Cxense Display

Test: Olm Maserati er bedst i høj fart
Med aktiv undervogn, motoren bag forakslen og perfekt vægtfordeling elsker Ghibli at blive presset i skarpe sving.
Foto: Søren Juul
Bilen Af
Ghibli er overset på trods af, at den har charme og masser af kræfter. Kan du leve med, at den ikke er så raffineret som de tyske konkurrenter, er det en skøn bil.

Det er svært at være i dårligt humør, når man kører Maserati Ghibli. Bevares, det er hverken den mest raffinerede, forfinede eller komfortable bil i prestigeklassen, og i en direkte sammenligning med de seneste tyske konkurrenter er især førerpladsen fem eller ti år bagud. Men når man tager plads i den smukt formede førerstol med indlæg af specialpræpareret silke, og det tykke rat sænker sig, er det ligegyldigt.

Ghibli har nemlig lige så meget charme som ti tyske konkurrenter tilsammen. Og så har den noget så usædvanligt i denne bilklasse som humor.

Lyder som en traktor

Testbilen er den billigste Maserati i programmet og kører med en treliters V6 diesel fra den italienske motorfabrik VM Motori. Ved koldstart i to graders varme lyder den som noget fra landbruget.

Derfor har Maseratis akustiske eksperter skabt to lydaktuatorer i udstødningssystemet, der i Sport får bilen til at lyde som en benzin-V8'er, der er klar at køre på en racerbane. Det er et stunt, der får folk til at dreje hovederne af led i en p-kælder, men bemærk, at du meget hurtigt overskrider hastighedsgrænserne i Sport.

Testbilen har herudover aktiv undervogn, hvor dæmperne kan strammes, så affjedringen går fra semi-hård til stenhård.
 
Rattet er stort og tykt, og stolene har indlæg af silke fra Ermenogilda Zegna. Skærmen i midten er ikke den nyeste eller mest avancerede på markedet, men den reagerer hurtigt og er nem at bruge.
-Søren Juul

Ikke den mest komfortable


Er du til komfortable biler, så gå uden om Ghibli. I sammenligning med for eksempel en tilsvarende BMW 5-serie savner Ghibli evnen til at levere en behagelig og udramatisk fremfærd på ujævn vej, og vi er heller ikke vant til susen fra sidespejlene og soltaget ved 110 km/t.

Der er intet at udsætte på selve samlekvaliteten, det er bare fordi Maserati går mere op i at give føreren drama for alle pengene. Og det får man, når man lægger arm med italieren.

Den er skabt til at køre stærkt

Jeg kører gennem to 90-graders sving adskillige gange for fotografens (og min egen) skyld, og her brillerer Ghibli. Den er simpelthen skabt til at få tæsk, for jo stærkere, du kører, des bedre opfører den sig. Ved 200 km/t falder den til ro, som om den bare har ventet på at komme derop. Et moment på 600 Nm betyder, at det ikke tager lang tid.
 
Med lidt slankere lygter og et fortsat atletisk udtryk er Ghibli klar til nye underholdende højfartsoplevelser.
-Søren Juul

Tanken om en dieselmotor i en Maserati er skør, men fungerer i SUV'en Levante. Ghibli skal have en skrigende benzinmotor, og så pyt med brændstofforbruget (som iøvrigt var flotte 13,9 km/l i denne test på dieselolie).

Iøvrigt er en pris på 1,2 mio. kr. og en beskatningsværdi på 980.000 kr. for en topudstyret fuldblodsbil slet ikke tosset.

Den danske importør tilbyder forskellige typer leasing til erhvervslivet, og som noget nyt også leasing til private brugere. Over to år/40.000 km koster testbilen 10.995 kr./mdr. med en udbetaling på 150.000 kr.
Cxense Display

Læs seneste udgaver

Cxense Display