Cxense Display

Jaguar XJ fejrer 50 år med stil
Rattet er prydet af ejerens maskot som på flere andre af hans Jaguarer, og pedalerne er lavet med inspiration i pedalerne fra et trommesæt.
Foto: PR
Bilen Af
Trommeslageren i heavybandet Iron Maiden elsker sin bil fra 1984 og har fået Jaguar Classic til at give den den helt store tur.

På udstillingen i Genève har Jaguar premiere på den nye elbil I-Pace, men faktisk får en 34 år gammel bil lige så megen opmærksomhed på standen. Den elegante Jaguar XJ6 Series 3 er med for at skyde 50-års-jubilæet for XJ-modellen i gang
 
De karakteristiske runde forlygter er bevaret, men halogenpærerne er udskiftet med LED-teknologi. Sidespejlene er fra en XJ Series 2.
-PR
 

-PR

Bilen tilhører trommeslageren i det legendariske, britiske rockband Iron Maiden, Nicko McBrain. Han henvendte sig hos eksperterne ved Jaguar Land Rover Classic Works i Coventry for at høre, om det er var muligt at modernisere hans elskede XJ fra 1984. Designeren bag den nye I-Pace Wayne Burgess er rockmusiker i fritiden og meldte sig også til projektet.

Der er brugt mere end 3500 mandetimer på projektet, og mere end 4000 dele er tilpasset, erstattet eller redesignet for at skabe ejerens drømmebil.
 

-PR

Indlæg i Dark Grey ahorn
I kabinen er målet at lade klassisk britisk luksus møde ny teknologi. Stolene er beklædt med Pimento Red-læder med sorte syninger, gulvtæpperne er sorte, og himlen er i Alcantara. Instrumentbordet har indlæg i mørkegråt ahorn, hvilket er ejerens foretrukne materiale i sine trommer. Knapper og kontakter er drejet i aluminium med inspiration i knapperne på forstærkerne fra Nicko McBrains ven Jim Marshall, og pedalerne i sort og krom er inspireret af dem fra et trommesæt.

Det specialfremstillede rat med tre eger er prydet af ejerens maskot, der også sidder på rattet af hans unikke Jaguar XKR-S fra 2013.

Musikanlægget fra Alpine yder 1100 W, og højttalerne er taget fra Nickos foretrukne Jaguar-lydanlæg fra en XF årgang 2012. Fra en trykfølsom skærm er der adgang til navigation, Bluetooth, bakkamera og anden nutidig teknologi.

Den 4,2-liters sekscylindrede rækkemotor er efter ejerens ønske monteret med tre SU-karburatorer fra E-Type, og den rette lyd opnås ved et håndfremstillet udstødningssystem med fire afgangsrør. Affjedringen for og bag er opdateret og har justerbare dæmpere.
 
Kabinen fremstår gennemført og med en uhørt sans for detaljer. Knapper og greb er drejet i aluminium med inspiration i Marshall-forstærkere.
-PR

Dørhåndtag fra Series 2
Blandt de mere nørdede ændringer er dørhåndtag og de smukke 'bullet wing'-sidespejle fra Series 2, hvorfra bilen også har sine brændstofdæksler i begge sider. Alle vindues- og dørlister er udskiftet med moderne materialer, og her er arbejdet med at skabe støjisolering som i en moderne Jaguar.

Bilen er døbt 'XJ Greatest Hits', hvilket forklarer, hvorfor der også er dele fra Nickos første XJ. Den var opmagasineret hos bandets bassist, mens Nicko boede i USA, og herfra har de taget den ikoniske kølerfigur, der forestiller en stor, springende kat, fordi det var den, der i sin tid fik ham til at købe bilen. De har også renoveret de originale nøgler.

Prisen er ukendt
"Min tredje XJ er resultatet af kærlighed til biler. Jeg er begejstret for det endelige resultat og for, at den bliver vist i Genève. Det er virkelig en XJ Greatest Hits edition," sagde Nicko McBrain ved den stærkt besøgte konference på Jaguars stand.

Jaguar Classic påtager sig både store og små opgaver.
 
Hjulkasserne er redesignet for at få plads til de forkromede egerfælge med 235/45 R18 Pirelli P Zero-dæk. Bemærk USA-blinklyset på siden af bilen.
-PR

Cxense Display

Læs seneste udgaver

Cxense Display