Cxense Display

Rolls-Royce Cullinan bremser selv for zebraer og den slags
Cullinan er mærkets første SUV. Køberne vil have SUV'er, så derfor bygger Rolls-Royce også én.
Foto: PR
Bilen Af
Rolls-Royce udvider sit modelprogram for at nå nye købere. Det globale marked vil have SUV'er, så nu er fabrikken i West Sussex klar med deres bud på én. Navnet er Cullinan.

Der er ikke sparet på svulstige formuleringer i pressematerialet for Rolls-Royces første SUV, som netop er præsenteret. Bilen er baseret på den nyudviklede aluminiumsplatform fra Phantom VII, og ambitionen er at nå samme niveau af luksus som i flagskibet, men med en højere siddeposition.

Cullinan er opkaldt efter verdens største diamant, der sidder i de britiske kronjuveler. Så er vi ligesom i gang.

Her er luftaffjedring ud fra princippet om, at det skal være som at svæve på et magisk tæppe, ottetrins automatgear og en mægtig V12-motor med to turboladere.

Cullinan har firehjulstræk som den første model fra mærket nogensinde, men føreren skal ikke ulejlige med at rode med knapper til dets indstilling. Bare tryk på knappen 'Everywhere', så finder bilen selv ud af at indstille undervognen til klipper, sand, grus, mudder eller vådt græs. Bilen kan vade gennem 54 cm vand, hvilket er marginalt mere end den eneste konkurrent, Bentley Bentayga.

Her er to store stole forrest og to eller tre bagi, så Cullinan også kan bruges som familiebil. Der er naturligvis ISOFOX-beslag til autostole.
 
Aptering og indlæg aftales gennem flere møder og drøftelser med køberen. Alt er i princippet muligt, og du kan også komme og besøge din bil på fabrikken i det sydlige England, mens den bliver bygget.
-PR

Velegnet til arkæologer

Udstyr som automatisk lukning af alle fire døre ved en let berøring af en sensor, elektrisk op- og nedklapning af bagsædet (det første i en Rolls-Royce, som kan klappes ned) og seneste generation af digitale skærme og komfort- og sikkerhedssystemer er en selvfølge, men vi lægger også mærke til det voluminøse bagagerum på næsten 2000 liter med bagsæderne nede.
 
Cullinan fås med to separate bagsæder og en midterkonsol med champagnekøler eller som her, en bænk. Bagsæderne kan lægges ned elektrisk og danne et helt plant gulv.
-PR

Her er gulvet helt fladt, så man kan transportere sit seneste indkøb hjem fra det lokale Art Gallery eller få plads til det uvurderlige fund, man har gjort på en arkæologisk udgravning, som de skriver. Man kan også nøjes med at lægge et af bagsæderne ned og bruge ryggen som bord, hvorpå man kan lægge sine dyrebare ejendele.

For at passagererne ikke skal ulejliges med at rejse i samme rum som deres bagage fås en glasvæg mellem bagsædet og bagagerummet. Dermed kan bilen holde den ønskede temperatur i kabinen i Dubai eller Sibirien selv om bagklappen står åben.

Pas på zebraerne

Bilens natteassistent filmer konstant ud af forruden med et infrarødt kamera og arbejder sammen med nødbremsesystemet for at registrere og eventuelt foretage en opbremsning for zebraer og lignende.

Assistenten opdager også fodgængere, cyklister og mindre dyr i både by og bush, og for at passagererne har strøm til deres kameraer, er her spredt USB-stik ud over kabinen. Smartphones oplades trådløst.
 

-PR

Skal du have plads til en Cullinan i garagen, bør du vide, at den er 534 cm lang og 217 cm bred med sidespejlene klappet ind. Det bliver et problem i London City, hvor den er for bred til de smalleste gyder, men kan bilen ikke komme igennem en smal passage, stopper nødbremsen den inden, det går galt.

Højden er 184 cm og den køreklare vægt 2660 kg.

Prisen fra fabrikken i West Sussex, England menes at begynde ved £240.000 (2,0 mio. kr.) uden afgifter, hvilket vil sige cirka 5,5 mio. kr. på danske plader eller en million kroner mere end den tilsvarende Bentley Bentayga W12. Dansk pris og lancering er ikke oplyst.
 
Designet lægger sig op af den nye Phantom med hjul op til 23". Ambitionen fra designchef Giles Taylor har været at bevare en vis elegance på trods af det firkantede look.
-PR

Cxense Display

Læs seneste udgaver

Cxense Display