Cxense Display

"Jeg tør godt vædde på, at vi kommer til at se Touareg som ministerbil inden længe"
Réne Rønning fra den danske lydspecialist Dynaudio var med til at præsentere den nye VW Touareg i Kina.
Foto: Volkswagen
Bilen Af
Lydspecialisten Dyanaudio fra Skanderborg er dybt involveret i udviklingen af den nye Volkswagen Touareg. Det cementerer dansk erhvervslivs position som underleverandør til nogle af verdens største bilkoncerner. 

Den nye Volkswagen Touareg er i Danmark til efteråret
. Tredje generation er helt ny og bliver VW's flagskib, så derfor er Dyanaudio stolte af at være blevet udvalgt til at skabe lydsystemet i bilen. Virksomhedens specialister har pendlet frem og tilbage til Wolfsburg i næsten tre år, og var med til verdenspremieren i Beijing som den eneste underleverandør.
 
Som et mediestunt kørte VW en forklædt Touareg fra fabrikken i Slovakiet til verdenspremieren i Beijing.
-Volkswagen

Dynaudio blev opkøbt af GoerTek i 2014, og siden er virksomheden vokset.

"Det har betydet, at vi har kunnet brede "vingerne" ud og udfordre nye kunder og konkurrenter på en måde, som ikke er set før. I bilsegmentet er vi i dag totalleverandør af lydsystemer. Vi har en klar holdning til lyd og ikke mindst til det visuelle. Det er helt sikkert derfor, at jeg ofte får henvendelser fra mulige partnere eller bilfabrikanter, der kan se kvaliteten af vores arbejde," siger René Rønning, VP of Product Management, Car hos Dynaudio.
 
Dyanaudio arbejder tæt sammen med VW's kabinedesignere for at forstå bilfabrikkens ønsker.
-Volkswagen

Hvor tæt arbejder I sammen med Volkswagen?

"Det kan jeg svare enkelt på. Vi er MEGET tætte. Vi er mindst to gange om ugen i Wolfsburg på Volkswagens hovedkvarter, hvor vi har møder med marketing-, salgs- eller udviklingsafdelingen. Vi bruger hinanden som sparringspartnere, og nogle gange kan jeg godt glemme, at der er tale om en af verdens største fabrikker og et kundeforhold, som vi har haft siden 2005. Det seneste bevis på det er, hvor meget vi har været inde over udviklingen af den nye VW Touareg, der er deres vigtigste lancering i år."

"Jeg tør godt vædde næsten hvad som helst med, at vi kommer til at se denne bil som ministerbil inden længe"


"Vi udfordrede VW på stort set alle parametre, og alligevel valgte de os og dermed den mest komplekse lydløsning, som VW nogensinde har lavet. Dermed har vi været med tæt omkring udviklingen af den nye Touareg de sidste to et halvt år. Vores tætte forhold blev understreget af, at vi under verdenspremieren på Touareg i Beijing var inviteret med til præsentationen som den eneste underleverandør, hvilket betød, at jeg skulle præsentere bilen sammen med Volkswagens topledelse."
 
Kina er et uhyre vigtigt marked for Volkswagen, som CEO dr. Müller her understreger.
-Volkswagen

I starten af projektet tog Dynaudio en beslutning om at udfordre alle hifi-entusiaster og lave noget, der ikke er hørt før. Efter analyser af de første skitser, fandt de ud af, at det var nødvendigt at udvikle nye højtalerenheder.
 

-Volkswagen

Også brug for en subwoofer

"Vi måtte tage højde for, at der i fremtiden skal være plads til andet end en subwoofer i bagagerummet. Her tænker jeg på batterier til hybrid- og el-udgaver af Touareg.Den har i alt 14 højtalere fordelt efter nogle meget specifikke krav, som vi har lært af fra andre projekter. Det betyder blandt andet, at lyden på bagsæderne er mindst lige så god som på forsædet. Og hvorfor nu det? Fordi denne model skal blive en stor succes - også i Kina. Og i Kina sidder ejeren af disse biler på bagsædet. Jeg tør godt sige, at lydsystemet i den nye Touareg er det bedste, vi nogensinde har lavet. Og jeg tør godt vædde næsten hvad som helst med, at vi kommer til at se denne bil som ministerbil inden længe," siger Réne Rønning.
 
Den nye Touareg fik verdenspremiere på et stort show i Beijing.
-Volkswagen

Hvad er udfordringen ved at gengive musik og lyd i en bilkabine?

"Den største udfordring er helt sikkert, at der er så mange forskellige overflader af forskelligt materiale. For eksempel bliver denne model oftest leveret med et glastag. Det ser godt ud og er ret lækkert at køre med, men det giver mange refleksioner, som vi er nødt til at kompensere for i udviklingen af vores lydsystem. Derudover skal vi i den fase af projektet, hvor vi lydtuner bilen, og tilpasser lyden, tage højde for alle tænkelige scenarier, som hvor mange er der i bilen, og hvordan lydsystemet bliver brugt. Derfor bruger Dynaudio mere end 400 timer på at få lyden tilpasset. Det er bindende nødvendigt, at vi kender slutkundernes adfærd og ikke mindst den produkthistorie, som Volkswagens marketingafdeling vil fortælle."

Statistikkerne viser, at vi brugere mere og mere af vores tid i en bil. Her i den vestlige verden og i Kina har vi samme mønster, hvor vi pendler oftere. Når vi accepterer at køre langt i bilen for at komme på arbejde, så skaber det også krav fra bilkunderne om, at de skal have det godt på hverdagsrejsen.
 
Kabinen er helt ny. En stor skærm bag rattet og i midten af instrumentbordet skal give et mere eksklusivt indtryk i den nuværende model.
-Volkswagen

"En behagelig rejse er blandt andet at lytte til alt den gode musik i så god kvalitet som muligt. Alle de nyeste streaming-tjenester gør det muligt, at man kan lytte offline til musikken i bedste kvalitet. Derfor er Dynaudio nødt til at følge med. Og den udfordring tør vi godt tage. Vi har produceret kvalitetshøjtalere siden 1977 og ved, hvordan musik skal gengives. Derudover har vi de sidste 18 år lavet højtalere til studiebrug. Vores erfaringer har lært os, hvordan kunstneren har tænkt sig, at musikken skal lyde. Al den viden kan man godt påstå kulminerer i den nye VW Touareg," lyder det.

Vi følger op med en prøvekørsel af Volkswagen Touareg og det nye lydsystem senere på foråret.

Cxense Display

Læs seneste udgaver

Cxense Display