Cxense Display

Invester i den bedste bil, du har råd til
Jaguar XJ220 er et eksempel på en samlerbil, der kunne fås for godt en mio. kr. for 10 år siden. I dag fås den fra 3,5 mio. kr.
Foto: Søren Juul
Bilen Af
Har du benzin i blodet, og leder du efter en alternativ investeringsmulighed til aktier, så kan en investeringsbil være perfekt.

Det kan give et kick at stå op en morgen, vente på at børserne åbner og så følge med i, hvordan lige præcis dine aktier stig­er i værdi. Det samme kick og den samme stigning i pris har du dog også mulighed for at opleve bare på en helt anden måde – nemlig bag rattet af din drømmebil.

Præcis, som man kan investere i kunst, vin, ure og andre luksusgoder, så har det i mange år også været muligt at investere i sjældne og klassiske biler. Og lige nu kunne være et rigtig godt tidspunkt at gå i gang på.

"Omkring år 2010 eksploderede markedet indtil 2014, hvor priserne var på sit højeste. Siden da er markedet generelt faldet 15-20 pct., og i øjeblikket er det ved at have stabiliseret sig. Derfor er det også et godt tidspunkt at købe, hvis man tænker sig om og køber det rigtige," fortæller Steffan Frisk, der er direktør i Formula Selecteds amerikanske afdeling.
 
Porsche Carrera GT (forrest) er kendt og berygtet. Kendt for sin fantastiske motorlyd, og berygtet for at være en svær bil at køre. Som fører skal du gerne have en god mængde erfaring med i bagagen for at håndtere den.
- Søren Juul

Leder efter biler med potentiale


Steffan lever af at finde lige præcis de biler, som har potentiale til at blive gode investeringer på både den korte og den længere bane. Og lige præcis USA er et af de spændende markeder at følge med i, når det kommer til sjældne og klassiske biler. I øjeblikket er dollarkursen relativt lav, og det giver muligheder for at gøre nogle gode køb. Men der er også nogle forskelle, man skal være opmærksom på, hvis man overvejer at importere biler fra USA.

"Historisk set har amerikanske varianter af europæiske bilmodeller været mindre eftertragtede i Europa. Blandt andet fordi amerikanske emissionskrav gjorde, at motorerne ydede færre hestekræfter, og sikkerhedsregler var med til at ødelægge noget af æstetikken på grund af store kofangere. Der er dog også undtagelser. Tager vi Ferrari F40, hvor der er lavet 1315 biler totalt, så er kun 213 af dem lavet som US-spec, og de er faktisk 20 pct. dyrere generelt", fortæller Steffan Frisk.
 
Dodge Viper
-Søren Juul

"Dodge Viper er et eksempel på en ikonisk bil, som folk generelt ikke rigtig har fået øjnene op for endnu. Amerikanerne ser det stadig som en slags "Corvette", mens europæerne ikke har forstået, hvor god og interessant en bil det faktisk er. Den har en hel del sejre med i bagagen fra Le Mans. Mekanikken er solid, og den er bygget til at blive brugt," siger Steffan Frisk fra Formula Selected. 

Viper blev fra ny udelukkende lanceret på det amerikanske marked. Den senere GTS-udgave med fast tag kom til Europa i et yderst begrænset antal. Viper handles i dag fra ca. 300.000 kr.
 
Ud over det drabelige design er den helt store attraktion på en Dodge Viper den enorme V10-motor på 8,0 liter med 450 hk. Der blev ialt bygget 6834 stk., der i dag handles fra ca. 300.000 kr.
-Søren Juul

Mange danske kunder til denne type biler

Et godt stykke fra det amerikanske kontinent er en stribe danskere også i gang med at samle og forhandle biler til folk, som gerne vil investere pengene godt. Selected Car Investment åbnede sidste år sin hovedafdeling i Middelfart, og kort tid efter startede de også en mindre afdeling op på Strandvejen i Hellerup.

Forretningen går godt, og der er mange kunder til denne slags biler. Typisk kan de deles ind i tre hovedgrupper:

"Der findes entusiasterne, som elsker biler, og som køber ind med hjertet. Så er der de rene investorer, som udelukkende køber ind med profit for øje. Sidst men ikke mindst er der dem, som vi kan kalde entusiastinvestorer. Det er typisk bilentusiaster med flere biler. De har nogle biler, de bruger og kører i, og så har de typisk også en eller flere investeringsbiler ved siden af, som de lader stå og vokse i værdi," fortæller Claus Ebberfeld, som er costumer relations director hos SC Investment.
 
Jaguar XJ220 kom til verden i 1992 med V12-motor bag de to sæder. Produktionsudgaven havde dog V6-motor med biturbo. I dag er den ved at modne sig til en af fremtidens helt store klassikere. Produktionstal: 281 stk. Pris i dag fra 3,5 mio. kr.
-Søren Juul

Han er heller ikke et sekund i tvivl om, hvad det er, disse personer kigger efter, når de køber sjældne biler:

"De faktorer, man kigger efter på en investeringsbil, er kilometertallet, stand­en, historikken, antal producerede og dokumentationen. En bil med historik vil være lettere at komme af med specielt udenfor landets grænser. Tyskerne kigger eksempelvis rigtig meget på bilens historik, mens danskere generelt mere kigger efter den umiddelbare stand på køretøjet", fortæller Claus Ebberfeld.
 
