Cxense Display

Test: Nu tilpasser Audi A4 selv hastigheden
Med Tour-pakken tilpasser Audi A4 selv hastigheden. Du kan nøjes med at bruge rattet.
Foto: Søren Juul
Bilen Af
Audi videreudvikler den aktive fartpilot, så den også tilpasser bilens hastighed til sving, rundkørsler og T-kryds. Det fungerer godt i dansk vintertrafik.

Audis mantra er effektivitet, så derfor giver det mening med en effektivitets-assistent. Den hjælper med at komme sikkert og effektivt fra a til b og fås til de fleste af mærkets modeller som en del af den såkaldte Tour-pakke.

Assistenten henter opdaterede data om den planlagte rute fra Google Earth i realtime og informationer fra et kamera i forruden, der aflæser vejskilte. Ud fra bilens hastighed og det valgte køreprogram beslutter den så, hvornår bilen skal gå af gassen op mod en rundkørsel, et T-kryds eller et skarpt sving, og hvornår der skal gives gas igen.
 
Med dobbeltkoblingsgear (S-tronic) med automatiske skift er det et must at få Tour-pakken med, især efter at den er sat ned i pris. Pakken giver en rolig, glidende og behagelig kørsel i Audi A4.
-Søren Juul

Effektiv kørsel
Målet er at hjælpe til med en mere glidende og dermed mere sikker og effektiv kørsel. Men fungerer det? Vi har testet en Audi A4 Avant med automatgear (dobbeltkobling) med systemet over 950 km blandet kørsel med cirka tre fjerdedele pendling på motorvej med 110 og 130 km/t. I testen indgik også kørsel i myldretid, køkørsel med stop'n'go, regn, slud, kørsel i mørke, tung bytrafik og kørsel på landevej med både let og tung trafik.

Kommer du fra en bil med aktiv fartpilot, er her ingen indlæringskurve. Den aktive fartpilot holder selv afstand, men har den ulempe, at den bare kører derudad, hvis der ikke er en bil foran. Man skal slå den fra eller bremse op mod en rundkørsel, men det klarer Audien fint selv.

På motorvejen er der kun brug for systemet ved afkørsler, hvor jeg godt selv kan slå fartpiloten fra i passende afstand, men lige så snart man er på rampen, begynder det at vise sit værd.

Kørestilen er varieret, alt efter om man kører i Dynamic, Comfort eller Eco. I den mest sportslige indstilling farer A4'eren hen til et sving, bremser og giver gas igen, til man igen er oppe på den valgte hastighed. I Comfort kører den som en forsigtig, gammel dame, og i Eco tager det laaang tid at komme op i fart igen.

Effektivitetsassistenten er bedst på landevej. Her kan man koncentrere sig om at styre på rattet, mens bilen fint afstemmer sin hastighed efter forholdene. Når man nærmer sig et byskilt, aflæser den skiltet og tager farten ned til det angivne – blidt eller aggressivt alt efter køreprogram. Du kan altid afvige fra den gældende hastighedsbegrænsning med et par dap på stilken til fartpiloten.
 
Tour-pakken til 27.205 kr. er testet på en Audi A4 Avant Sport 2,0 TFSI S-tronic, der som standard koster 511.732 kr.
-Søren Juul

Brugte den hyppigt
I løbet af mine 950 km brugte jeg assistenten mere og mere. Den går ikke ud over fornøjelsen ved at køre en bil som en A4, men opleves som en hjælpende – men aldrig insisterende – hånd.

Det er faktisk godt gået og et eksempel på, hvordan ny teknologi siver ned gennem modelrækkerne. De danske bilafgifter lægger desværre 150 pct. afgift på Tour-pakken, hvorfor prisen i Danmark er 27.205 kr.


Cxense Display

Læs seneste udgaver

Cxense Display