Cxense Display

SUV-test: VW T-Roc møder solid Subaru og overraskende Opel
De høje bilers markedsandel er i kraftig vækst herhjemme, så derfor samler vi tre nyheder i mellemklassen: Fra venstre VW T-Roc, Subaru XV og Opel Grandland X.
Foto: Søren Juul
Bilen Af
Overvejer du også en høj bil, kunne valget stå mellem den modigt designede VW T-Roc, den teknisk raffinerede Subaru XV eller den praktiske Opel Grandland X.

Der er nye biler at finde i toppen af det danske bilsalg. Det er ikke længere kun små og billige biler, der præger de øverste pladser, for det er igen blevet acceptabelt at køre i store og luksuriøse biler.
 
Opel Grandland X (tv.) er mærkets udgave af Peugeot 3008. Subaru XV (i midten) har altid firehjulstræk, mens VW T-Roc fås med for- eller firehjulstræk.
-Søren Juul

På en tredjeplads for det danske bilsalg i 2017 holdt en ægte SUV – én af dem, der for få år siden blev dømt politisk ukorrekt. Det lykkedes nemlig for Nissan at sælge sin Qashqai til hele 7013 danske kunder. Det giver anledning til at kigge på tre af de helt nye og spændende biler i den høje klasse – Volkswagen T-Roc, Subaru XV og Opel Grandland X.

Vi forventer komfort af en SUV
 
Volkswagen T-Roc fås med for- eller firehjulstræk fra 239.990 kr. for en trecylindret 1,0 turbo med 115 hk og Style-udstyr. Billigste firehjulstrækker koster 366.932 kr.
-Søren Juul

Platformen under den højbenede VW er den samme, som danner bund i store dele af modelprogrammet hos Volkswagen og deres søstermærker. Alt er dog ikke, som det plejer. Køreegenskaberne i T-Roc er afdæmpede og lander et spøjst sted mellem to stole, hvor den grundet det højere tyngdepunkt og højere fjedre ikke kører og styrer ligeså præcist som for eksempel en Golf. Det er helt ok i SUV-klassen, hvor man så til gengæld forventer mere komfort.

T-Roc er ikke ukomfortabel, men opfører sig heller ikke helt som en SUV, hvis man bortregner den hævede siddeposition, der naturligvis giver bedre udsyn. Køreegenskaberne mangler derfor en linje at følge. Enten skulle den køre mere præcist eller mere tilbagelænet og SUV-agtigt.

Den mekaniske pakke føles heldigvis mere som det, man finder i andre VW-modeller. 115 hk fra en trecylindret benzinturbomotor føles perfekt afstemt til bilens størrelse og karakter, og den manuelle sekstrins gearkasse er også godt integreret. Den mekaniske pakke er ikke direkte spændende, men i denne klasse føles den både kultiveret og velafstemt.
 
Volkswagen T-Roc er ikke klassens bedste, når det kommer til materialekvalitet. Ønsker du dobbeltkoblings-gearkassen DSG7, koster den 21.000 kr. til benzinvarianten med 150 hk.
-Søren Juul

En ting, der desværre ikke spiller i den nye VW, er kabinen. Det kan tilgives, at pladsen er en smule mindre end konkurrenterne i dag – det er prisen også med til at afspejle. Men at materialekvaliteten og samlingerne mellem de forskellige stykker og plader skal minde mig om tidligere tiders Seat-modeller, er ærgerligt. Der er masser af hård og skinnende plastik, og det virker, som om at al fokus er gået til den, indrømmet, lækre skærm og rattet.

Volkswagen T-Roc 1,0 TSI Style
 
Opbygning
Femdørs SUV, forhjulstræk, sekstrins manuelt gear

Motor
R3, 999 cm³, 12V, turbo
115 hk ved 5000 o/min
200 Nm ved 2000 o/min

Præstationer
0-100 km/t 10,1 sek, topfart 187 km/t, forbrug 19,6 km/l, årlig afgift 1280 kr.

Dimensioner
L/B/H 423/182/157 cm, køreklar vægt/ påhæng 1270/1500 kg, bagagerum 445-1290 liter

Pris
254.995 kr. (testbil: 267.082 kr.)


Forandret Subaru-kabine

 
Subaru XV har gode materialer i kabinen, der generelt er velindrettet og mere harmonisk at se på end i forgængeren. Menuerne og stemmen i navigationen er på dansk.
-Søren Juul

Kabinen i den næste testbil er en helt anderledes positiv oplevelse. Subaru og mange andre japanske biler har i flere år måtte leve med et ry for kiksede og kedelige kabiner. Der er stadig spøjse levn fra fortiden som vippeknapper mellem sæderne, men ellers er XV-kabinen i lækre materialer og med et fint designsprog. Den føles uopslidelig og robust uden at blive for rustik med sine lædersæder og gummimåtter i bunden.

