Cxense Display

Test: Land Rover Discovery kan (næsten) alt
Land Rover har arbejdet mod at forbedre forgængerens glimrende terrænegenskaber samtidig med at tilbyde større komfort og en mere rummelig kabine.
Foto: Anders Richter
Bilen Af
Land Rover Discovery kan klare stort set alle opgaver, men hvis du bare skal bruge en bil til asfaltkørsel, er der andre og bedre muligheder.

Den nye Land Rover Discovery er kæmpestor. Den er fem meter lang, to meter bred og næsten to meter høj, og kampvægten siger 2230 kg. Vi har dermed fat i en af de største personbiler på det danske marked.
På en hurtig tur fra hovedstaden og til Aarhus for tre af redaktionens medlemmer finder vi overraskende nok ud af, at motorvejskørsel ikke er bilens stærkeste side. Den kan selvfølgelig sagtens klare det, men der findes mange andre SUV'er i prisklassen, du hellere vil sidde bag rattet af til den disciplin.

På trods af at styretøjet skulle være hentet fra Range Rover Sport, virker det som om, at der hele tiden skal ­korrigeres lidt på rattet. Det er som om, den tonstunge kæmpe aldrig rigtig falder til ro.

Jeg hopper om på bagsædet for at prøve komforten. Her finder jeg ud af, at der på trods af de fem meter i længden ikke er ikke oceaner af benplads. Til gengæld er der i testbilen monteret skærme i nakkestøtterne, hvortil der også findes et sæt trådløse høretele­foner. Det er ekstraudstyr og koster 37.800 kr. Høretelefonerne er dog af så ringe kvalitet, at det ikke rigtig kan anbefales.
 

-Anders Richter

Find et barsk terræn
Som motorvejscruiser eller luksus-SUV falder Discovery altså lidt igennem. Til gengæld er ingen i tvivl om, at hvis du serverer en terrænbane eller en ørken i Afrika, så vil den æde det råt.

Discovery 5 har ottetrins automatgear og elektronisk styret centralt spær, men fås også med reduktionsgearkasse med fuldt synkroniserede skift op til 60 km/t og spær på bagakslen. Køreprogrammet Terrain Response 2 er standard. Det har et nyt auto-mode, hvor bilen selv finder ud af, om man kører i sne, mudder, på klipper eller i sand, og tilpasser motoromdrejninger, ESC-system og affjedring til de aktuelle forhold. Det er også muligt at indstille systemet manuelt som i forgængeren.
 
Det nye betjeningssystem er avanceret, men simpelt at bruge. I terræn kan et nyt automatisk køreprogram selv indstille undervogn, motor og firehjulstræk.
-Anders Richter

Systemet er let at betjene, og betyder, at du kan komme frem, hvor selv en hardcore Defender sætter sig på maven. Som ekstraudstyr fås elektrisk svingbar trækkrog og en trailerassistent, hvor man slipper rattet og styrer traileren med et drejehjul. Det er overraskende nemt at bruge i praksis, og kan anbefales. Bilen må trække op til 3500 kg.
 
Vadedybden er 90 cm. Discovery kan godt kravle gennem højere vandstand, men så risikerer man, at vandet løfter bagenden, så man mister kontrollen over bilen.
-S. Bachmann

Luksus-arbejdsredskab
Hvis du er ude efter noget i samme boldgade, som kører bedre, bør du overveje en Range Rover Sport eller den nye og marginalt mindre Velar.

Discovery er til dig, der faktisk bruger din bil som arbejdsredskab og elsker at slæbe dine mudrede støvler ind på de lyse tæpper.
 
Den store skærm i Discovery taler dansk og fungerer godt. Menuerne er simple og letforståelige.
-Anders Richter


Cxense Display

Der bliver ild i køb, salg og fusion i 2018

Sponsoreret af
Børsen Konference

Læs seneste udgaver

Cxense Display