Cxense Display

Fattigmands-Tesla kan blive elbilens gennembrud
Første generation af den eldrevne Leaf er solgt i mere end 300.000 eksemplarer, og nu kommer en ny og mere mainstream model med længere rækkevidde. Den er i Danmark i marts fra 259.900 kr.
Foto: Mikel Pietro
Bilen Af
Med en rækkevidde, der kan bruges til noget i Danmark, moderne sikkerhedssystemer og en anstændig pris kan den nye Nissan Leaf træde ud af elbilernes dødvande.

Den første Nissan Leaf fra 2010 var en kvik og rummelig første generations elbil. På en kold vinterdag skulle du ikke regne med mere end 150 km, før den ville have strøm, hvilket begrænsede målgruppen til elbils-entusiaster i byen. Det ser anderledes interessant ud for efterfølgeren, som vi prøver ved den internationale præsentation på Tenerife.

Leaf II har potentiale til at nå flere danske købere, men om den bliver elbilernes gennembrud herhjemme, tør vi ikke spå om. 150 danske kunder har reserveret den, hvilket er uvant og tyder på medvind (i Norge er der til sammenligning 5000 ordrer på bilen).
 
Leaf II er anden generation af verdens mest solgte elbil med over 300.000 eksempalrer siden 2014. Rækkevidden er angivet til 378 km (NEDC), og bilen leveres med to års gratis strøm.
-Mikel Pietro

Fem døre og stor bagklap
Der er tale om en femdørs hatchback med fem sæder, forhjulstræk, litiumbatteri i bunden og stor bagklap. Her er fin plads for og bag og et helt fladt gulv, der giver mulighed for diverse aflæggerum. Bagsædet kan lægges ned, og de praktiske egenskaber svarer dermed til en almindelig bil.

På trods af den klassiske gearvælgerkonsol med P, D og R er her ingen gearkasse – Leaf kører enten frem eller tilbage. Med speederen i bund kører den 0-100 km/t på under otte sekunder, hvilket giver et behageligt overskud ved overhalinger. Komforten er på den gode side af gennemsnittet i mellemklassen, og støjniveauet er lavt på grund af den lydløse drivline.
 
Rattet kan kun justeres op/ned, da platformen er fra den originale Leaf fra 2014, og det ville være for dyrt at udvikle en ny. 7"-skærm med infotainment, Bluetooth og navigation er standard. Støjniveauet er i sagens natur lavt.
-Mikel Pietro
 
Designet af instrumenterne og de mange traditionelle knapper afslører, at elektronikken noget uventet ikke er det nyeste nye på markedet. Det er et spørgsmål om at holde prisen nede, lyder forklaringen.
-Mikel Pietro

Nissan lancerer en ny type pedal, hvor man kan køre bilen med én fod. Speederen har et langt tråd, og bilen tager farten af eller bremser, afhængigt af hvor hurtigt man slipper pedalen. Det fungerer godt og reducerer bremsepedalen til en nødbremse.

Første indtryk af Leaf II er en bil, der kan måle sig med de konventionelle konkurrenter i mellemklassen – men med markant lavere støjniveau.

Nu er det bare en bil
Hvad skal den sammenlignes med? Prisen antyder, at den kunne henvende sig til købere af biler som Peugeot 308, Mazda 3 og Ford Focus. Med det mere mainstream design er Leaf en bil i mellemklassen, som man skal vælge, fordi den passer til ens kørselsbehov – ikke fordi man er miljøhippie.

Udstyrsmæssigt er den godt med. Billigste variant til 259.900 kr. har Bluetooth, sædevarme, Apple Car Play/Android Auto, aktiv vognbaneassistent, alarm for tværgående trafik og skiltegenkendelse. Næste trin til 279.900 kr. har også navigation og fjernbetjent opvarmning af kabinen.
 
Kabinen er sort og mørk, men blå kontrastsyninger og detaljer liver op. Styretøjet er lige så velafstemt som i en konventionel bil, og fartpilot er standard.
-Mikel Pietro
 
I England tilbyder Nissan en pakke med et solfangeranlæg, så private kan oplagre energi og bruge det i en elbil eller sælge det på tidspunkter af døgnet, når elprisen er i top. Pakken er på vej til Danmark.
-Mikel Pietro

Men det er topudgaven Tekna, du skal gå efter. Den har aktiv fartpilot i kombination med vognbaneassistent, så den kan køre selv på motorvejen. Man skal have en hånd på rattet af hensyn til lovgivningen, men det fungerer godt og gør kørslen afslappet, sikker og effektiv. Fartpiloten fungerer også som køassistent, så den kan køre bilen i stop'n'go-trafik.

Leaf leveres med to års gratis strøm, tre typer ladekabler og en ladestander fra energiselskabet E.ON inklusive montering.

Prisen er et kompromis
Vi havde håbet, at den nye Leaf ville være en slags fattigmandsudgave af Tesla Model 3 med nye smarte løsninger og seneste skrig i elektronik. Det er den ikke helt, for prisen skal holdes nede, hvis Nissan skal kunne fremvise en fornuftig business plan for modellen.

Men det er ikke nogen tosset førstegangs-elbil, hvis dit behov er til det.
 
Leaf fås i ti farver. Alle bilerne til præsentationen var hvide, hvilket ikke gør noget godt for modellen – den fremstår mere attraktiv i andre farver. Topudgaven Tekna har 17" alufælge.
-Mikel Pietro

Børsen var inviteret til Spanien af Nissan.
Cxense Display

Læs seneste udgaver

Cxense Display