Cxense Display

Axel har købt hele fabrikkens lager af reservedele til BMW M1
Gemt under en Skoda-forhandler i den mindre tyske by Bünde gemmer sig en kælder fuld af BMW M1 og reservedele dertil. Her er det en dansk bil, der skal tjekkes.
Foto: A. Richter
Bilen Af
I en diskret kælder i Tyskland gemt væk under en Skoda-forhandler er det blevet en mands livsværk at renovere den ikoniske BMW M1.

Axel Hagemann vil helst tale tysk, og gerne med så dyb stemme som muligt. Han smiler og forklarer, at han godt er klar over, vi ikke er kommet for at købe en Skoda hos forhandleren i stuen. Han tager sin jakke på og viser os vej rundt om bygningen og ned i kælderen.

BMW M1 var den første model til at bære M-logoet med de tre striber. Bilen var tænkt som en racerbil, men for at få lov til at stille op i løb, skulle BMW producere 400 eksemplarer, som kunne sælges og køre på gaden. Projektet gik dog ikke lige efter bogen.

Lamborghini skulle hjælpe med at udvikle bilen, men røg i pengenød og gik konkurs. Projekt M1 endte derfor med at tage meget længere tid end forventet, og da M1 endelig ramte asfalten i 1978, var rampelysets skær ikke helt så skarpt mere. I alt blev det til 460 producerede biler, hvoraf 54 var racerbiler.
 
Vandpumper er en af de ting, som Axel er løbet tør for. Derfor satte han sin egen produktion af dem i gang. Han har fået støbt 50, hvilket skulle række et stykke tid. Her er topstykket taget af rækkemotoren.
-A. Richter

Utroligt syn i Axels kælder
Axel åbner døren til kælderen, og hårene rejser sig på mine arme. BMW M1 er en af de mest sjældne BMW-modeller, der findes, og i denne kælder er der ikke andet end netop sådan nogle. Der er M1'ere over det hele! Og i de hjørner, hvor der ikke står biler, er der reservedele fra gulv til loft.

"Jeg har de fleste dele til BMW M1, og jeg har også værktøjerne til at bygge de resterende. Så når BMW Classic mangler et eller andet, plejer de at ringe til mig"


"Jeg byggede værkstedet i 1994, og gennem årene har vi restaureret mere end 20 eksemplarer af BMW M1", fortæller Axel, mens han går tværs gennem lokalet, så vi kan hilse på én af hans tre medarbejdere i underetagen.

Skoda er levebrødet
Forretningen ovenpå handler udelukkende om Skoda. Det er Axels levebrød. Han har en Skoda-forhandler med sælgere iført blanke sko og slips samt et værksted med alt det, der dikteres fra VAG-koncernen. Men det er i kælderen, at han og de tre medarbejdere får lov til at udleve deres egentlige passion.

Her handler det ikke om at diskutere rabatten på et sæt måtter, men om at holde liv i en af fortidens tyske superbiler.
 
Axel Hagemann (i midten) har brugt det meste af sit voksne liv på at holde liv i BMW's ikoniske M1, og han kan sagtens blive ved lang tid endnu, lyder det.
-A. Richter

"Jeg købte min første BMW M1 i 1996. Det var en Procar, som jeg stadig har. Dengang betalte jeg ca. 100.000 euro for den. Procars var dengang dyrere end gadebilerne. I 80'erne var de dog langt billigere. Dengang kunne du købe en M1 Procar for 30.000 euro. Og det var inklusive to ekstra motorer," fortæller Axel.

Over 5 mio. kr.
I slut-80'erne og 90'erne var der ikke mange, som havde interesse for BMW's første superbil, men i dag handles de bedste eksemplarer for over 5 mio. kr. Prisen på en af de meget få Procars kan sagtens være højere.

"BMW ringede en dag og sagde, at de var i gang med at lukke nogle tyske forhandlere, og så spurgte de, om jeg ville købe reservedelslageret til BMW M1. Og de dele, jeg ikke købte, dem ville de smide ud."

Axel gjorde derefter, som enhver med benzin i blodet ville gøre: Ringede til banken og lånte alle de penge, han overhovedet kunne, og købte så en god portion reservedele. Men han havde ikke råd til det hele, og præcis som BMW havde sagt, kørte de resten til skrot. Det er ikke bare BMW's gamle reservedelslager, der endt hos Axel: De originale værktøjer til at lave undervogns- og karrosseridele er her også.
 
Her er motoren og gearkassen pillet helt ud af en M1, så den kan få sin knastkæde ordnet, da den driller en smule. Axel foretager både reparation og renovering.
-A. Richter

Axel viser os ind i et andet lokale, hvor en M1 er strippet. Karrosseriet består af glasfiber, og inde under er bilen bygget op af en slags rørgitterramme. Vand kan trænge ind i rørene og få dem til at ruste indefra og ud – en klassisk italienerkonstruktion. Heldigvis kan Axel lave et helt nyt chassis fra bunden. Det tager dog lige 300 timer, før det er færdigt. Det betyder, at Axel faktisk kan lave en BMW M1 helt fra bunden af.

Dermed lever bedstefaderen til BMW's M-biler videre.


Cxense Display

Læs seneste udgaver

Cxense Display