Overrasket bliver jeg, da jeg opdager, at alle menuer er på dansk – det samme er kvindestemmen i navigationen. Subaru er et lille mærke sammenlignet med Volkswagen, og det fortjener ros, at de bruger energi på at skræddersy bilernes sprog til de enkelte markeder.

I det hele taget føles Subaru XV med al sin elektronik i kabinen samt avancerede sikkerhedssystemer grundigt gennemarbejdet. Det samme gælder styretøjet, der er afstemt med en præcis udveksling og en behagelig tyngde.
 
Subaru XV har permanent firehjulstræk og trinløst CVT-gear i samtlige varianter. Priserne starter ved 299.900 kr. for en variant med 114 benzinhestekræfter.
-Søren Juul

Affjedringen er også lige i skabet: Japaneren er komfortabel hen over små og skarpe ujævnheder, hvilket ofte er en udfordring for SUV'er. Undervognen er fin, og XV skifter gladeligt retning uden at blive ustabil.

Bilens akilleshæl er mekanikken. Motoren i testbilen er den største variant, en toliters benziner med 156 hk uden ladetryk. Det gør ikke XV til en hurtigløber, men værre er forbruget på 14,5 km/l. Det er på papiret 5,1 km/l ringere end de to tyske SUV'er.

Gearkassen er af den trinløse CVT-type, hvor der er indlagt software, der skal give illusionen af gearskift. CVT er en smagssag, og de falske trin fungerer faktisk fint. Men gearkassen hyler ved høje motoromdrejninger, og kørslen er hakkende ved lave hastigheder. Det er, som om gearkassen ikke tager ordentlig fat eller fedter i koblingen.

Subaru XV 2,0 Summit

 
Opbygning
Femdørs SUV, firehjulstræk, sekstrins manuelt gear

Motor
B4, 1995 cm³, 16V
156 hk ved 6000 o/min
196 Nm ved 4000 o/min

Præstationer
0-100 km/t 10,4 sek, topfart 197 km/t, forbrug 14,5 km/l, årlig afgift 3140 kr.

Dimensioner
L/B/H 447/180/162 cm, køreklar vægt/ påhæng 1497/1500 kg, bagagerum 385-1240 liter

Pris
454.900 kr. (testbil: 464.800 kr.)

Overraskende Opel-indslag
 
Opel Grandland X har en vellykket kabine med flere fine løsninger. Velstøttende og ergonomisk venlige AGR-sportssæder koster 7000 kr. som ekstraudstyr.
-Søren Juul

Grandland X er Opels udgave af Peugeot 3008, der blev Årets Bil i Danmark i 2017. De deler mekanik og meget af teknikken, og der er derfor ingen nyheder under motorhjelmen, hvor der ligger en 130-hestes benzinturbomotor fra Peugeot 3008. Forskellene mellem de to biler består af justeringer og design.

Affjedringen gør bilen til en alsidig oplevelse med en fin komfort, og tyskeren føles i det hele taget en anelse mere kultiveret end søsterbilen fra Peugeot.

I kabinen er der en fin oplevelse af plads med en smal og lav kardantunnel og en lavt monteret gearstang, hvilket gavner ergonomien. Dertil kommer muligheden for sportssæder i forskellige farver til en merpris på 7000 kr. De penge er givet utroligt godt ud, da Opelen ikke er dyr til at starte med.
 
Opel Grandland X har priser fra 275.000 kr. for en variant med 130 benzinhestekræfter og sekstrins manuel gearkasse. Grandland X fås ikke med firehjulstræk, men automatgear kan tilkøbes.
-Søren Juul
Opel Grandland X 1,2T Innovation
 

Opbygning

Femdørs SUV, forhjulstræk, sekstrins manuelt gear

Motor

R3, 1199 cm³, 12V, turbo
130 hk ved 5500 o/min
230 Nm ved 1750 o/min

Præstationer

0-100 km/t 11,1 sek, topfart 188 km/t, forbrug 19,6 km/l, årlig afgift 1280 kr.

Dimensioner

L/B/H 448/184/161 cm, køreklar vægt/ påhæng 1350/1350 kg, bagagerum 514-1652 liter

Pris
310.000 (testbil: 432.795 kr.)

Vi kårer Opel som vinder
En mellemudstyret Grandland X Enjoy koster fra 285.000 kr. og efterlader en Opel, der løser alle sine opgaver – så længe kørslen foregår på asfalt.

VW T-Roc skuffer en smule. Den lever ikke op til sit smarte ydre, og flere ting som kabine og køreegenskaber findes bedre og mere spændende andre steder i klassen. Men måske fordi den er en smule mindre end konkurrenterne, er startprisen på 239.900 kr. attraktiv.

Subaru XV har altid firehjulstræk og fås fra 299.900 kr. Den tiltaler bilentusiasten med sine køreegenskaber og gennemførte grundighed, men den toliters benziner er noget forslugen, og gearkassen savner raffinement.
Dermed er der ingen vej udenom Opelen som den bedste allrounder i den populære SUV-mellemklasse.
Cxense Display

Læs seneste udgaver

Cxense Display