Cxense Display

Yuppie-Porsche med bred bagdel og vind i håret
Spoileren og de brede skærme er hentet fra den større 930 Turbo. Det enkelte afgangsrør afslører, at denne bil mangler lidt power.
Foto: Søren Juul
Bilen Af
De fleste vil kunne genkende bilen på billederne som en Porsche 911.

Det er en form, som er blevet forfinet siden 1963, og dette er tydeligvis en af modellerne fra midt 80'erne kaldet "G-Modellen". Det var bilen, du kørte, hvis du var en del af yuppiekulturen, som levede et liv i overhalingssporet.

Kendere vil også kunne spotte nogle af de detaljer, som gør, at dette tydeligvis må være en Porsche 911 Turbo. Den enorme spoiler, de brede Fuchs-fælge og ikke mindst den dybe frontspoiler er alle detaljer, der er unikke for Turbo-varianten. Problemet er bare, at den her bil slet ikke har turbo. Det er nemlig en 911 WTL – "Werks Turbo Look".
 
De brede Fuchs-fælge fra 911 Turbo var en del af den fabriksmonterede WTL-pakke.
-Søren Juul

Midt i 80'erne monterede diverse tuning/styling-firmaer de brede skærme fra 911 Turbo på almindelige 911'ere, og derfor tænkte Porsche, at de ligeså godt kunne gøre det ordentligt og tjene pengene selv. Og det må man sige, at de gjorde, for de tog sig godt betalt for pakken.

I 1985 kostede en Porsche 911 Cabriolet 75.980 DM. Valgte du WTL-pakken til, måtte du smide 25.960 DM oveni. Det betød en samlet pris på 101.940 DM (390.000 kr. u/afgifter i 1987-priser). Et heftigt prisskilt, når du tager med i betragtningen, at en samtidig 911 Turbo kostede 114.000 DM.

Porsche 911 Cabriolet WTL er en sjælden bil. I 1987 var der kun 75 Porsche 911 Cabriolet-ejere, som ville have fabriksmonteret et sæt brede skærme på bilen, og én af de biler sidder jeg bag rattet af netop nu. Styretøjet er let, og man mærker tydeligt, hvordan det meste af vægten ligger bagi. Det giver en magisk lethed i forvognen på trods af, at der ikke er nogen servostyring.
 
Kabinen står perfekt med patinerede, originale læderstole i lyst læder. Lyden fra boxermotoren er skøn med kalechen nede.
-Søren Juul

Med de bredere hjul fra 911 Turbo samt stivere krængningsstabilisatorer forvandles 911'eren til en mere nutidig køremaskine. Mange af disse ting er opgraderinger, som nuværende 911-ejere ville overveje at udføre på deres klassiske biler i dag, men som Porsche allerede var leveringsdygtige i, da bilen var ny.

Kraftige bremser fra Turbo
Bremserne er kraftige og høvler fart af med autoritet. Jeg smider den et par udvekslinger ned i gearkassen, hvorefter boxermotoren igen rømmer sig og udsender et hæst vræl.

Er du ude efter en spændende 911'er fra 80'erne, er 911 WTL værd at overveje. Der er i dette tilfælde brugt mere end 250 timer på at gøre en i forvejen flot bil endnu flottere, og derfor står testbilen faktisk som ny i dag. Derfor ligger prisen også på én million kroner, og det er vel at mærke uden danske afgifter.
 
Har du forelsket dig i denne bil, står den netop nu til salg hos MLA Motors i København. Den har kørt 87.000 km og står som ny.
-Søren Juul

Porsche 911 3,2 WTL Cabriolet

Opbygning
2+2 cabriolet, hækmotor, baghjulstræk, femtrins manuelt gear

Motor 
B6, 3.164 cm3, 12V
231 hk ved 5.900 o/min
284 Nm ved 4.800 o/min

Præstationer
0-100 km/t 6,2 sek. topfart 246 km/t, vægt 1.335 kg

Pris testbil
1.000.000 kr. u/afgifter

Cxense Display

TV'et er hjemmets nye kamæleon

Sponsoreret af
Samsung

Læs seneste udgaver

Cxense Display