Cxense Display

Audi RS4 knapper skjorten ned og laver gang i gaden
Lavere og bredere singleframe grill og dramatisk luftindtag adskiller RS4 fra en A4.
Foto: Alexander Herald
Bilen Af
Trenden med at bygge sportsvogne forklædt som stationcars blev skabt i 1994, da Audi fik Porsches hjælp til puste liv i den hensygnende Audi 80 Avant.

Resultatet blev RS2 Avant, der med 315 hk fra en femcylindret, turboladet rækkemotor pludselig drev gæk med sportsvogne på Autobahn, men havde plads til familie og en hund. Ved at bygge den som stationcar sikrede Porsche sig, at deres knowhow ikke blev misbrugt til at lave en direkte konkurrent til mærkets egne coupéer.

Afløseren kom i 1999 i form af RS4 Avant, der med 380 hk fra en 2,7-liters V6 biturbomotor forstærkede modellens ry som kamufleret sportsvogn.
 
Profilen er den samme som den almindelige Audi A4 Avant, men RS4 er sænket og har større hjul.
-Alexander Herald

Lød som et dykkende fly
Over generationer endte RS4 som Audis kronjuvel, drevet fremad af den berømte 4,2-liters V8 med 450 hk, der ved fuld gas lød som et dykkende Stuka jagerfly fra Anden Verdenskrig. Audi holdt trit med konkurrenterne fra BMW M og Mercedes-AMG.

Mens de gik i gang med at krympe motorernes slagvolumen og installere turboer i jagten på flere kræfter og lavere forbrug, holdt Audi fast i sin hurtigroterende V8'er. Men nu må den dø.
 
Testbilen ruller på 20" fælge og stopper effektivt med keramiske og perforerede bremseskiver fra ekstraudstyrslisten.
-Alexander Herald

Børsen møder den nye RS4 Avant i et solrigt Málaga, hvor tørre veje giver gode muligheder for at strække benene på en bil, der kan ramme 100 km/t på 4,1 sek. – 0,6 sek. hurtigere end forrige generation fra 2012.

Topfarten er stadig begrænset til 250 km/t (eller 280 km/t i forbindelse med tilkøb af en pakke), og RS 4 ligner stadig en diskret A4 Avant i forbifarten. Små detaljer fortæller, at der gemmer sig en Supermand med megamuskler under slipsedrengsfacaden.

Muskelbombe
Skærmene er muskuløse og spændt ud til bristepunktet som på en gammel Audi Quattro. De er tre cm bredere i hvert hjørne for at dække over de større hjul og bremser.

Kofangeren foran er forsynet med store, kantede luftindtag og en bredere kølergrill med et grovmasket gitter. Bagpå fortæller et par rumlende udstødningsrør i et sort diffusor-panel, at testbilen har en splittet personlighed.

Trods færre cylindre og kubik vågner den nye 2,9 TFSI V6 biturbomotor med et dyrisk, dybt brøl, som man rettelig forventer af en RS-model. Hele bilen står og vugger herligt fra side til side i tomgang, mens man finder sig godt til rette bag det fladbundede rat i skålformede RS- sportssæder.
 
Det tykke RS-rat har flad bund som i superbilen R8. Bag det sidder to brugbare og velplacerede flapper til at skifte gear med.
-Alexander Herald
 
Som i forgængerne er unikke RS-stole standard. De er her beklædt med quiltet læder (ekstraudstyr) og yder formidabel støtte under krævende manøvrer.
-Alexander Herald

Digital instrumentering
En ny, digital instrumentering kan vise diverse performance-data ligesom i superbilen Audi R8 – eller instrukser fra Google Earth i realtime for at finde de nærmeste sjove veje.
 
På trods af prisen er digitale instrumenter og head-up-display ekstraudstyr. Der kan vises RS-specifikke funktioner.
-Alexander Herald

Bagude er et praktisk bagsæde og ditto bagagerum, der kan udvides til 1510 liter. Det kvalificerer RS4 som en praktisk familiebil. For første gang kan den rent faktisk også fås med jydekrog. Det kunne ikke lade sig gøre i forgængerne – måske fordi en RS4 med campingvogn var upassende...

