Cxense Display

Lamborghinis første SUV er et fartmonster
Lamborghini Urus er designet med inspiration i superbilen Aventador. Adaptive LED-forlygter er standard.
Foto: PR
Bilen Af
Lamborghinis første SUV skal være lige så hurtig og voldsom som mærkets sportsvogne – men tilført uhørt praktiske talenter.

Glem fordommene om, at SUV'er ikke er noget for italienske fuldboldsmærker – selv Ferrari arbejder på én. Lamborghini kommer dem i forkøbet med deres tredje model, som netop er gået i produktion på fabrikken i Norditalien. Den nye SUV er døbt Urus.

Og der store forventninger til modellen, der skal være lige så vild som superbilerne Huracán og Aventador. Ifølge Automotive News har Lamborghini en plan om at bygge 1000 eksemplarer af Urus i 2018 og 3500 i 2019. Det lyder umiddelbart ikke af meget, men når man ser på, at Lamborghini i 2016 totalt set producerede 3457 biler, svarer forventningen til 2019 til en fordobling – alene på én model.
 
Urus er ligesom Lamborghnis øvrige biler opkaldt efter en tyrerace, i dette tilfælde forfaderen til moderne kvægracer (aurochs). Den har den vildskab, en Lamborghini skal have, men skal angiveligt også kunne opføre sig mildt og venligt.
-PR

Opdrætter ny tyrerace
Lamborghini begyndte en forproduktion på fabrikken i Sant'Agata et stenkast fra Ferraris hovedkvarter i Maranello i april 2017, og udviklingsmodeller er blevet spottet flere gange. De har også været forbi Danmark, og nu er den endelige model så præsenteret.

"Urus passer perfekt ind i Lamborghini-familien. Den er kulminationen af et intensivt opdræt af en ny tyrerace: En super-SUV, der flytter grænserne for, hvad man kan forvente af biltypen, og åbner nye døre for vores brand og kunder," siger Stefano Domenicali, nytiltrådt CEO for Automobili Lamborghini.
 
Layoutet af kabinen er inspireret af superbilen Aventador. Her er digitale instrumenter og alle infotainment-, sikkerheds- og komfortsystemer fra VW Group, som ejer det italienske mærke.
-PR

Der er tale om en femsæders SUV med firehjulstræk, baghjulsstyring, keramiske bremseskiver og elektronisk styret luftaffjedring. Her er som udgangspunkt fire køreprogrammer, men to ekstra for krævende terrænkørsel og kørsel i sand kan tilkøbes, så kunder i Dubai og omegn ikke kører fast. Der fås også ekstra beskyttelse af undervognen.
 
Lamborghini lover god plads til fire personer. Der fås også et bagsæde med et ekstra sæde i midten, så her er plads til fem personer.
-PR

Motoren er en fireliters V8'er med to turboladere, der er lånt fra VW-koncernen og optimeret af Lamborghini, så den kan udvise det raseri, der kendetegner mærkets biler. Som noget nyt er her også mulighed for at bruge bilen til hverdag, da her er stort bagagerum, bagsæder, der kan lægges ned, og et køreprogram uden bulder og brag.

Du får ikke problemer med at følge trafikken, for den maksimale ydelse fra aluminiumsmotoren er 650 hk ved 6000 o/min. Motoren har rødt felt ved 6800 o/min og yder et moment på 850 Nm fra 2250 o/min.
 
Med 48V-strømsystem som på Bentley Bentayga har det været muligt at udvikle aktive krængningsstabilisatorer, der modvirker krængning i sving. Den køreklare vægt er 2200 kg.
-PR

Hurtigere end Bentayga
Det rækker til 0-100 km/t på 3,6 sek. og en topfart på 305 km/t. Urus klemmer sig dermed symbolsk foran Bentley Bentayga W12, der hidtil har haft topfartrekorden med 301 km/t. Urus deler iøvrigt platform med Bentayga, Porsche Cayenne, Audi Q7 og den kommende Audi Q8.

Prisen fra fabrikken er 204.000 euro (1,5 mio. kr.), hvilket antyder en pris i Danmark på omkring 3,9 mio. kr. Modellen forventes til Danmark i starten af 2019.
 
Den skrå hæk er dikteret af aerodynamikken. Ved meget høje hastigheder er stabilitet vigtigere end bagagerumsplads.
-PR

Cxense Display

Det skal dit tv kunne i 2018

Sponsoreret af
Samsung

Læs seneste udgaver

Cxense Display