Cxense Display

Den frække lillebror til Golf GTI farer frem
Polo GTI stormer frem som en kvik og velkørende lillebror til Golf GTI. Kraftig turbomotor, sportslige køreegenskaber og lave priser på udstyr gør den attraktiv for danske bilkøbere.
Foto: PR
Bilen Af
Volkswagen Polo GTI giver mulighed for at få en rummelig, hurtig og sportslig bil til 250.000 kr.

Kender du Karsten Schebsdat? Hvis ikke, så er det ved at være på tide. Han er en af hjernerne bag nogle af de bedst-kørende Porscher, Volkswagen Golf GTI og nu også nyeste udgave af VW Polo GTI. Hvis der er en mand, der ved, hvordan en bil skal køre, så er det Karsten.

Volkswagen har brugt en forkortet platform og en neddroslet toliters turbomotor fra Golf GTI. Dermed kan Poloens pris på 275.000 kr. retfærdiggøres i forhold til Golfens 420.000 kr.

Minder om Golf GTI
Den nye Polo GTI minder om Golf GTI; størrelsen, stilen og fremtoningen i det hele taget minder så meget om hinanden, at det er nemt at tage fejl i farten. Polo GTI giver rendyrket GTI-følelse og kører 0-100 km/t på 6,7 sekunder med DSG-gear (dobbeltkobling).

Allerede fra 1.500 omdrejninger er der godt med bundtræk og et højt, raspende lydspor. Ved 4400 o/min sætter turboen og de 200 hk ind, og stopper først ved 237 km/t.

Ved introduktionen bliver sekstrins DSG-gearkasse eneste mulighed. Senere i 2018 kommer en variant med
manuel gearkasse til de lidt mere nørdede, der gerne vil have sin GTI med på bane. Men faktisk er det på landevejene og i hverdagen, at du får mest ud af mini-GTI'en.

Polo GTI styrer nærmest klinisk præcist, og grebet i forhjulene er fænomenalt. Det virker lidt som om, at jo mere forhjulene presses ind i svinget, des bedre bider de i asfalten – og det er uden at gå på kompromis med komforten. I hvert fald hvis Sport-Select-undervognen vælges som ekstraudstyr. Den koster 3996 kr. og giver mulighed for at indstille de aktive dæmpere til Normal eller Sport. Den kan anbefales.
 

Digitale instrumenter
Det samme kan de digitale instrumenter, der erstatter analoge visere med en 10"-skærm. Det giver mulighed for at vælge mellem digitale ure til omdrejninger og hastighed eller for eksempel at få hele skærmen fyldt ud med kortet fra navigationen.

Kabinen er er i vanlig GTI-stil med røde detaljer, sportsrat med multifunktion og paler til at betjene DSG-gearkassen samt ternet stof på sæderne. Den virker moderne og har masser af lir.

Volkswagen Polo GTI rammer de danske forhandlere til februar og kan privatleases for 3499 kr./måneden.
 


Cxense Display

Læs seneste udgaver

Cxense Display