Cxense Display

Danske priser på Jaguars første elbil
Jaguar I-Pace er mærkets første eldrevne bil. Den ankommer et år før de tyske mærker for alvor kommer deres elbiler.
Foto: PR
Bilen Af
OSLO / Jaguar Cars har her til aften verdenspremiere på deres første elbil med navnet I-Pace.

Premieren sker simultant med live-transmissioner fra fabrikken i Graz, Østrig, og det marked med flest forhåndsbestillinger, Norge.

Den norske premiere sker foran 600 købere, der har lagt en forhåndsreservation på bilen og indbetalt depositum, og journalister fra Nordeuropa.

Jaguar I-Pace stiller med ny teknologi, en kontantpris fra godt 700.000 kr. og en beskatningsværdi fra godt 600.000 kr.
 
Kabinen har helt fladt gulv og en rummelig, der svarer til luksusbilen Jaguar XJ med lang akselafstand.
-PR

Hurtig som en sportsvogn

Der er tale om en semi-høj crossover, der tager det bedste fra sportsvogne, hatchbacks og SUV'er. Designer Wayne Burgess forklarer til Børsen, at drivlinen med batteri i bunden og manglen på udstødningsrør, transmission og gearkasse giver helt nye muligheder for designerne, hvilket de udnytter til at starte forfra.Med et 'cab forward'-design med de fem sæder placeret langt fremme er det muligt at lege med proportionerne og skabe en ny, moderne biltype.

Kabinen i I-Pace er på størrelse med en Jaguar XJ med lang akselafstand, mens bilens ydre mål er lidt mindre end SUV'en Jaguar F-Pace.

0-100 tiden er 4,5 sekunder i standardudgaven, og rækkevidden 480 km. Det er vel at mærke i den nye WLTP-norm, der svarer til almindelig blandet kørsel, og ikke den teoretiske NEDC-norm, som har fået kritik for at være urealistisk.

Den maksimale ydelse fra elmotoren er 400 hk og et moment på 700 Nm.

Danske priser


For danske købere af en premiumbil er Jaguar I-Pace interessant uanset om man vil erhverve den som privat- eller firmabil.

Beskatningspriserne starter ved 606.999 kr. for en I-Pace S inklusive montering af en ladestander på købers adresse. For 599 kr./mdr. får man fri adgang til strøm derhjemme og fra et netværk af offentlige ladestationer fra Stavanger til Hamburg.

Beskatningspriserne for de næste udstyrsversioner er:

I-Pace SE: 673.000 kr.
I-Pace HSE: 720.000 kr.

Udstyrsniveauet i de tre trin svarer til Jaguars øvrige modeller.

En beskatningspris på godt 600.000 kr. for en eldrevet og helt nyudviklet premiumbil betyder, at drivformen skal overvejes i forhold til benzin-, diesel- og hybridbiler.

Kontantpriserne

I-Pace S: 740.880 kr.
I-Pace SE: 821.880 kr.
I-Pace HSE: 880.883 kr.

 
1200 nordmænd har betalt depositum på den nye eldrevne Jaguar, der fås med fælge op til 22".
-PR

Priser på privatleasing

Der er turbulens omkring priserne på elbiler i Danmark, fordi afgifterne farer op og ned. Aktuelt er der 20 pct. registreringsafgift på elbiler, men ingen ved, hvordan det ser ud om et halvt eller et helt år. Ifølge Registreringsafgiftsloven stiger afgiften til 40 pct. den 1. januar 2019.

Jaguar tilbyder privatleasing af I-Pace til en fast ydelse uanset, hvad der sker med afgifterne.

"De kan både gå op og ned, og det er jo derfor, at konkurrenterne som for eksempel Tesla ikke tilbyder privatleasing af deres biler," siger country manager for Jaguar Land Rover, Michael Lund, til Børsen.

Jaguar Land Rovers finansieringselskab tager balladen, hvis afgifterne stiger - og en eventuel besparelse, hvis de helt skulle bortfalde. Til gengæld kan de tilbyde en fast privatleasingaftale, som lyder på det, den lyder på.

Priserne begynder ved 8795 kr./mdr. over 3 år/45.000 km med en udbetaling på 59.995 kr.

Nordmænd hamstrer den nye Jaguar

I Norge ser tingene anderledes ud. Til et arrangement for en uge siden i Bergen, hvor Jaguar Land Rover viste I-Pace for en række indbudte kunder for første gang, solgte de 40 biler. Og det var ikke til velhavere, men til almindelige bilkøbere, der gerne vil have en moderne og motorstærk bil med elmotor.

"Det er svært at trænge ind på det danske marked med nye og miljøvenlige typer af biler, fordi afgifterne er så uforudsigelige. I Norge ville Jaguar-forhandlere ønske, at det var lige så let at sælge diesel- og benzin-Jaguarer, som det er at sælge den nye eldrevne I-Pace, men det er anderledes i Danmark. Men nu gør vi forsøget ved at melde ud med priser på kontantkøb og erhvervs- og privatleasing på én gang," siger den skandinaviske pressechef for Jaguar Land Rover, Søren Hyltoft.

Tesla-ejere i sigtekornet

Uden for citat er Jaguar endog særdeles interesserede i at komme i kontakt med nuværende Tesla-ejere. De har en aftale med en norsk opkøber, der står klar til at aftage brugte danske Tesla'er til den aktuelle markedspris.

Tilbuddet vil gå på at Tesla-ejere, der køber den nye eldrevne Jaguar, vil kunne aflevere deres bil hos en dansk Jaguar-forhandler, og køre derfra i for eksempel en Jaguar F-Pace og så køre i den i den periode på måske seks måneder, der går, før Jaguar kan levere I-Pace til danske kunder.

Da convinicence - at det skal være nemt - er vigtigt for denne type kunder, tilbyder Jaguar også at hente Teslaer på ejernes adresser.

De tyske mærker vil tidligst kunne levere deres nye elbiler sidst året, så Jaguars mål er at profitere af forspringet.

Jaguar I-Pace får officiel verdenspremiere på udstillingen i Genève, der er åben for publikum 8.-18. marts 2018.
Cxense Display

Læs seneste udgaver

Cxense Display