Cxense Display

Test: Hybridudgaven af Porsche Cayenne er bedste køb
På grund af de afgiftsmæssige fordele for hybridbiler er Cayenne e-Hybrid 150.000 kr. billigere end samme bil kun med V6-motor, hvilket gør den til et godt køb.
Foto: Martin Meiners
Bilen Af
Porsche Cayenne e-Hybrid er lige så hurtig og billigere end samme variant med benzinmotor.

Det er jo en Porsche...", svarer produktchefen til et spørgsmål om autopilotens lidt friske kørsel gennem rundkørsler. Ordene svarer ikke blot på spørgsmålet – de er også svar på mange af de andre ambitioner for den nye variant af Cayenne. For eksempel hybridbegrebet.

I en Toyota Prius drejer det sig om god samvittighed med så lavt forbrug som muligt for at redde verden. Hos Porsche handler det i lige så høj grad om sportslige præstationer, og dét ser ud til at falde i god jord hos mærkets kunder.

I første kvartal i år er 60 pct. af alle solgte Porsche Panameraer i Europa solgt som hybrid – 60 procent!

Samme salgsmål har tyskerne til den nye Porsche Cayenne E-Hybrid, der netop er præsenteret i Montpellier i Frankrig. Det er tredje generation af Cayenne Hybrid, og den er fyldt til randen med ny teknologi.
 
Den nye generation af Cayenne Hybrid kan køre op til 44 km på strøm og har også en kraftig V6-turbobenziner. Det giver tilsammen en systemydelse på 462 hk.
-Martin Meiners

Mere strøm i batteriet

For det første er elmotoren blevet endnu kraftigere; den yder 136 hk og 400 Nm – allerede ved tomgang vel at mærke. Sammen med den turboladede V6-benzinmotor yder det samlede system op til 462 hk og et moment på 700 Nm. Det betyder, at den 2,3 tons tunge SUV brager til 100 km/t på fem sekunder rent.

Samspillet mellem de to motorer er noget af det mest imponerende ved den nye model. Stil det lille drejehjul på rattet på E-Power, og vi får op til 44 lydløse kilometer på ren el. Drej hjulet en gang til højre over på Hybrid Auto, hvor systemet selv sørger for at starte og stoppe benzinmotoren efter behov for at opnå et snitforbrug på næsten 30 km/l.

Det hele sker så silkeblødt, at vi nærmest ingenting opdager, godt hjulpet på vej af den ottetrins automatiske Tiptronic-gearkasse, som er standard i alle Cayenner. Den skifter blødt og gør det muligt at trække 3,5 ton på krogen.

Porsche Cayenne er med en god margin den bedst styrende SUV i størrelsen – også som Hybrid med 130 kg batterier under bagagerummet. Troen var ellers stærk på, at vægten ville tynge SUV'en, men selv med al for meget fart gennem svingene mod Marseille griber dækkene overraskende godt.
 
Opladning tager mellem to og fire timer afhængig af hvor megen power, der er i laderen. Vi anbefaler, at man får sin egen ladestander sammen med bilen.

Der er ingen understyring, medmindre du bevidst fremprovokerer den, og krængningen gennem svingene er ikke nævneværdig. Dog bør det nævnes, at testbilen er udstyret med baghjulsstyring til 40.493 kr., luftundervogn til 42.250 kr. og Porsche Dynamic Chassis Control, der netop minimerer krængning, til 64.765 kr.

I alt er der ekstraudstyr i bilen for 882.474 kr. blandt andet Innodrive med aktiv fartpilot. Indtastes en destination i navigationen, ser systemet tre kilometer frem på ruten og tager højde for blandt andet sving, rundkørsler og fartgrænser og tilpasser kørslen herefter – også hastigheden, som vi skulle hilse at sige, er til den friske side.

Hybrid er bedste Cayenne-køb

Et hurtigt tip: Porsche Cayenne E-Hybrid er godt 150.000 kr. billigere end Porsche Cayenne S og kun 0,1 sekund langsommere til 100 km/t – men med et meget lavere forbrug. Vi er ikke i tvivl om, hvilken vi ville vælge...

Børsen var inviteret af Porsche.



Cxense Display

Læs seneste udgaver

Cxense Display