Cxense Display

Årets Varebil i Danmark 2018 er en stor italiener
Iveco Daily Blue Power er kåret til Årets Varebil i Danmark 2018.
Foto: S. Bachmann
Bilen Af
Vinderen af Årets Varebil i Danmark 2018 er den miljøvenlige Iveco Daily. Børsens motorredaktør er med i juryen, og giver dig her overblikket.

På trods af dommedagsbasuner i pressen og blandt lovgivere i Danmark og i EU sælges der næsten kun dieseldrevne varebiler i Danmark.

Konservative indkøbere og attraktive priser i forhold til alternativerne betyder, at det fortsat vil være sådan så langt øjet rækker, men det er ikke det samme som, at der ikke sker noget på området.
 
Alle kandidater er linet op i solen og klar til testdagen i og omkring Ringsted. Næsten alle deltagere stiller tungt lastet til testen.
-S. Bachmann

Fra 2020 kommer der nye, skrappe EU-regler for emission, og én af kandidaterne til Årets Varebil i Danmark 2018 overholder faktisk allerede nu de nye EU6-grænser. Den store 3500 kg kassevogn Iveco Daily er en overbevisende pakke med forbløffende lavt støjniveau, et godt udsyn og et massivt moment på trods af, at testbilen er lastet med 750 kg.
 
Iveco vandt den internationale Van of the Year 2018-kåring med den miljøvenlige Daily. Den nye kassevogn er også vores favorit.
-S. Bachmann

Iveco Daily fås med tre drivliner:

* 2,3-liters diesel
* 3,0-liters gasdrevet motor (C
* Eldrevet udgave med en rækkevidde på omkring 200 km i blandet kørsei.

Vi kan kun begræde, at danske lovgivere ikke åbner for gashanerne herhjemme. Vi har allerede et landsdækkende netværk af naturgas, og en øget udbredelse af gasdrevne varebiler vil være en nem måde at nedbringe både forurening og CO2-udslip.

 
MAN er en del af VAG-koncernen og kommer til kåringen med den nye TGE med 2-liters diesel, 410 Nm og automatgear.
-S. Bachmann

I samme boldgade finder vi den konventionelle MAN TGE fra VAG-koncernen. Vi genkender dele af kabinen fra VW's biler, og den føles som et gedigent produkt på VW-niveau.

Fiat Professional kommer med en Ducato i den store klasse.
 
Fiat er traditionelt stærk på varebilsområdet med lave priser og et udbredt forhandlernetværk. Her er det en Ducato 35 Maxi.
-S. Bachmann

Eneste benzinbil i kåringen

Den eneste benzindrevne varebil i kåringen er Fiat Doblo. Den kører med 1,4-liters turbobenzinmotor med 120 hk, og bekymringer om, hvorvidt den overhovedet kan flytte sig, er unødvendige: Testbilen er læsset med 786 kg og klarer både motorvej og bykørsel uden problemer.
 
Fiat Doblo 1,4T er den eneste benzindrevne kandidat i kåringen. Med 120-hestes turbobenziner må den laste hele 986 kg.
-S. Bachmann

"Fiat er p.t. den eneste producent, der kan tilbyde en lille varebil med benzinmotor på 30 pct. afgift. Den må laste 986 kg, og benzinmotor er klart en fordel ved megen bykørsel med mange stop i løbet af arbejdsdagen. De moderne dieselmotorer er ikke glade for korte, kolde ture. Derudover er det selvfølgelig et alternativ her i dieseldebatten," siger pressechef Steffen Holm fra Fiat Danmark. Den samme motor leveres også i en gasdrevet version.

Dyre eldrevne varebiler
Udover diesel, benzin og gas er der også batteridrevne biler i kåringen. De kan fortsat ikke konkurrere med traditionelle varebiler på anskaffelsespris – en eldrevet Renault Kangoo er for eksempel mere end dobbelt så dyr som samme bil med dieselmotor.
 
Den eldrevne Renault Kangoo Z.E. er kvik og perfekt i byen, men har en høj pris imod sig. Den fås fra 223.675 kr. ekskl. moms.
-S. Bachmann

Det er ærgerligt både hvad angår miljø, støj og arbejdsmiljø. Elbilen er skånsom for nærmiljøet, uanset hvor strømmen kommer fra, og næsten lydløs ved acceleration. For føreren er det en fryd af glide afsted uden gearskift, og elmotoren sørger for, at der altid er ekstra kræfter til rådighed.
 
Elbilen Nissan e-NV200 er høj og smal og kan i den nye version køre 60 pct. længere på en opladning. Må laste op til 742 kg.
-S. Bachmann

Efter at have testet adskillige elbiler på markedet og de to kandidater fra Nissan og Renault kan man kun undre sig over, at lovgiverne er så træge med at tilskynde til at få udskiftet den danske varebilspark.

