samlingerne mellem instrumentbord og andre overflader er et nøk under niveauet fra tidligere. Mere synligt er skiftet til en konventionel startknap til højre for rattet i stedet for den lækre drejeknap mellem forsæderne som i XC90.

Væk er også køreprogramvælgeren, der tidligere var en smuk rulleknap med konturer – i XC40 skiftes der mellem køreprogrammer med en smal knap, der kan trykkes på.
 
Der fås omfattende tilbehør og ekstraudstyr både ude og inde. Metallak er standard på de første biler i First Mover-trim.
-Patrik Lähall

Krog til dametaske
Disse afvigelser er lette at tilgive, særligt når man opdager de praktiske tiltag, der er foretaget i interiøret. På indersiden af handskerummet er en krog, der kan vippes ned, hvorefter der, når rummet igen lukkes, kan hænge håndtasker, poser med take out eller hvilken som helst anden ting, der vejer maks. to kg. Det holder det fra at ligge og rode rundt på gulvet og er en gennemtænkt detalje.

Mellem de to forsæder er der blevet plads til en lille, men elegant, skraldespand, der let kan afmonteres, når den skal tømmes. Også i dørsiderne er der fokuseret på praktik.

Fås med 13 højttalere
I bunden af dørene er højttalerne droppet til fordel for bedre opbevaringsplads – men bare rolig; der er mulighed for et vellydende hifi-anlæg med 13 højttalere og en subwoofer, der er placeret mellem brandvæggen til motoren og instrumentbordet.

Selve dørlommen er beklædt i et blødt materiale, der skal forhindre, at hvad end, man lægger fra sig her, ikke ligger og skøjter rundt og larmer – endnu et eksempel på god brugbarhed.

Volvo XC40 handler om de bløde værdier og skal give fører såvel som passagerer en lækker følelse. Her lykkes den nye model glimrende. Køreegenskaberne er langt fra skarpe eller præcise, som flere konkurrenter bygger deres biler til at være.
 
Her er godkendt plads til to voksne på bagsædet, mens sædet i midten er smalt. Bagsædet kan lægges ned i 40:20:40-forhold.
-Patrik Lähall

Start bilen med telefonen
Men med hænderne på rattet føles den mindste Volvo-SUV slet ikke så lille endda. Det betyder ikke, at den er svær at køre eller at overskue – det er mere en følelse af tyngde, der giver tryghed.

Styretøjet er forholdsvis tungt og roligt, men de høje fjedre får bilen til at krænge og vugge en del – alt sammen noget der forbindes med biler i den større SUV-klasse.

XC40 bliver modellen, hvor Volvos nyudviklede Car Sharing-system introduceres. Ved hjælp af et simkort i bilen kan ejeren administrere og give adgang til bilen for andre personer udelukkende ved hjælp af en app på en smartphone. Det er særligt smart, for eksempel hvis bilen er parkeret i lufthavnen og skal samles op af en anden person. Bilen kan nu låses op og startes uden brug af nøgle, og alt kan administreres digitalt over appen. Systemet er en del af Volvo On Call-pakken, der også inkluderer motorvarmer og koster 20.900 kr.

Volvo XC40 lanceres i februar 2018. Priserne begynder ved 455.395 kr. for en D4 AWD aut. Momentum First Mover.
 
Designstilen lægger sig op ad den større XC60, der kom først på året, men det er nemt at genkende XC40. Regn-, lys- og p-sensorer er standard, mens First Mover også har LED-forlygter med automatisk op/ned-blænd.
-Patrik Lähall

Børsen var inviteret til Spanien af Volvo.
Cxense Display

Læs seneste udgaver

Cxense Display