Vi ruller ud i trafikken med bilens kørestilssvælger sat i Comfort, og dét løfte indfrier RS4 bekymrende godt. Den er blødere affjedret end forgængeren, og man kan køre uanstrengt, for V6'eren trækker som et godstog ved den mindste speederberøring.

Monstermoment
Et monstermoment på 600 Nm er på spring allerede fra 1900 o/min, hvor den gamle V8'er skulle have flere pisk før helvede brød løs. Samtidig er den syvtrins dobbeltkoblinggearkasse afløst af mere smidig ottetrins Tiptronic automatgearkasse.

Først ude af Málaga by og alene på en tom, bred og snoet bjergvej dukker galningen op, der altid har fandtes inderst inde i en RS4. Ved at skifte køreprogram fra Comfort til Dynamic strammes testbilens undervogn op, krængning reduceres og responsen fra motor og gearkasse skærpes. Turbotøven? Glem det.

Kræfterne kommer væltende med det samme, fra forhøjet tomgang og op til det røde felt ved 6500 o/min. Den synger ikke helt så skønt, som når den gamle V8'er fik lov at ramme det røde felt, men på alle andre parametre sætter den nye V6'er den gamle på plads.

Ingeniørerne har ikke bare løsnet slipseknuden, de har også knappet skjorten godt ned på RS4.

Uanset gear, eller om det går op eller ned, trækker testbilen som en gal til et forførende, gammeldags, mekanisk lydspor, hvor du både kan høre cylindrene rumle, turboladerne hvisle og differentialerne hvine. Den nye drivlinje er ikke bare et knæfald for at leve op til nutidens emissionskrav, den er et kraftværk, der hylder den originale RS4 på fornemste vis.

Men det vigtigste er måden, som Audi har fået den nye RS4 til at køre på.
 
Den nye Audi RS4 Avant har tabt sig 80 kg i forhold til forgængeren, selvom den er vokset både i længden og mellem akslerne. I motorrummet er vægtbesparelsen 31 kg ved at gå fra V8 til V6.
-Alexander Herald

Mere spradebasse
Konkurrenter som BMW M3 og Mercedes-AMG C63 har altid kunne ånde lettet op, når snakken gik fra Audis motorer og lækre kabine til køreegenskaber. Den firehjulstrukne RS4 har altid været lidt mere artig med sit effektive firehjulstræk end de to baghjulstrukne spradebasser fra BMW og Mercedes-AMG, der er mestre til at slå med halen og brænde dæk.

Ingeniørerne har ikke bare løsnet slipseknuden, de har knappet skjorten godt ned på RS4, hvis den får lov at knokle hårdt i de mest sportslige køreprogrammer. Den har fået mere bid i forhjulene og har fået løsnet bagvognen lidt op. I stedet for at give følelsen af at køre på skinner rundt i sving, får man en herlig fornemmelse af, at balancere bilen i en let og konstant overstyring gennem hele svinget.

Ved fuld gas ud af et sving er man ikke i tvivl om, at RS4 trækker mest på baghjulene. Den smider dem ikke helt ud i en fejende udskridning, hvilket gør det betryggende at udnytte bilens underholdende potentiale på en udfordrende vej eller en racerbane uden at man behøver være Tom Kristensen.

Der er gået næsten tyve år siden den første RS4 Avant stod klar på biludstillingen i Frankfurt og fristede folk, der drømte om en stationcar, der kørte som en sportsvogn. Seneste aftapning er den hidtil bedste fortolkning af dét koncept.

Audi RS4 Avant har dansk premiere til sommer og forventes at lande på en pris på 1,4 mio. kr.
 
Fire generationer RS4 Avant i selskab med trendsætteren og forfaderen Audi RS2 Avant (t.v.), der blev udviklet sammen med Porsche.
-Alexander Herald

Børsen var inviteret til Spanien af Audi.

Cxense Display

Læs seneste udgaver

Cxense Display