Cxense Display

Test på italienske småveje: Ducati Monster fylder 25 år
Ducati 821 indtager en vigtig plads i italienernes modelhierarki som et tilbud til de Monster-fans, der finder en 797 for klejn og en 1200 for voldsom.
Foto: Milagro
Bilen Af
I 25 år har Monster kombineret rå streetbike-attitude med et sportsligt antrit, som det kun kan gøres i Bologna. Ducati fejrer jubilæet med et facelift og ny gul farve.

Ducatis allerførste Monster var en provokerende kombination af sport og streetbike. En helt ny motorcykel, der til forskel fra fabrikkens røde sports­maskiner blottede både rørgitterramme og køleribberne på den luftkølede V2-motor i et afklædt og muskuløst design.

Den dristige fremtoning delte vandene. Det var langt fra alle, der var lige begejstrede, men det blev publikum åbenbart siden hen. For i dag – 25 år senere – har Ducati produceret over 320.000 eksemplarer af Monster, hvilket gør den til fabrikkens mest solgte model nogensinde.
 
De ekstremt dårlige veje under testen ved Rimini i Italien blev aldrig den lidelse på Ducatien, som de så ud til. En del af æren skal tilskrives Pirelli Diablo Corsa III-dækkene.
-Milagro

Hele 23 Monster-varianter har vi set, og den seneste er denne 2018-udgave af 821, der placerer sig i det interessante felt mellem intromodellen M 797 og den fuldvoksne M 1200.

Umiddelbart er der ikke meget prestige i at være en mellemting, men 821 indtager en vigtig plads i italienernes modelhierarki som et tilbud til de Monster-fans, der finder en 797 for klejn og en 1200 for voldsom. I mellemklassen skal der være kræfter nok, men ikke så mange, at man bliver bange for sin motorcykel. Spørgsmålet er, om Ducati med den opdaterede Monster 821 formår at mikse brugervenlighed med køreglæde?

Svaret får vi på en 160 km lang test­rute omkring badebyen Rimini, hvor den ene kurve følger efter den anden, og hvor der ikke indgår en eneste kilometer motorvej.
 
Her er to gange 320 mm skiver fra Brembo med fire calipre på forakslen.
-Milagro

Vildt dårlig asfalt
Det lyder som et sandt paradis for en motorjournalist på en italiensk motorcykel, men som et selvbestaltet benspænd har Ducati valgt en testrute, hvor asfalten på den første tredjedel er så ujævn, at strækningen i den grad udfordrer affjedringen i forhold til komfort og stabilitet.

Da vi lægger fra land foran hotellet i Rimini, havner vi hurtigt i tæt og døsigt langsom trafik. Her til en start synes det brede styr at sidde lovlig langt fremme – bliver vi mon trætte i armene i dag? Men i takt med at mylderet opløses, stiger tempoet, og samtidig virker forholdet mellem styr, sæde og fodhvilernes placering stadigt mere ideelt.
 
Den runde forlygte hører til Monster's dna. Her har den en blålig LED-stribe.
-MIlagro

Vejene åbner sig ud til kysten
V2'eren får det også bedre, da vejene langs adriaterhavskysten åbner sig. Hel langsom paradekørsel har aldrig været en Monsters kop te, men desmo-twin'en på 821 kubik trækker mere kultiveret end forventet fra lave omdrejninger i køreprogrammet Urban, der begrænser ydelsen til 75 hk.

Mindre trafik og større kurver kalder på mere effekt, og med kontakterne på venstre styrside skifter jeg riding mode. Åbenbart lidt for ivrigt, for displayet skriver til mig, at jeg skal lukke gassen helt, før det valgte Touring-mode kan aktiveres. Som sagt så gjort, og med alle 109 hk i en blid og brugervenlig respons kan serpentinervejene for alvor indtages.

Mens vi andre kan huske tilbage på ganske få reelle sommerdage uden regn i 2017, fortæller folk i Emilia Romagna-regionen om en ualmindeligt tør sommer. Faktisk havde de ikke set en regndråbe siden april, da himlen endelig åbnede sine sluser få dage før denne prøvekørsel.

Ekstremt glat asfalt
Måske derfor er asfalten ekstremt glat. Ducatiens ottetrins traction control sætter hyppigere end forventet ind, når V2'eren trækker til ud af svingene i 2. og 3. gear. Ikke på den formynderiske måde, men helt klart til gavn for sikkerheden.

Netop denne region er hårdt plaget af tektoniske bevægelser i undergrunden, som resulterer i voldsomme, langsgående sprækker i asfalten. Ujævnheder, der ligner en kraftig udfordring for Ducatiens affjedring. Men både Showa-gaflen med 43 mm ben uden justering og den halvvejs liggende monodæmper fra Sachs, der har justerbar fjederforspænding og returdæmpning, kommer anstændigt gennem udfordringen med den bumpede asfalt.
 
Som sine forgængere er Monster 821 glad for sving, og frihøjden er rigelig. Skallen over passagersædet er standard.
-Milagro

Den klarer udfordringen
Selvfølgelig ville det være et plus for komforten, hvis man kunne reducere forgaflens dæmpning med et par klik, men de ekstremt dårlige veje bliver aldrig den lidelse på Ducatien, som de så ud til. En del af æren skal måske tilskrives Pirelli's Diablo Corsa III, der er ny originalmontering på Monster 821. Deres egendæmpning og feedback på det tricky underlag fortjener virkelig ros.

Mens den midterste del af testruten byder på langt bedre asfalt, er den sidste tredjedel nærmest ren racerbane. Jeg scroller til Sport-mode og får nu motorens maksimale ydelse leveret med skarp og direkte respons. Fra 3000 o/m rykker V2'eren markant, og helt dyrisk og snerrende trækker den fra 6000 og op til fuel cut ved 10.500 o/m.

God knækontakt med tanken
I et mere dynamisk ridt fra sving til sving har man virkelig glæde af knækontakten til den smallere tank. Rørgitterrammen giver udsøgt stabilitet – både i de hurtige sving, når der fyres ud af svingere, og når farten tages af med de magtfulde bremser.

Det valgte riding mode sætter også et presat niveau i traction control'en – og i den tretrins ABS. I Sport så skarpt, at man næsten kan trække en stoppie. Og i Urban så mildt, at baghjulet bliver på asfalten. På den måde sikrer elektronikken, at vi hele tiden får det maksimale ud af Brembo's monoblok-calipre, der niver om forhjulets 320 mm-skiver.

Her er bremse nok, men ikke alt for aggressivt bid. Og sådan er det hele vejen igennem på Monster 821. Rigeligt, men ikke for meget.

Ducatien er hurtig, men ikke skræmmende – selv om den er betydeligt stærkere end den allerførste Monster.
 
Den opdaterede Monster nyder godt af nyskabelser som vandkøling, det forbedrede åndedræt fra 4V-topstykkerne samt ride by wire-indsprøjtning.
-Milagro


Cxense Display

Læs seneste udgaver

Cxense Display