Cxense Display

Test: Porsche Cayenne Turbo er hersker af Autobahn
Cayenne ligner sig selv, men tredje generation er helt ny. Med en længde på 493 cm og næsten to meter i bredden fylder Turbo godt på vejen. Hjulene er 21".
Foto: A. Richter
Bilen Af
Porsche har netop lanceret sin nye 550-hestes Cayenne Turbo. Vi tager den med på en over 2000 km lang stroppetur for at se, hvordan den opfører sig på en tur/retur til Essen.

Den grå BMW 5-serie ligger foran. Hans højre blinklys lyser tre gange. Jeg træder sømmet i bund og mærker, hvordan to turboladere og otte cylindre forvandler 99 oktan til 550 brølende hestekræfter.

Accelerationen fra 110 km/t til 240 km/t er så ekstrem, at du kun kan gå ud fra, at du sidder i en lav og bred sportsvogn. Virkeligheden er dog en helt anden. I stedet er du fanget i en tonstung SUV-luksusliner i form af den nye Porsche Cayenne Turbo.

Cayenne er en af mærkets vigtigste modeller. Siden den første generation blev lanceret i 2002, har fabrikken langet over 770.000 biler over disken. Den nye Cayenne er tredje generation, og Børsen har lånt et eksemplar til en testtur gennem Tyskland for at teste modellens egenskaber på langtur.

Størrelsesmæssigt er den nye Cayenne vokset et par centimeter i længden, samtidig med at bilens indre har været på en slankekur. I snit har den tabt sig omkring 65 kg, og selv om det ikke er alverden, når den samlede vægt er på 2250 kg i Turbo-varianten, føles den alligevel agil som aldrig før.
 
Lækre læderstole med nappalæder er standard i Turbo sammen med store skærme med digitale instrumenter og den seneste sikkerhed.
-A. Richter

Rammer 286 km/t på toppen
Du kan angribe sving meget mere aggressivt, end du er vant til, når du kører i en stor SUV. Og selv om testbilen er monteret med vinterdæk, kan du virkelig presse på, før du når grænserne på en snoet vej.

I virkeligheden er det dog nok motorvejskilometre, de fleste Cayenner vil opleve, og her er Turbo-varianten i særklasse. På Autobahn bliver det yderste spor automatisk ryddet, når du trækker ud, og var det ikke for testbilens vinterdæk, der kan holde til maksimalt 240 km/t, vil der ikke være noget problem i at ramme de 286 km/t, Turbo er opgivet til.

Med Sport Chrono-pakken (21.662 kr.) rammer du endda de første 100 km/t på 3,9 sekunder, og det føles surrealistisk, hver gang du prøver det. I stedet for at køre helt op i den røde del af omdrejningstælleren, kan du også aktivere gearpalerne bag rattet og den lækre ottetrins automatgearkasse. Her kan du holde bilen i gearene og dermed få glæde af det bomstærke moment på 770 Nm, som er til rådighed i et bredt område mellem 2000 og 4000 o/min.

Lækre digitale instrumenter

Mens du hygger dig bag rattet, kan dine medpassagerer glæde sig over kabinen, som virker noget mere digitaliseret end tidligere. Den store skærm i midten er hentet direkte fra Panamera, og fungerer fremragende. Grafikken er lækker og brugervenligheden er for det meste i top.

Pladsen på bagsædet er rigtig fin, og selv om panoramasoltaget til 39.768 kr. er en ekstra udskrivning, tilfører det en hel del lys og luft i kabinen.

De fleste vil nok gerne vide, hvor langt sådan et bæst så går på literen? En Porsche Cayenne Turbo er opgivet til officielt at gå 8,5 km/l, og det er ikke et tal, som er grebet ud fra fri fantasi. Det kan du sagtens få den til at gå, hvis du kører pænt. Kører du ofte på Autobahn, hvilket var tilfældet på vores test, kan du regne med omkring 7,0 km/l. Og det er inklusive kørsel med en tung speederfod, så det er bestemt ikke tosset. Brændstoftanken er i øvrigt på 100 liter.
 
Tanken er på 100 liter. På vores tur med tung speederfod gik den store Porsche 7,0 km/l i snit, hvilket er pænt for en bil med en vægt på 2,2 tons.
-A. Richter

Prisen er 2,6 mio. kr.
Der er en grund til, at Porsche Cayenne er populær blandt velhavere, og det kommer den nye også til at blive. Efter over 2000 kørte km kan vi konkludere, at der er meget få biler i verden, som kan levere den samme komfort, luksus og fartoplevelse som en Cayenne Turbo.

Prisen er 2,6 mio. kr., og som samlet pakke er den hver en krone værd (som varebil på papegøjeplader er prisen 1.723.614 kr.). Kan du leve med færre kræfter og samme lækre køreoplevelse, starter Cayenne ved 1,4 mio. kr. med V6-benzinmotor og 340 hk.
Cxense Display

Læs seneste udgaver

Cxense Display