En af de mest unikke Alfa Romeo-biler i nyere tid er model SZ. Kort efter fødslen i 1989 modtog den øgenavnet "Il Monstro", som er italiensk for "monsteret", og man forstår hvorfor. Designet deler vandene, og enten er du vild med de skarpe linjer tegnet af italienske Zagato, eller også afskyr du dem. Den vellydende V6-motor ude foran elsker de fleste dog.
-Søren Juul
 
"Her har vi at gøre med noget sjældent. Der er bygget ca. 1000 som coupé. Det er en lidenskabelig bil, og den har en præsens. Hvis man er bilentusiast eller alfist, så får man fuldt udbytte på følelseskontoen," fastslår Claus Ebberfeld fra SC Investment. 'Il Monstro' blev produceret i 1036 stk. og fås i dag fra 500.000 kr.
-Søren Juul

Den skal være sjælden

Der er dog også en anden og meget vigtig ting at se på, når det kommer til denne type af biler, som har potentiale til at stige i værdi. Det er nemlig vigtigt, at der ikke står selv samme model i samtlige garageporte på villavejen. En bil skal være sjælden for at kunne stige i værdi:

"Der er to typer af sjældenhed. Den ene er en iboende sjældenhed, fordi modellen var sjælden som ny. Det andet kan være en opstået sjældenhed, som handler om, at bilen med tiden er blevet sjælden, fordi mange af dem er gået til", siger Claus Ebberfeld.

Som med alle andre investeringer, er der dog ingen sikker vej til den store gevinst. De generelle markeder kan svinge, og nogle gange vil enkeltmodeller være udsat for korrektioner i pris, som kan påvirke dem.
 
"Racerbilen Ferrari F430 GTC er et rigtig godt bud på en investeringsracer. Den er flot, lydervanvittigt godt, og har mange sejre på Le Mans. Hvis du gerne vil bruge den til at køre, er standen mere vigtig end en god løbshistorik," fortæller Steffan Frisk fra Formula Selected. Der blev bygget 53 stk., der i dag fås fra 3 mio. kr.
-PR

"Vi har set eksempler på biler, som er faldet i værdi. For eksempel var der Porsche 911 R. Da den kom på markedet, steg priserne enormt på den model, og nu her er de faldet lidt tilbage igen. Ligesom et aktiemarked kan korrigere sig, så kan det også ske med biler. Den helt store forskel er, at man har glæde af bilen uanset hvad", fastslår Claus Ebberfeld, som samtidig pointerer, at der selvfølgelig også findes andre bilmodeller, som falder i værdi. Mange førkrigsmodeller og 50'er-biler er ikke nær så populære i dag som tidligere. De yngre entusiaster har typisk svært ved at forholde sig til dem, og derfor er nogle af de helt ældre bilmodeller faldet markant i pris.
 
"Mercedes C 36 AMG var en konkurrent til M3, men der blev kun lavet en tiendedel C36 AMG i forhold til M3. Få har set dens potentiale, så rigtig mange er gået til og rustet op," fastslår Claus Ebberfeld fra SC Investment.
Produktionstal: 5400 eksemplarer. Pris i dag: Fra 150.000 kr.
-PR

Hold øje med de seneste trends


Som med alle andre investeringer handler det også i denne branche om at spotte de seneste trends. Det kan være hvilke bilmodeller, der vil være populære fem år ude i fremtiden, men ifølge Steffan Frisk, som til daglig har sine jagtmarker på det amerikanske kontinent, kan man nogle gange også kigge efter en specifik biltype, som kunne blive interessant fremover:

"Mange tror på, at bilerne i fremtiden vil blive mere automatiserede, og det er interessant. For der vil stadig findes bilentusiaster, som gerne vil køre lidt race i weekenderne, og det er fabrikanterne begyndt at få øjnene op for. Eksempelvis starter Ferrari serier op, hvor man kan køre race i nogle af de ældre modeller. Det er selvfølgelig en dyr sport. Alle dele til en racerbil er specielle, og de skal serviceres ofte. Alligevel tror jeg, at regnestykket nok skal kunne hænge sammen i den anden ende, når du skal af med bilen igen," fortæller Steffan Frisk fra Formula Selected, som samtidig slutter med et af de råd, han giver alle sine kunder:

"Køb det bedste af det bedste, og betal gerne lidt mere for indkøbet. Du skal nemlig nok få flere penge ind igen, den dag du skal sælge."
 
"I min verden er Porsche Carrera GT det bedste køb lige nu. Den er undervurderet i forhold til både den ældre Porsche 959 og den noget nyere 918 Spyder. Der er produceret 1270 eksemplarer, og der er nok 1000 tilbage, da mange over tid er blevet skadet," siger Steffan Frisk fra Formula Selected om den legendariske superbil. I USA kan man finde den for 4.250.000 kr.
-Søren Juul


Cxense Display

Det skal dit tv kunne i 2018

Sponsoreret af
Samsung

Læs seneste udgaver

Cxense Display