Cxense Display

Kæmpe-Audi med stor bagklap fører sig frem
Er anden generation af Audi A7 lige så cool som forgængeren? Vi kører den store coupé i Cape Town for at søge svaret.
Foto: Heinrich Hülser
Bilen Af
Audi A7 Sportback er en af de mest efterspurgte biler på leasingmarkedet herhjemme. Den nye model med teknik fra hightechbilen Audi A8 ser ud til at kunne fortsætte succesen.

Tendenserne er krystalklare på det lille, danske flexleasingmarked; de konventionelle biltyper som sedan og stationcars taber stille og roligt markedsandele til mere udskejende karosseriudgaver. Især firehjulstrækkere i alverdens afskygninger og firedørs coupéer er populære.

I denne uge præsenterer Audi deres nye A7 Sportback i det smukke landskab omkring Cape Town i Sydafrika. Det sker kort tid før Mercedes kommer med en ny udgave af den direkte konkurrent, den firedørs CLS.
 
Den nye A7 deler både mildhybridsystem, motorer, elektronik og platform med Audi A8, der blev præsenteret i oktober 2017. A7 Sportback henvender sig til den, der foretrækker at køre selv.
-Heinrich Hülser

Hvis det ikke er den bredere kølergrill eller den mere markante linjeføring, der først springer i øjnene, kan du med sikkerhed kende den nye Audi A7 på den gennemgående LED-stribe bagpå lånt fra den nye Audi A8. Lygtedesignet er netop en af de detaljer, der skiller sig mest ud fra konkurrenterne Mercedes CLS og BMW 6-serie Gran Coupe. Når A7 låses eller låses op, udspiller der sig et lille lysshow både for og bag – og det ser faktisk ret godt ud.

Designet står skarpt
Designet er selvsagt vigtigt i en klasse, hvor det handler om at skille sig ud. Ved introduktionen af forrige model i 2011 blev A7 modtaget med blandede følelser, men i dag, hvor vi har vænnet os til udskejelser, står modellen skarpt; den ser faktisk bragende godt ud. Det nye design er mere atletisk og agilt – dog er det store spørgsmål, om resten af bilen kan leve op til de smukke linjer.

Ved introduktionen til marts kommer A7 med to V6-motorer med firehjulstræk som standard. Benzineren yder 340 hk og er sat sammen med Audis syvtrins dobbeltkoblingsgearkasse. Den trækker solidt, men gør ellers ikke meget væsen af sig og passer faktisk ikke nær så godt til A7 Sportback som den momentstærke treliters diesel, vi også kører i Cape Town.

Audi A7 har nemlig hjemme under betegnelsen gran tourer. Det vil sige, at bilen i højere grad sigter mod eminent komfort på lange stræk frem for at klamre sig til vejen i hurtige S-kurver. Dieselmaskinens rolige og bløde væsen får sammen med den ottetrins automatgearkasse A7 til at gå op i en højere enhed. De 286 hk og 620 Nm er rigeligt til at trykke dig tilbage i sædet, og det i utrolig støjsvag stil. Dieselen kører op til 18,2 km/l mod 14,7 km/l i benzineren.
 
Tre skærme er standard. De to i midten kan stemmestyres, men ikke når bilen er indstillet til dansk sprog. Heldigvis er de både effektive og nemme at betjene.
-Heinrich Hülser
 
Teknikken er identisk med den fra A8, men enkelte steder i kabinen er det vores opfattelse, at der ikke er anvendt helt så eksklusive materialer som i flagskibet. Det samlede indtryk er en moderne og funktionel kabine.
-Heinrich Hülser

Forbruget er blandt andet holdt nede ved hjælp af et nyt mildhybridsystem. Systemet, der i store træk består af et litium-ion-batteri og en remstartsgenerator, bliver blandt andet brugt i forbindelse med start/stop-funktionen.

Hvis bilens radar registrerer stillestående trafik forude slukkes motoren allerede ved 22 km/t så bilen bare triller frem til stop. A7 Sportback kan med systemet også rulle med standset motor ved højere hastigheder og derefter starte igen ved hjælp af remstartsgeneratoren. Samlet set giver det en mere glidende kørsel og en lille brændstofbesparelse på 0,7 liter pr. 100 km.

