Cxense Display

BMW 530i Touring er en altmuligmand med slips
Du kan snildt finde plads til fire mand og god oppakning i BMW 530i Touring. Den er opgivet til 17,2 km/l og i testugen ramte vi 11,0 km/l ved kvik kørsel.
Foto: A. Richter
Bilen Af
Er du på jagt efter en stilet stationcar, som har det ligeså godt på genbrugspladsen som foran kontoret, er BMW 5-serie Touring et fornuftigt bud. Prisen er skarp lige nu.

På den tyske Autobahn er ingen i tvivl om, at de skal flytte sig fra ydersporet, når de spotter de to brede nyrer på vores testbil.

BMW 5-serie har siden 1972 været en af de vigtigste spillere i den luksuriøse mellemklasse, og den seneste generation er ingen undtagelse. Designet er afdæmpet, men testbilens M Sport-pakke til 103.513 kr. gør den en hel del mere sportslig og aggressiv at se på. Det får andre bilister på Autobahn til at holde til højre uanset hvor stærkt, man kører.

Er du på jagt efter en praktisk bil, som fint passer til den daglige tjans foran kontorbygningen, men i ligeså høj grad er klar til kamp, når den i weekenden skal bruges til børn og storindkøb, så er BMW 5-serie Touring et godt bud. Den er 496 cm lang, hvilket giver rigeligt med plads både for og bag.

Bagagerummet rummer 570 liter med sæderne oppe og hele 1700 liter med sæderne nede. En tur på genbrugspladsen er intet problem. Du vil dog hellere cruise i overhalingssporet end at bruge tiden foran containeren med småt brændbart.
 
Interiøret er stort set identisk med det, du finder i den større 7-serie. Head-up display koster hele 23.242 kr. ekstra, men er overvejelsen værd.
-A. Richter

530i med kun fire cylindre
Der står 530i på bagklappen, så de fleste forventer et sekscylindret klaver under den store motorhjelm. Sådan er virkeligheden dog langtfra.

Maskineriet er på beskedne 2,0 liter, og der er fire cylindre til rådighed, som hjælpes på vej af en turbo. Motoren yder 252 hk, der administreres af et smidigt ottetrins automatgear.

Isoleret set er 252 hk og 350 Nm en del, men ekvipagen vejer 1715 kg, så motoren har noget vægt at slæbe rundt på. Nul til 100 km/t er overstået på kun 6,5 sekunder.

Er du vant til at deltage i den tunge 250 km/t-liga på Autobahn, bør du dog overveje at opgradere til en 540i, som har en rækkesekser med 340 hk og et moment på 450 Nm. De fleste vil uden problemer kunne nøjes med en 530i, som kan ligge hele dagen på en afslappet marchhastighed på 180-210 km/t.

Afslappet adaptiv fartpilot
På teknikfronten er 5-serien fyldt til randen med elektroniske hjælpemidler. Connected-pakken gør bilen fuldt opkoblet med navigation, Bluetooth og tre års gratis brug af onlinetjenester via de integrerede apps. Her er også fjernbetjening af bilen og metallak inkluderet i prisen.

Den adaptive fartpilot gør langture legende let. Den holder en fin afstand til forankørende og reagerer godt uden at virke voldsom i sin indblanden.

Testbilen er samtidig udstyret med en køreassistent-pakke til 54.686 kr., som blandt andet indeholder en aktiv vognbaneassistent, der hjælper bilen med at holde sig mellem linjerne. Selv om den i langt de fleste tilfælde gør sit arbejde ordentligt, virker den ikke helt så gennemarbejdet som dén i seneste generation af Mercedes E-klasse.
 
En tur til grænsen er barnemad. Her er plads til plads til 570 liter bagi, og luftundervogn på bagakslen sørger for, at bilen ikke hænger med bagenden.
-A. Richter

Specielt når striberne går fra fuldt optrukne til stiblede, kan BMW'en blive forvirret, og ved vognbaneskift virker det som om, at den modarbejder føreren på trods af, at man blinker.

Sådanne detaljer forsvinder dog som dug fra solen, når vi kommer ind på den økonomiske side af sagen. BMW kører i øjeblikket med nogle skarpe kontantpriser på udvalgte varianter, og det betyder, at du kan få en 252-hestes 530i Touring i en såkaldt Connected-variant til 654.515 kr. med automatgear som standard.

Skarpe kontantpriser
Tager vi samme beløb og kører ind til en Mercedes-forhandler, må du nøjes med en Mercedes-Benz E200 T til 646.380 kr., som har beskedne 184 hk. I den sammenligning er der ingen tvivl om, at du får mest luksusbil for pengene ved at vælge en BMW – også selv om nogle af de elektroniske assistenter ikke er helt så finjusteret som hos Mercedes.
Cxense Display

Det skal dit tv kunne i 2018

Sponsoreret af
Samsung

Læs seneste udgaver

Cxense Display