Renault Kangoo Z.E. og Nissan e-NV200 er ikke de bedste repræsentanter for den moderne elbil, for begge er ældre konstruktioner med elendig affjedringskomfort. Det kvikke optræk, de miljømæssige fordele og de lave driftsudgifter – og dermed rimelige totalomkostninger – kan man dog ikke tage fra dem.

Hvis komfort er vigtig

Er affjedringskomfort mere væsentlig end lasteevne og antallet af kubikmeter i varerummet, skal vi over i helt anden boldgade. Volvo stiller med den nye varebilsudgave af XC40, der er akkurat lige så komfortabel som personbilen.

På asfalt har XC40 en uhørt behagelig måde at glide ubesværet hen over ujævnheder, og kabinen med det lyse læder og det enkle skandinaviske udtryk bliver vi aldrig trætte af. Her træder man ind i et møbelhus – ikke i en varebil.
 
Volvo XC40 D4 AWD Momentum Van med firehjulstræk, læderkabine og automatgear fås fra 298.564 kr. ekskl. moms.
-S. Bachmann
 
Volvo XC40 Van fås også i den billigere forhjulstrukne D3-variant med manuelt gear fra 306.463 kr. på papegeøjeplader inkl. moms med fri privat kørsel.
-S. Bachmann
 

-S. Bachmann

På papegøjeplader begynder priserne for XC40 Van ved 306.443 kr. Volvo har også den større, mere luksuriøse og dyrere XC60 Van med.

Sidste års vinder med igen

Sidste års vinder af den danske varebilskåring, Toyota Proace, er med i en ny udgave med lad. Der kører hundredvis af den gamle og udgåede Toyota Dyna-ladvogn i Danmark, fordi den er praktisk og med begrænsede ydre mål.

Proace Platform Cab må laste op til 1200 kg og trække op til 2500 kg. Den fås med forskellige typer lad, men kan også bygges op med letvægtskasse med ståhøjde som et alternativ for for eksempel pakketransportfirmaer.
 
Sidste års vinder af kåringen, Toyota Proace, deltager i en ny ladversion, der må laste op til 1200 kg og trække op til 2500 kg.
-S. Bachmann

Kåringen til Årets Varebil 2017 har været medvirkende til, at salget af Toyota Proace steg med over 50 pct. i 2017 i forhold til 2016.

De fem finalister

Til fyraften stemte hvert jurymedlem på fem favoritter til finalen, og efter pointene var talt sammen, blev finalisterne samlet.
 
De fem finalister fra venstre er MAN TGE, Ford Transit Custom, Nissan e-NV200, Volvo XC40 Van og Iveco Daily.
-S. Bachmann

Reglerne for finalen er, at jurymedlemmerne hver kan fordele 25 point. Hver bil skal have point, og der må maks. afgives ti point på én bil.

Børsens undertegnede jurymedlem fordelte sine stemmer med ti point og topkarakter til Iveco Daily, der virker som en komplet pakke og tilbyder miljøvenlig transport her og nu.

Volvo XC40 får seks point for sin gennemførte premiumstil i kabinen, sikkerhed og høje komfort, og herefter følger point til Ford Transit Custom, MAN TGE og Nissan e-NV200.

De fem finalister kan opleves på Vestfyn Trækker ved Ejby på Fyn, der åbner for publikum i dag fredag 25. maj.

De øvrige kandidater i kåringen:
 
Opel Crossland X 1,6 Turbo D Enjoy Van med manuelt gear kører op til 27,8 km/l og fås fra 115.496 kr. ekskl. moms.
-S. Bachmann
 
Mercedes-Benz X 250 d 4Matic aut. kommer til testen med næsten et ton last. Pickuppen kører bedst med last.
-S. Bachmann
 
Ford Transit Custom fås i utallige karroseriversioner. Her er det en 170-hestes diesel med automatgear og op til 14,5 km/l.
-S. Bachmann

 
Citroën Aircross Van har et lidt SUV-inspireret design. Med 100 hk diesel og op til 27 km/l fås den fra 96.841 kr. ekskl. moms.
-S. Bachmann
 
Citroën Cactus Van udmærker sig ved en yderst behagelig og blød affjedring i den opdaterede udgave.
-S. Bachmann
 
Volvo XC60 Van er større og mere støjsvag end XC40. Med D4 AWD Momentum er der priser fra 375.149 kr. ekskl. moms.
-S. Bachmann
 
Dacia Duster er blevet bemærkelsesværdig mere komfortabel. Priser fra 75.990 kr. for en skrabet diesel – en topudstyret diesel med Prestige-udstyr som denne, manuelt gear og forhjulstræk står i 127.590 kr. ekskl. moms.
-S. Bachmann

Cxense Display

Læs seneste udgaver

Cxense Display