Helt ny digital kabine
Mildhybridsystemet er blot en promille af den teknologi, der ellers er stoppet ind i A7 Sportback. Især kabinen har fået den helt store digitaliseringstur, der nu har to skærme i midterkonsollen med den specielle Audiske feedback fra den nye A8 til at styre bilens teknologier med.
 
Loftshøjden på bagsædet er forbedret i forhold til forgængeren. I midten er der et betjeningspanel i sort glas med berøringsfølsomme knapper og de rette kliklyde.
-Heinrich Hülser

Den øverste skærm bruges til at styre infotainment og den nederste til bilens klima og komfortfunktioner som sædevarme og massage i sæderne, hvis det tilkøbes. Infotainmentskærmen fungerer som enhver smartphone, hvor ikonerne kan rykkes rundt med fingeren, hvorved de forskellige menuer kan tilpasses efter eget behov. Den eneste knap, der har fået lov at blive, er drejeknappen til volumen – tak for den.

Sparer de på materialerne?
Elektronikken er der ikke en finger at sætte på, men hvis du er vant til at køre den gamle A7, bliver du muligvis en smule skuffet over samlekvalitet og materialer visse steder i kabinen.

Faktisk virker plast- og samlekvaliteten lidt skramlet på instrumentbordet i passagersiden, der mere giver en klinisk følelse frem for luksus. Det er en skam, når nu funktionaliteten er så god. Overordnet set er kabinen dog et behageligt sted at befinde sig, især i vores to testbiler i Sydafrika med højeste udstyrsniveau med adaptiv luftundervogn og praktisk firehjulsstyring.
 
Det er på langturen på lande- eller motorvej, at den store og brede A7 Sportback brillerer med sin retningsstabilitet og rolige, behagelige fremfærd. Her er vi uden for Cape Town i Sydafrika.
-Heinrich Hülser

Det afrikanske vejnet kan være lidt af en udfordring for en undervogn, og vi er sikre på, at det ikke gør A7 ret. På danske underlag vil undervognen givet vis absorbere ujævnheder i fin stil.

Til gengæld bliver A7 Sportback aldrig nogen sportsvogn. Lige så raffineret A7 kører på motorvejen, lige så usjov er den i sving. Der er ikke megen feedback, og den høje vægt gør det ikke bedre. Bevares, bilen klistrer sig til vejen med sit firehjulstræk og -styring, men der skal mere til, før det bliver rigtig sjovt. A7 bør slet ikke køres sportsligt, hvis det står til mig.

Tænk i stedet over, hvordan den løser de opgaver, vi støder på i vores biler til hverdag. Nyd den fine, dog lidt kliniske, kabine med overflod af teknologi til at få dig nemmest og mest behageligt frem til målet. Til dén opgave er Audi A7 Sportback stadig bare cool.

Priser

Ved den danske lancering i marts fås:
* A7 Sportback 50 TDI quattro Tiptronic med 286 hk (3,0 TDI)  til 1.053.000 kr.
* A7 Sportback 55 TFSI quattro S-Tronic med 340 hk (3,0 turbobenzin) til 1.089.500 kr.

Senere i 2018 følger:
* A7 Sportback 45 TFSI med 245 hk, S tronic og forhjulstræk eller quattro (2,0 TFSI)
* A7 Sportback 40 TDI med 204 hk, S tronic og forhjulstræk eller quattro (2,0 TDI)
* A7 Sportback 45 TDI med 231 hk, tiptronic og quattro (3,0 TDI)

Beskatningsgrundlaget er fra 943.000 kr. på introduktionstidspunktet.
 
Det brede røde bånd består af LED-lys, der viser bremse-, blink- eller baglys alt efter behov. Når bilen låses op og i foregår der et lille lysshow hele vejen rundt.
-Heinrich Hülser

Børsen var inviteret af Audi.

Cxense Display

Læs seneste udgaver

Cxense Display