Cxense Display

Test: BMW X2 er en fiks sag
Den lille, nye BMW har et aggressivt look set lige forfra, hvor man på lang afstand kan forveksle den med en X6.
Foto: Tom Kirkpatrick
Bilen Af
Der er trængsel i kataloget for højbenede BMW'er – men de sælger som lune småkager, så nu er den seneste nyudviklede model på trapperne. Navnet er X2.

Lanceringen af BMW X2, der er hos de danske forhandlere 10. marts, markerer den sjette X-model fra det sydtyske bilmærke. De højbenede modeller er både med og uden firehjulstræk gået hen og blevet velsælgende hjørnesten i BMW's forretningsplan. Den nye X2 skal bygge videre på denne udvikling, og dens særlige fokus er at trække nye og yngre kunder ind i udstillingslokalerne.
 
Priserne begynder ved 485.234 kr. for en X2 20i Advantage aut., men billigere varianter forventes senere på året.
-Tom Kirkpatrick

Mekanisk og teknisk tager X2 udgangspunkt i X1-modellen, der igen har ophav i Mini Countryman. De to X-modeller deler platform, akselafstand, drivlinjer og kabinedesign i store træk.

Hvis du tror, at X2 bare er en dyrere, mindre praktisk, men til gengæld mere veldesignet, lille SUV sammenlignet med X1, har du en smule ret – men du tager også grueligt fejl.

For selv om det ikke kan bortargumenteres, at de to biler har meget tilfælles, og derfor også på udvalgte punkter har slående lighedstræk, så handler X2 mere om identitet, udstråling og karakter, end den handler om de enkelte komponenter, den er bygget af.

Ja, det lyder som en omgang marketingævl, men når man er ansigt til ansigt med den lille, ny X2, er det svært ikke at falde for de dragende linjer og det udtryksfulde design.
 
Kabinen er så godt som løftet direkte fra X1, selv om X2 er otte centimeter kortere i karrossen. Det lækre M-Sport-læderrat koster 4492 kr. som ekstraudstyr.
-Tom Kirkpatrick
 
De klassiske ure har ikke ændret sig hos BMW i årtier – udtrykket er det samme på analoge og digitale løsninger. X2 fås med et system, der kan genkende fartskilte.
-Tom Kirkpatrick

Skal adskille sig fra X-familien

I mange år har BMW og flere andre tyske bilproducenter kørt en designstrategi, hvor bilerne er svære at kende fra hinanden, når de dukker op i bagspejlet. Det er heldigvis ikke tilfældet med X2, der på elegant vis forener klassiske BMW-designdyder med radikale tiltag, mens den på mindst ét punkt også kigger tilbage i modelhistorien.

Nyrer skal enhver BMW have. De er en del af et genkendeligt ansigt, og så leder de køleluft hen til motorens køler. X2's nyrer er enorme, bilens størrelse taget i betragtning, og de er kantede med karakteristiske knæk en tredjedel fra bunden. Sammen med forlygterne er de let vinklet i en V-form, der giver et aggressivt og dynamisk udtryk, som virker forfriskende.

Hen langs bilens side er der et hav af linjer, der bliver tydelige, hvis man vælger at tilkøbe en pakke med lister langs bilen i kontrastfarve. M Sport X-pakken, der blandt andet indeholder de flotte farvekombinationer, koster 122.734 kr. Bagpå sikrer pakken afgangsrør i begge sider – vel at mærke med en diameter på 90 mm, hvilket er samme størrelse som storebror BMW X6 M benytter.
 
BMW X2 deler mekanik og drivline med BMW X1 og Mini Countryman. Nye, trecylindrede turbobenzinere følger senere i år.
-Tom Kirkpatrick

Hilsen til Batmobilen
En designdetalje, der er standard på alle X2'ere, er BMW-emblemet på den skrå c-stolpe – en detalje den klassiske 3,0 CSL (Batmobil) også havde. I virkeligheden fungerer placeringen glimrende og ser elegant ud – selv om det er svært at forstå koblingen mellem en sportscoupé fra 1970'erne og en klejn SUV i 2018.

Køreegenskaberne imponerede på præsentationsturens lune og tørre asfalt. Alle testbiler var udstyret med M Sport X-pakken, hvilket giver M Sport-undervogn, der sænker bilen 10 mm og koster 6640 kr. som ekstraudstyr, hvis man hopper pakkeløsningen over.
 
BMW X2 lanceres herhjemme 10. marts 2018.
-Tom Kirkpatrick

Krænger kun lidt i sving
Dækkene var Pirelli P Zero i størrelsen 225/45R19, så de lækre køreegenskaber har haft de optimale forudsætninger for at vise sine bedste sider.

Imponerende nok krænger SUV'en meget lidt, hvilket gør den lineær, harmonisk og ikke mindst utrolig god til at skifte retning hurtigt uden at blive ustabil eller miste greb ved hverken for- eller bagaksel. Testbilerne var også udstyret med firehjulstræk, der det meste af tiden intet væsen gør af sig – X2 føles neutral i sin balance og køreegenskaber, næsten uanset hvad du byder den. Det efterlader en bil, der er tillidsvækkende og ikke mindst lækker at køre i.
 
Bagsædet kan lægges ned i 40:20:40-forhold. Vil du have mere plads, må du købe en X1 eller X3.
-Tom Kirkpatrick

Føles personbilsagtig
Uden en direkte sammenligning med en X1 i samme trim og udstyrsniveau er det ikke til at sige, om de kører forskelligt, men oplevelsen af X2 føles umiddelbart mere personbilsagtig.

Eneste mulighed på præsentationsturen for motor og gearkassekombination var en toliters dieselmotor med 190 hk og et samlet brændstofforbrug på 21,7 km/l koblet til den efterhånden trofaste ottetrins ZF-gearkasse, der kan findes i tæt på alle BMW-modeller. Motoren føles anonym, men løser sin opgave. Gearkassen tilbyder på én gang komfortable og præcise skift. I køreprogrammerne Eco Pro, Comfort og Sport skifter X2 ikke rigtig karakter, og der er tale om småjusteringer i følingen med bilen.

Priserne for en forhjulstrukken X2 med benzinmotor, 192 hk og automatgear starter ved 485.234 kr. med et beskatningsgrundlag på 414.000 kr. Ved lanceringen følger Advantage-pakken med elbagklap, klimaanlæg, LED-forlygter, P-sensor og fartpilot med uden merpris.
 
BMW X2 har designinspiration fra 1-serie, især bagfra. Den er dog højere og bredere, og faktisk er målet ikke at bygge en høj hatchback; Det er derimod at kombinere en coupé med en SUV. Bilen her er med den nye M Sport X-pakke.
-Tom Kirkpatrick

Børsen var inviteret af BMW.

Cxense Display

Læs seneste udgaver

Cxense Display